شناسهٔ خبر: 22014017 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان:

معضل حاشیه نشینی در چهار شهرستان استان/ ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اصفهان اختصاص یافت

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان، گفت: کاشان، شهرضا، خمینی شهر و نجف آباد با مشکل حاشیه نشینی مواجه هستند به همین دلیل، دولت برای مقابله با آسیبهای حاشیه نشینی و ساماندهی این مناطق اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان تصویب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شهرضا نیوز؛ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان شامگاه چهارشنبه، در جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی فرمانداری شهرضا که با هدف بازآفرینی مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی تشکیل شد، بیان کرد: در استان اصفهان چهار آسیب طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی و اجتماعی به عنوان آسیبهای اجتماعی شناخته شده است که از این میان طلاق مهمترین آسیب اجتماعی محسوب می‌شود، هر چند آمار خوبی در این زمینه وجود ندارد اما استان اصفهان در جایگاه هجدهم در این زمینه قرار دارد.

محمود ابراهیمی اعتیاد را معضل دیگر کشور و استان اصفهان برشمرد و افزود: میانگین رشد این آسیب اجتماعی در کشور 2.5 درصد و در استان اصفهان 1.9 درصد است که از این نظر هم استان از وضعیت مطلوب تری برخوردار است.

وی عنوان کرد: 11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد و این در حالی است که این تعداد در استان اصفهان 450 هزار نفر است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، اظهار کرد: در سالهای اخیر در حوزه فعالیتهای عمرانی تلاش های زیادی شده و مسئولان سعی کرده‌اند تا طرح هایی را برای ساخت راه‌ها و توسعه معابر و ارائه خدمات عمومی در مناطق حاشیه ای اجرا کنند اما در بخش فعالیتهیا فرهنگی کم توجهی شده است.

ابراهیمی گفت: شهرستانهای کاشان، شهرضا، خمینی شهر و نجف آباد با مشکل حاشیه نشینی مواجه هستند به همین دلیل در سال گذشته دولت برای مقابله با آسیبهای حاشیه نشینی و ساماندهی این مناطق اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان تصویب کرد که این میزان امسال به دو برابر افزایش می‌یابد.

50 هکتار از مساحت شهرضا خارج از محدوده است

فرماندار شهرضا نیز در این جلسه گفت: 50 هکتار مساحت خارج از محدوده خدماتی شهرستان است و در این مناطق منازلی ساخته شده که به دلیل قرار گرفتن در خارج از محدوده شهری شهرداری نمی‌تواند به آنها پروانه ساخت بدهد به همین دلیل منازل ساخته شده در این محدوده بر اساس اصول شهرسازی نیست.

محسن گلابی با اشاره به بازنگری طرح جامع شهرضا و تصویب آن در مرکز استان، بیان کرد: شورای عالی شهرسازی این طرح را تصویب نمی‌کند، نمی‌توان همه خانه‌ها را به دلیل اینکه در محدوده شهری نیستند تخریب کرد، عدم تصویب طرح جامع شهری شهرضا مشکل بزرگ شهرستان است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر شهرداری نمی‌تواند بودجه‌ای برای ارائه خدمات به این مناطق تصویب کند، اذعان کرد: در دوران مختلف شهرداری مناط حاشیه‌نشین ساخته شدند ولی اینکه این مناطق در شورای عالی شهرسازی جزو شهرستان تصویب نشود کار درستی نیست.

شهرضا در شمار 12 شهر برتر کشور در بازآفرینی بافت فرسوده شهری

شهردار شهرضا نیز در جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی فرمانداری شهرضا که با هدف بازآفرینی منلطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی تشکیل شد، بیان کرد: مطالعات اولیه بر روی سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهرضا از سال 94 آغاز شد.

رحیم جافری تصریح کرد: شهرضا به عنوان یکی از 12 شهر کشور کشور است که در سال گذشته طرح بازآفرینی بافت فرسوده آن به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید.

وی افزود:  یک پنجم جمعیت شهرضا در زمان حاضر، در سکونتگاه‌های غیر رسمی سکونت دارند که جمعیتی معادل 26 هزار 654 نفر هستند که در 263.2 هکتار از مساحت شهری ساکن هستند.

طرح تحول در نظام سلامت باعث گسترش خدمات بهداشتی به مناطق مختلف شد شد

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا، در ادامه این جلسه اظهار کرد: طرح تحول در نظام سلامت امکان دسترسی مناطق حاشیه‌ای به خدمات سلامت را فراهم کرد.

حجت الله موسوی گفت: تاکنون بیش از 60 درصد از ساکنان مناطق حاشیه شهر شهرضا از خدمات طرح ایراپن استفاده کرده‌اند اما متأسفانه برخی از این افراد به دلیل فقر مالی قادر به ادامه مراحل درمان نبوده‌اند.

شهرضا نیازمند سالن اجتماعات استاندارد است

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرضا  هم، با اشاره به عدم تدارک زیرساختهای لازم در مناطق حاشیه‌ای این شهرستان، تصریح کرد: باوجود این، برنامه‌های همچون اعطای کتاب و اجرای هنرهای زمینی برگزار شده است.

محمدعلی جعفری ادامه داد: برای اجرای جُنگها و مراسم های مختلف، سالن اجتماعات استاندارد نیاز است ، در حال حاضر برخی از برنامه ها در حسینیه ها برگزار می شود اما برنامه هایی همچون کنسرت موسیقی در اینگونه اماکن قابلیت اجرا ندارد.

وی اضافه کرد: تلاش شده تا خیران فرهنگ دوست را به ساخت سالنهای 100 نفره در مناطق حاشیه شهرستان تشویق کنیم از سوی دیگر باوجود انکه بعد از شهر اصفهان، تنها سالن نمایش بخش خصوصی با اختصاص اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان در شهرضا ساخته شده است ، اما هیچ ابزار تشویقی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما