شناسهٔ خبر: 22013255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بسته خبری اربعین؛

خدمات گسترده وزارت بهداشت به زائران/آخرین وضعیت پروژه های اربعین

ایلام-خدمات گسترده وزارت بهداشت به زائران، آخرین وضعیت پروژه های اربعین در استان ایلام، به کار گیری پلیس افتخاری زن در گیت های بازرسی و... از مهمترین اخبار حوزه اربعین در مهران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دیروز  تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و عراق با موضوع سلامت زائران اربعین به امضا رسید.

 این تفاهم نامه در ۱۶ بند به امضای دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت ایران و محمد هویل معاون وزیر بهداشت عراق رسید.

 این تفاهم نامه با موضوع سلامت زائران راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به امضای طرفین وزارت بهداشت ایران و عراق رسیده است.

علائق مشترک دو کشور و جنبه های مختلف سلامت زائران از جمله بهداشت محیط و مواد غذایی موکب های مسیر راهپیمایی و مناطق مرزی، مبارزه با بیماری های واگیر و غیر واگیر ، ارائه خدمات بهداشت فردی، مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

۴ قرارگاه مشترک پزشکی طی اربعین ۹۶ در عراق ایجاد می شود

پیرحسین کولیون رئیس سازمان اورژانس کشور  در اجلاس هماهنگی کمیته پزشکی اربعین با حضور مقامات وزارت بهداشت عراق در مرز مهران گفت: چهار قرارگاه مشترک ایران و عراق در ایام اربعین ۹۶ در استان های بغداد، کاظمین، نجف و سامرا ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد:  ۲۵ دستگاه آمبولانس و ۱۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس برای خدمات رسانی و انتقال سریع بیماران و مصدومان ایرانی در عراق مستقر می شود.

۹ بیمارستان ثابت و صحرایی کار خدمات دهی به زوار در مرزهای ۴ گانه را برعهده دارند

 قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در اجلاس مشترک هیئت های عالی رتبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت عراق در مرز بین المللی مهران  گفت: وزارت بهداشت با تمام توان و تجهیزات امسال در ایران و عراق به زوار اربعین ارائه خدمت می کند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: ۵۰۰ آمبولانس، ۶هزار پرستار و پیراپزشک، بیش از ۴۰۰ پزشک و ۱۵۰۰ نیروی بهداشت محیط در ۹ بیمارستان ثابت و صحرایی کار خدمات دهی به زوار در مرزهای ۴ گانه را برعهده دارند.

جان بابایی اضافه کرد: چهار درمانگاه در نجف اشرف، ۲ مرکز در کربلا و ۶ مرکز کانکسی در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا با ۴۰ نیروی درمانی در خدمت زائرین هستند.

استقرار ۲۵۰ آمبولانس در مسیر تردد زائرین اربعین مرز مهران

علی دلپیشه رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تعداد زائرانی که از مرز مهران در اربعین حسینی می گذرند، ۴ برابر جمعیت استان ایلام است.

وی یادآور شد: ۲۵۰ دستگاه آمبولانس در استان ایلام و مسیر زائرین اربعین مرز مهران مستقر می شود.

وی اظهار کرد: شش بیمارستان استان ایلام برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی(ع) در آمادگی کامل قرار دارند.

 دلپیشه افزود: ۴ درمانگاه پزشکی در مرز بین المللی مهران در زمان پیاده روی اربعین حسینی برپا می شود.

آخرین وضعیت پروژه های اربعین استان ایلام

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام  در نشست اعضای ستاد اربعین  اظهار داشت:  باید زیرساخت هایی چون راه، آب، مخابرات، و برق تا قبل از حضور زائران تکمیل شود و همچنین وسایل نقلیه ضروری در تمام حوزه ها چون بالگرد، خودروآتش نشانی، جرثقیل، آمبولانس و خودرو حمل جسد تامین شود.

وی ادامه داد:  در حوزه راهسازی به گفته پیمانکاران تا پنج آبان پل روگذر مسیر ارغوان و نیز ۳۶ کیلومتر از جاده ایلام به مهران تکمیل و سه و چهاربانده شود و ۳۰ کیلومتر باقیمانده این مسیر برای سال آینده تکمیل می شود. 

استاندار ایلام افزود: پل بان رحمان در مسیر ترشابه در حال انجام و نصب است و سه نقطه حادثه خیز و خطرناک در مسیر ترشابه به ملکشاهی واقع در روستاهای گنبد، ملک آباد و ترشابه باید اصلاح شوند. 

وی  اضافه کرد:  از کم بودن علائم راهداری در طول مسیر منتهی به مهران گلایه دارم؛ گاردریل و نیوجرسی اندک است و دستگاه های مربوطه باید قبل از اربعین این علائم را نصب کنند و برای نصب آن در حوزه تامین اعتبار مشکل وجود ندارد و نیز خط کشی و رفع نقاط حادثه خیز برای رفع کاهش تصادف باید هرچه سریع تر انجام بپذیرد.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت:  همچنین تعداد و مکان ایستگاه های صلواتی مشخص شود و برای جلوگیری از اصراف و کاهش دور ریز غذاها همه ایستگاه ها و آشپزخانه ها در روز به صورت هماهنگ فقط یک غذا را تهیه و توزیع کنند.

وی ادامه داد:  مدیریت پارکینگ ها و ایجاد نظم و امنیت این توقفگاه ها توسط نیروی انتظامی، ساماندهی و شناسایی پارکینگ های محلی و جلوگیری از ایجاد توفقگاه های محلی در خارج از محدوده شهر از دیگر مباحث مورد ذکر توسط استاندار ایلام بود.

استاندار ایلام افزود:  ایلام هفته آینده میزبان استاندار جدید واسط است و دستگاه های اجرایی مشکلات و نیازهای مرتبط با دستگاه های خود را ارائه دهند و تا این موارد توسط کمیته مشترک استان های ایلام مورد بررسی و راهکاریابی قرار بگیرد.

به کار گیری پلیس افتخاری زن در گیت های کنترل و بازرسی

سرهنگ یحیی الهی فرمانده مرزبانی استان ایلام با اشاره به روند افزایش تردد زائران در مرز مهران، از به کارگیری پلیس افتخاری زن در گیت های کنترل و بازرسی خبر داد.

وی با اشاره به اقدامات گسترده اجرایی مرزبانی استان در راستای ایجاد تمهیدات لازم برای زوار اربعین حسینی(ع) اظهار داشت: با تعامل، همکاری و هماهنگی بسیار خوب بین دستگاه های اجرایی در بحث اربعین و تدابیر سلسله مراتب، بسیاری از مشکلاتی که در اربعین سال گذشته داشتیم مرتفع شده و تردد زائران در حال حاضر به خوبی در حال انجام است.

فرمانده مرزبانی استان ایلام از به کارگیری پلیس های افتخاری زن، در گیت های کنترل و بازرسی مرزبانی خبر داد و بیان کرد: در راستای کنترل ورود و خروج زائران عزیز و نگه داشتن حرمت بانوان شرکت کننده در این کنگره عظیم و جهانی تعدادی از خواهران آموزش دیده در گیت های کنترل و بازرسی بکارگیری شده اند.

وی در پایان توصیه کرد: زائران عزیزی که قصد شرکت در کنگره عظیم اربعین را دارند به مقررات مرزی احترام بگذارند و از حمل اشیاء و وسایل همراه ممنوعه در مرز مهران بشدت پرهیز کنند.

نظر شما