شناسهٔ خبر: 22015178 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

درسی که استاد قرآن به مسئولان اجرایی داد

ای کاش عذرخواهی همه‌گیر شود

روز گذشته آقای قرائتی در کمتر از 24 ساعت از بروز واکنش‌های رسانه‌ای جلوی دوربین حاضر شد و گفت: «حرکتی از من سر زد که همین جا ابتدا از خدا و آقای نمازی و بعد از همه کسانی که در این سال‌ها ممکن است ناراحت‌شان کرده‌ باشم؛ عذرخواهی می‌کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، چند روز قبل، ویدئوی برخورد حجت‌الاسلام قرائتی با آقای حسین نمازی معروف به آقای دوربینی در فضای مجازی پیچید. به فاصله کمتر از 24 ساعت، قلمفرسایی‌ها شروع شد و خیلی‌ها به انتقاد از این برخورد پرداختند. یکی از پربازدیدترین این بازتاب‌ها اظهارات سعیدسهیلی، کارگردان فیلم «گشت 2» بود. سهیلی در این‌باره نوشت: «آقای قرائتی پرخاش ممنوع، با خشم فرمودید که این آقا را بیرون کنید… چراکه حواس مرا پرت می‌کند، یک لحظه حواس‌پرتی و این همه عصبیت؟! پس ما چه کنیم؟ مردم چه بگویند بابت سال‌هایی که شما و امثال شما حواس‌شان را پرت کرده‌اید؟ اگر شما پیر و حواس‌تان پرت شده، اوایل انقلاب را از یاد برده‌اید. مردم حواس‌شان جمع است و خوب به یاد دارند، سال‌هایی که شما بیشتر از ایشان عشق دوربین بودید. اگر الان نیستید چون میلیون‌ها ساعت فیلم از شما ضبط و از تلویزیون پخش شده، باید هم که از دوربین سیر شوید… همان‌طور که ما از چهره شما سیر شده‌ایم. شما با پرخاش، ایشان را به پشت دوربین، به زیر پایه دوربین تبعید کردید اما من با مهر و افتخار ایشان را برای اولین فیلمم به جلوی دوربین دعوت کرده و به این دعوت مباهات می‌کنم. دوباره تکرار می‌کنم؛ خشم و پرخاش ممنوع!»

لحنی پر از خشونت که دم از «پرخاش ممنوع» می‌زند. لحنی که خیلی از مردم با آن آشنا هستند و در پیج سلبریتی‌ها زیاد دیده می‌شود. این مساله که فضای مجازی روزبه‌روز به ابتذال جایگاه‌‍‌های موعظه‌گری دامن می‌زند و زمینه اظهارنظرهای تخصصی در مورد «همه‌چیز» را برای سلبریتی‌ها فراهم کرده است؛ موضوعی است که باید به آن توجه کرد.

اما روز گذشته آقای قرائتی در کمتر از 24 ساعت از بروز واکنش‌های رسانه‌ای جلوی دوربین حاضر شد و گفت: «حرکتی از من سر زد که همین جا ابتدا از خدا و آقای نمازی و بعد از همه کسانی که در این سال‌ها ممکن است ناراحت‌شان کرده‌ باشم؛ عذرخواهی می‌کنم.»

رفتاری که در سال‌های اخیر کمتر شاهد آن بودیم و شایسته تقدیر است. اتفاقی که در موارد گذشته و شبیه به این موضوع تاکنون روی نداده است. ازجمله نمونه‌های رفتار اشتباه افراد مشهور که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد می‌توان به برخورد نامناسب وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت با یکی از خبرنگاران که در رسانه‌‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت و هیچ‌گاه عذرخواهی هم صورت نگرفت، اشاره کرد. یا برخورد ناخوشایند فرزاد حسنی با یکی از میهمان‌های برنامه تلویزیونی‌اش که در فضای مجازی با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و بعد با شوی یک ساعته روی آنتن تلویزیون برای توجیه کار آقای مجری دنبال شد، توجیهی که اسباب تمسخر تلویزیون در فضای مجازی را فراهم کرد.

نمونه دیگر این رویدادها واکنش بهناز جعفری به سوال خبرنگاری بود که علنا در جلسه نشست مطبوعاتی به او گفت خماری و بعد از ماه‌ها در یک خبرگزاری حاضر به عذرخواهی دیرهنگام شد. البته نمونه این شکل برخوردها در بین افراد مشهور کم نیست مثل مورد اخیر اظهارات یکی از پیشکسوتان سینمایی در مورد همکار بازیگر خود که برخی رسانه‌ها در این میان کارشان به «دو به‌هم زنی» هم کشید. بداخلاقی‌ای که با انواع رسانه‌ها در بطن جامعه منتشر شد و هیچ‌گاه از جامعه ایرانی عذرخواهی نشد.

نظر شما