شناسهٔ خبر: 22015364 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خبر داد:

اجرای طرح آمارگیری فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی در آذربایجان‌شرقی

تبریز - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: طرح آمارگیری از فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی همگام با کل کشور از تاریخ ۳۰ مهر لغایت ۳۰ آبان در استان اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش شمس امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این طرح در قالب ۲۶۷ خوشه شهری و روستایی توسط ۲۷ نفر کارشناس، آمارگیر و بازبین اجرا خواهد شد.

وی افزود: مرکز آمار ایران به عنوان متولی اصلی تامین آمارهای مورد نیاز برنامه‌ریزان، طرح‌های آماری ویژه‌ای را انجام می‌دهد که یکی از این طرح‌ها آمارگیری از فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی است؛ این طرح نخستین بار در سال ۱۳۸۷ تحت عنوان «بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی» توسط شورای فرهنگ عمومی در سطح کشور به اجرا در آمد.

شمس تصریح کرد: تا قبل از این آمارگیری، دو طرح «ارزش ها و نگرش‌های خانوار» و «مصرف کالاها و فعالیت‌های فرهنگی» با تفاوت‌هایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ترتیب در سال‌های  ۱۳۸۱  و ۱۳۸۳ اجرا و نتایج آن نیز منتشر شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: به ‌منظور ترسیم تصویری جامع از وضعیت فعالیت‌های فرهنگی کشور، «طرح آمارگیری از فعالیت‌های فرهنگی خانوار» برای اولین بار توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۳ و  پس از آن در سال  ۱۳۹۴ تحت عنوان «طرح آمارگیری از فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوار- ۱۳۹۴ » اجرا شد.

وی در عین حال خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه استمرار این طرح، شناخت شاخص‌ها و روند تغییرات فرهنگی در گذر زمان را میسر خواهد ساخت، در سال ۱۳۹۶ نیز اجرا می‌شود.

شمس توضیح داد: آمارگیری مزبور یک طرح نمونه‌گیری است و با انتخاب تعدادی نمونه از خانوارهای معمولی ساکن در نقاط شهری و روستایی کشور اجرا می‌شود و به بررسی الگوی فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی افراد ۱۵ ساله و بیشتر اعضای جامعه می‌پردازد.

وی یادآور شد: در این طرح، اطلاعات تفصیلی درباره فعالیت‌ها و رفتارها و ویژگی‌های اجتماعی اعضای ۱۵ ساله و بیشتر خانوارهای معمولی ساکن نقاط شهری و روستایی کشور، جمع آوری خواهد شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: برخی از کاربران مهم نتایج این طرح، شورای فرهنگ عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت و درمان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد کتابخانه های عمومی و غیره هستند.

 

 

نظر شما