شناسهٔ خبر: 22013192 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

سرمایه‌گذاری ۶۰میلیارد تومانی اکتشافات در خراسان جنوبی انجام شد

ضرورت تشکیل صندوق اعتباری توسعه معادن در خراسان جنوبی

صاحب‌خبر -

گروه معدن: نخستین جلسه شورای معادن خراسان جنوبی برگزار شد و در آن به اهمیت و ضرورت تشکیل صندوق توسعه معادن در استان خراسان جنوبی تاکید شد.

همچنین اختصاص ۶۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف معادن استان از سوی شرکت‌های خصوصی و دولتی از یکسو و راه‌اندازی ۳ کارخانه زغال‌شویی با سرمایه ۷۰ میلیارد تومانی در طبس از دیگر اتفاقات رخداده در معادن استان خراسان جنوبی بود که در این جلسه از سوی مسئولان استانی اعلام شد.


افزودن سنگ‌های خراسان جنوبی به سبد صادراتی
محمد مهدی مروج الشریعه، استاندار خراسان جنوبی در نخستین جلسه شورای معادن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حوزه معدن استان باید آسیب‌شناسی شود، گفت: فهرست جامع طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری در این بخش تهیه شود. همچنین شورای معادن باید با تبیین وظایف قانونی پیگیر تعهدات و وظایف خود باشد. وی با بیان اینکه کلیاتی از سیاست‌های بزرگ معادن استان باید در شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد، افزود: تمامی موارد مورد بحث در شورا باید از پیش مشخص شود و به اطلاع تمامی اعضا برای رای‌گیری برسد. به گزارش مهر، استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه معدن بالاترین مزیت استان است، گفت: پهنه قابل توجهی از استان در برگیرنده سنگ‌های معدنی با ارزش است که کاربردهای موثری در افزایش سهم سبد صادراتی محصولات استان دارد. وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در استان بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: دبیرخانه شورا مکلف است فهرست جامعی از طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری در بخش معدن را تهیه کند. مروج الشریعه با اشاره به اینکه ارائه مستندات داخلی می‌تواند در اختصاص بودجه تاثیر داشته باشد، بیان کرد: ارائه جزوه مختصری با ادبیات مناسب، همراه با ترجمه یک زبان زنده دنیا برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در استان می‌تواند کمک خوبی در راستای جذب سرمایه‌گذار باشد. استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر دارندگان پهنه اکتشافی به هر دلیلی ثروت معادن را راکد گذاشتند باید از هر میزان اختیاری که داریم برای تعیین تکلیف آنها استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه حوزه معدن استان باید آسیب‌شناسی شود، افزود: صنایع معدنی استان نیز نیاز به کمک دارند و در مورد آنها باید بحث و بررسی شود.


پیشگیری از خام‌فروشی و صدور مواد خام
به گفته مروج الشریعه جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در آینده در محل کارخانه‌های استان برای بررسی بیشتر مشکلات برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه بر اساس قانون گردش آزاد اطلاعات مکلفیم تمامی واگذاری‌ها را در چرخه آزادی از اطلاعات در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: باید با رعایت حقوق شهروندی سایتی را طراحی و واگذاری معادن را در آن اعلام کنیم.
استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر پیشگیری از خام‌فروشی و صدور مواد خام از استان، عنوان کرد: خام‌فروشی مشکل بزرگی است بنابراین با هم‌اندیشی اعضا باید از این کار جلوگیری کرد. وی با اشاره به اینکه برگزاری شورای معادن در استان‌ها یکی از جلوه‌های قانون برنامه ششم است، بیان کرد: با توجه به اینکه برای نخستین بار پس از انقلاب در دولت یازدهم ۳۵ قلم از اختیارات مرکزی به استان‌ها واگذار شد امیدواریم منشور اختیارات منطقه‌ای به صورت قانونی به حد اعلا برسد. مروج الشریعه با بیان اینکه باید حداکثر پیشگیری در خام‌فروشی و حداکثر فرآوری را در استان داشته باشیم، اظهار کرد: برای اینکه معادن بتوانند با داشتن تسهیلات لازم و با آرامش خاطر به استخراج بپردازند باید جهت‌گیری‌های لازم به سمت توسعه معادن را مد نظر قرار دهیم. وی با اشاره به اینکه می‌توانیم از برخی محصولات معدنی استان همچون سنگ به عنوان تغییر الگوی مصرف استفاده کنیم، افزود: اگر معادنی وجود دارد که می‌تواند سنگ را جایگزین بلوکه‌های سیمانی کند باید از سرجمع تملک استان اعتباری در این راستا در اختیار آنها قرار داد. استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ما می‌توانیم با استفاده از استخراج سنگ‌های معدنی استان، شهرها را به شهرهای گردشگری تبدیل کنیم. وی با بیان اینکه موظفیم در ارائه و معرفی مزیت معدنی استان به سمت و سوی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی معادن برویم، گفت: تا پایان امسال نمایشگاه معدنی و محصولات معدنی استان را با دعوت از کشورهای هدف صادرات برگزار می‌کنیم. مروج الشریعه با اشاره به اینکه منابع طبیعی و محیط‌زیست استان باید حفظ شود، عنوان کرد: استان باید در طرح هایی که بر مبنای توسعه ریشه‌ای است سرمایه‌گذار را مکلف به جبران کند.


راه‌اندازی صندوق اعتباری توسعه معادن
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید برای صندوق اعتباری توسعه معادن در استان چاره‌اندیشی شود، اظهار کرد: با محوریت بخش خصوصی می‌توان این صندوق را راه‌اندازی کرد.
وی معتقد است فایناس باید در اولویت دوم توسعه کشور قرار گیرد. مروج الشریعه با اشاره به اینکه باید روی بازاریابی محصولات معدنی و صنایع معدنی حساس باشیم، بیان کرد: باید ورود و خروج هیات‌های خارجی را برای بازاریابی معادن ساماندهی کنیم.


مشکل معدنکاران با بانک‌ها بر سر وثیقه است
نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از حاضران در نخستین جلسه شورای معادن استان خراسان جنوبی بود. وی با بیان اینکه شیوه‌نامه‌های منابع طبیعی برای بهره‌برداران معادن محدودیت ایجاد می‌کند، گفت: یکی از مشکلات معدنکاران با بانک‌ها نپذیرفتن معدن به عنوان وثیقه است. به گفته محمدرضا امیر حسنخانی یکی از نقاط قوت برنامه ششم، توسعه شورای معادن و اختیارات تفویضی به آن به‌ویژه برای خراسان جنوبی به عنوان یک استان معدنی است. به گزارش شبستان، وی افزود: اگر بخواهیم چشم‌انداز توسعه‌ای برای استان خراسان جنوبی داشته باشیم باید معادن را مطرح کنیم و سرمایه‌گذاران خارجی از حضور در این زمینه استقبال می‌کنند. نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیوه‌نامه‌های منابع طبیعی برای بهره‌برداران معادن محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، گفت: بانک‌ها با معادن آشنا نیستند و بسیاری از معادن نتوانسته‌اند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند چراکه یکی از مشکلات معدنکاران با بانک‌ها نپذیرفتن معدن به عنوان وثیقه است. امیرحسنخانی یکی دیگر از مسائل و مشکلات معادن را استهلاک و فرسودگی ماشین‌آلات دانست و ادامه داد: درحال‌حاضر ماشین‌آلات بسیاری در دنیا وجود دارند که می‌توان آنها را آورد و استان باید در این زمینه تدبیر کند. وی با اشاره به جایگاه ویژه شورای معادن استان برای حل مسائل و مشکلات این بخش بیان کرد: اگر استان بخواهد توسعه یابد این مهم با معدن محقق می‌شود و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی آمادگی همکاری دارند.


۶۰ میلیارد تومان هزینه در حوزه اکتشاف معادن استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در نخستین جلسه شورای معادن استان خراسان جنوبی، از هزینه ۶۰ میلیارد تومانی در حوزه اکتشاف معادن استان خبر داد و گفت: ۳کارخانه زغال‌شویی با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد تومانی در طبس با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند. به گزارش تسنیم، داوود شهرکی با بیان این مطلب افزود: توجه به بخش معادن، باعث توسعه اقتصادی استان می‌شود. در حوزه اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر خطی مطالعات ژئوفیزیک هوایی معادل ۵۰ درصد کل کشور در استان انجام شده است. به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، ۹۰۰ محدوده معدنی به مساحت ۱۸ هزار کیلومتر که سال‌ها بلوکه بود آزاد شده و ۲۲۰ محدوده نیز از طریق فراخوان عمومی واگذار شده است. وی از راه‌اندازی ۳کارخانه زغال‌شویی با سرمایه‌گذاری افزون بر ۷۰ میلیارد تومان در طبس خبر داد و تصریح کرد: این پروژه، بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. شهرکی بیان کرد: بیش از ۶۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف از محل شرکت‌های خصوصی و دولتی، جذب و در این حوزه هزینه شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سال گذشته بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق به واحدهای تولیدی پرداخت شده است. شهرکی افزود: از ابتدای امسال ۲۵۰ واحد صنعتی و معدنی در قالب طرح رونق و بازسازی صنایع در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کردند که پس از بررسی و کارشناسی، مبلغ ۶۰میلیارد تومان تسهیلات به برخی از آنها پرداخت شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما