شناسهٔ خبر: 22013627 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

توضیحات مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و پاسخ تسنیم

بهانه‌های آقای مدیرکل برای توجیه عدم پیگیری علت مرگ پلنگ باشت

R7856/P1014142/S2,23/CT1

چه کسی می‌گوید پس از گذشت ۲۴ ساعت از مرگ حیوان، سم‌شناسی ممکن نیست؟ این تنها آزمایشگاه سم‌شناسی است که صلاحیت دارد اعلام کند نمونه‌ها دارای کیفیت لازم برای انجام آزمایش سم‌شناسی نیستند. امکان سم‌شناسی نمونه‌های پلنگ باشت در شیراز وجود داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به دنبال انتشار گزارشی تحت عنوان پنهان‌کاری علت مرگ پلنگ باشت پس از گذشت یک ماه در این خبرگزاری، که روایتی است از عدم شفاف‌سازی مسئولان استانی و ستادی محیط زیست در خصوص علت کشته شدن یک پلنگ در شهرستان باشت کهگیلویه و بویراحمد، اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، توضیحاتی را مطرح کرد که حکایت از سهل‌انگاری در پیگیری علت کشته شدن پلنگ باشت دارد.

گفت‌وگوی اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، را به نقل از پورتال سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه می‌خوانید:

"به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، به دنبال انتشار خبری در خبرگزاری تسنیم با تیتر "پنهان کاری علت مرگ پلنگ باشت پس از گذشت یک ماه" در تاریخ 25 مهرماه، اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: 28 شهریورماه سالجاری پس از مشاهده لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه آزاد حوزه شهرستان باشت توسط ماموران محیط زیست، لاشه به دامپزشکی شهرستان جهت بررسی انتقال داده شد و ماموران کلانتری، محیط زیست و دامپزشکی شهرستان به صورت مشترک این موضوع را صورتجلسه کردند.

وی افزود: یزدان پرخید سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان باشت طی نامه ای رسمی به شماره 2440272/96 مورخ 1/7/1396 به محیط زیست اعلام کرد که در خصوص تلف شدن یک قلاده پلنگ واقع در حومه روستای بهره عنا از توابع این شهرستان که لاشه آن پس از حمل و انتقال توسط خودرو محیط زیست به این اداره تحویل داده شده بود، ضمن استشمام بوی بد از لاشه با بررسی بالینی، آثار ناشی از تیرخوردگی در لاشه مشاهده نشد و علت مرگ نیز قابل تشخیص نبود.

هاشمی ادامه داد: همین موضوع طی نامه ای رسمی به شماره 1231968 در همان روز یعنی 1/7/1396 و پنج روز پس از کشف لاشه به استاندار نیز  اعلام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: به علت آنکه عدم امکان تشخیص علت مرگ توسط دامپزشک اداره کل دامپزشکی شهرستان باشت اعلام شده بود، پس از صحبت های استاندار مبنی بر اینکه اداره محیط زیست علت مرگ را تشخیص نداده است مجدد با ارسال نامه ای به شماره 1231983 در تاریخ 10/7/1396، توضیحات کامل برای استاندار ارسال شد.

وی با یادآوری این موضوع که دامپزشکان می گویند با گذشت 24 ساعت از زمان مرگ گونه، سم شناسی ممکن نیست، خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد آزمایشگاه سم شناسی است و حتی استعلام ما از شیراز نشان داد که این استان نیز فاقد چنین آزمایشگاهی است و البته لاشه نیز به دلیل گذشت چند روز از مرگ، فاسد شده بود.

هاشمی گفت: تمامی این دلایل و توضیحات با ارسال دو نامه به استاندار نیز اعلام شد و هیچ گونه پنهان کاری در این زمینه صورت نگرفته است."

اظهارات هاشمی در حالی به فاصله یک روز از انتشار گزارش تسنیم در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست منتشر می‌شود که خبرنگار تسنیم، طی یک ماه گذشته نتوانست پرسش‌هایش را با این مقام مسئول در میان بگذارد.

گفت‌وگوی هاشمی اما نه تنها گزارش تسنیم را مبنی بر خودداری این مقام مسئول از اعلام علت مرگ پلنگ باشت تکذیب نمی‌کند بلکه خود اقراری است به کوتاهی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پیگیری علت مرگ این گربه‌سان ارزشمند. گفت‌وگویی که توضیح واضحات است، ماجرای کشف و کالبدگشایی لاشه پلنگ در 28 شهریور را تا 10 مهر روایت می‌کند و با این توضیح که عدم امکان تشخیص علت مرگ پلنگ باشت طی دو نامه به استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده، بی‌آنکه چرایی "سرباززدن از پاسخگویی به رسانه‌ها و افکار عمومی" را شرح دهد، در انتها به این نتیجه می‌رسد که در اعلام علت مرگ این پلنگ، پنهان‌کاری صورت نگرفته است.

این در حالی است که 11 مهر، علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد که از پاسخ هاشمی درخصوص نحوه تشخیص مرگ این پلنگ قانع نشده بود به رسانه‌ها گفت: با وجود تاکید مکرر پیگیری علت مرگ این پلنگ که از گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض است تاکنون پاسخی روشن از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارائه نشده است. اعلام غیرقابل تشخیص بودن علت مرگ این گونه جانوری نادر با وجود کالبد شکافی، غیرکارشناسی و بدون مبنای علمی بوده و به نوعی ساده انگاری و عبور از بررسی دقیق این موضوع مهم است. باید در اسرع وقت علت مرگ این پلنگ نادر بررسی و گزارش کارشناسی به اطلاع افکار عمومی برسد.

اما درباره بهانه‌هایی که اسدالله هاشمی برای غیرقابل تشخیص بودن علت مرگ پلنگ باشت اعلام کرده، تسنیم، مواردی را به اطلاع مخاطبان می‌رساند:

چه کسی می‌گوید پس از گذشت 24 ساعت از مرگ حیوان، سم‌شناسی ممکن نیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در توضیحات خود عنوان کرده: "دامپزشکان می‌گویند با گذشت 24 ساعت از زمان مرگ گونه، سم شناسی ممکن نیست."

آقای مدیرکل اما نمی‌گوید این دامپزشکان چه کسانی هستند و چرا به جای متخصصان آزمایشگاه، آنها مرجع تشخیص بلااستفاده بودن لاشه برای انجام آزمایش‌های سم‌شناسی قرار گرفته‌اند!

مسعود شکیبا،دامپزشک درباره روند نمونه‌برداری از لاشه جانوران وحشی به تسنیم می‌گوید: در کالبدگشایی حیوانات به ویژه جانوران وحشی در صورتی که مدت نامعلومی از مرگ حیوان گذشته و امکان تخریب دیواره‌های سلول و بافت‌ها وجود داشته باشد به ویژه در صورتی که احتمال مسمومیت عمدی حیوان وجود داشته باشد، روال معمول این است که نمونه‌برداری از خون، کبد، کلیه، ادرار (موجود در مثانه) و محتویات معده صورت گرفته و در یک بسته‌بندی سرد (جعبه یونولیتی حاوی یخ) به آزمایشگاه سم‌شناسی منتقل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حقیقتا با گذشت 24 ساعت از مرگ حیوان، آزمایش سم‌شناسی مقدور نخواهد بود یادآور می‌شود: مواد و سموم شیمیایی به اندازه بافت‌های بدن آسیب‌پذیر نبوده و  غالبا بقا و ماندگاری بسیار بیشتری دارند. اما در نهایت این تنها آزمایشگاه سم‌شناسی است که پس از بررسی نمونه‌ها یا نتیجه آزمایش را اعلام کرده و یا اعلام می‌کند که نمونه‌ها از کیفیت لازم برای آزمایش برخوردار نیستند.

چه کسی می‌گوید، شیراز آزمایشگاه سم‌شناسی ندارد؟

از سوی دیگر، اسدالله هاشمی با این بهانه که استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی شهر شیراز هم فاقد آزمایشگاه سم‌شناسی بوده‌اند عدم پیگیری علت مرگ پلنگ باشت را توجیه می‌کند در حالی که شواهد حکایت از وجود آزمایشگاه سم‌شناسی در اداره کل دامپزشکی استان فارس واقع در شیراز دارد.

یعقوب مهندس، مدیرکل دامپزشکی استان فارس به درباره سموم قابل شناسایی در این آزمایشگاه به تسنیم می‌گوید: سموم فسفره، کلره، کاربامات، افلاتوکسین و فسفردوزنگ در آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان فارس قابل شناسایی هستند.

بدین ترتیب با توجه به اینکه یکی از مورد استفاده‌ترین سمومی که توسط دامداران برای مسموم کردن گونه‌هایی چون پلنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد سموم کشاورزی بوده و به عنوان سموم فسفره و کلره در آزمایشگاه سم‌شناسی اداره‌کل دامپزشکی استان فارس قابل شناسایی بوده‌اند، یک شانس بزرگ برای تشخیص علت مرگ پلنگ باشت توسط مسئولان محیط زیست کهگیلوبه و بویراحمد نادیده گرفته شده است.

به علاوه، از آنجا که تنها برخی از شهرهای کشور مجهز به آزمایشگاه‌ سم‌شناسی هستند، در استان‌های فاقد آزمایشگاه سم‌شناسی، عموما مسئولان محیط زیست، نمونه‌ها را برای انجام آزمایش به شهرهای مذکور منتقل می‌کنند. بنابراین، این بهانه که در یک استان آزمایشگاه سم‌شناسی وجود ندارد توجیهی قابل قبول برای سرباززدن از پیگیری علت کشته شدن یکی از ارزشمندترین گونه‌های حیات وحش کشور نخواهد بود.

مهر سکوت بر لب متولیان حیات وحش کشور در ستاد!

خبرگزاری تسنیم، پیش از انتشار گزارش چند روز پیش خود، تلاش کرد پرسش‌های خود را علاوه بر اسدالله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، با مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در میان بگذارد اما موفق نشد. با این حال به دنبال انتشار توضیحات هاشمی در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست که نشان از عملکرد ضعیف و ناکارآمد اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در مواجهه با کشتار حیات وحش دارد، خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مجددا تلاش کرد تا پرسش‌ها و انتقادات پیش‌آمده را با خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش، به عنوان اصلی‌ترین متولی حفاظت از حیات وحش و مدیرکل یکی از تخصصی‌ترین دفاتر معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در میان بگذارد. پرسش‌هایی که خرازیان مقدم، از پاسخگویی به آنها خودداری کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کشف لاشه 8 پلنگ در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته حاکی از آن است که در سال 95، 30 درصد از مشاهدات لاشه پلنگ در سطح کشور در استان کهگیلویه رخ داده بی‌آنکه نتیجه کالبدگشایی حتی یک مورد در اختیار افکار عمومی قرار گرفته باشد. بدین ترتیب ظاهراً موکول کردن اعلام علت مرگ حیوانات به زمان اعلام نتیجه کالبدگشایی تنها، راه فراری است که مسئولان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد را از بن‌بست بی‌مسئولیتی در برابر حیات وحش کشور می‌رهاند.

انتهای پیام/

نظر شما