شناسهٔ خبر: 22015148 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تاکید اسناد محرمانه‌ وزارت خارجه انگلستان بر استفاده نام صحيح «خليج فارس» + سند

خبرگزاری میزان- مجيد تفرشی كه از محققين برجسته اسناد تاريخ ايران بويژه اسناد محرمانه‌ای كه از آرشيو محرمانه وزارت خارجه انگلستان خارج می‌گردند، می‌باشند، اخيرا به سند محرمانه‌ای كه حاوی دستورالعمل وزارت خارجه انگلستان به مقامات رسمی آن كشور در خصوص بكارگيری نام صحيح «خليج فارس» می‌باشد، اشاره کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس با انتشار اسناد محرمانه ای از وزارت انگلیس بر تاکید این وزارت خانه در استفاده از نام خلیج فارس نوشت: مجيد تفرشی كه از محققين برجسته اسناد تاريخ ايران بويژه اسناد محرمانه‌ای كه از آرشيو محرمانه وزارت خارجه انگلستان خارج می‌گردند، می‌باشند، اخيرا به سند محرمانه‌ای كه حاوی دستورالعمل وزارت خارجه انگلستان به مقامات رسمی آن كشور در خصوص بكارگيری نام صحيح «خليج فارس» می‌باشد اشاره کرده‌اند كه در تاريخ هشتم مه ١٩٧٨/ ١٨ ارديبهشت ١٣٥٧ صادر شده است.

اين سند در خصوص بكارگيری نام صحيح «خليج فارس» است و طی آن دستورالعمل لازم به مقامات اين كشور در خصوص بكارگيری نام صحيح اين قلمرو آبی با در نظر گرفتن شرايط سياسی روابط اين كشور با كشورهاي عربي از يك طرف و حساسيت جدی مردم ايران صادر شده است كه بنظر می‌رسد كه امروز هم بر همان سياق عمل می‌شود. محتوای اين سند دليل ديگری بر اثبات درستی و اصالت تاريخي نام «خليج فارس» است.

محورهاي اصلي اين سند بدين شرح است:

الف- نام صحيح اين قلمرو آبي، «خليج فارس» است.

ب- به كار بردن هر عنوان ديگری، توهين جدی به ايرانيان است و نشان داده كه به قراردادها و مذاكرات با ايران لطمه زده است. دولت‌های عرب نهايتا می‌توانند كلمه «خليج» را بپذيرند (گرچه ترجيح می‌دهند از عبارت «خليج ع_ر_ب_ي استفاده كنند).

ج- می‌توان در استفاده‌های روزمره از كلمه «خليج» بدون پسوند استفاده کرد. ولی در مكاتبات با طرف‌های ايران اگر نياز به رفع ابهام باشد، يا حذف پسوند خليج به سوءتفاهم جدی در خصوص موضع بريتانيا منجر شود، می‌توان از نام كامل «خليج فارس» استفاده کرد. در اين شرايط، می‌توان در متن يكبار از نام «خليج فارس» و براي كاربردهای بعدی از «خليج» استفاده کرد.

د- «هرگز» نبايد از عبارت «خليج ع_ر_ب_ی» استفاده شود.

اين سند دو صفحه می‌باشد كه براي استفاده محققان و علاقمندان، تصوير هر دو صفحه در اينجا تقديم می‌شود.

خلیج فارس

خلیج فارس

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

نظر شما