شناسهٔ خبر: 22012308 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

ضیافت آخر هفته فیلم کوتاه

سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه که از روز سه‌شنبه در پردیس سینمایی ملت آغاز و با استقبال اهالی این عرصه روبه‌رو شده، انتظار می‌رود باتوجه به روزهای پایانی هفته با اقبال بیشتر علاقمندان روبرو شود. در گزارش امروز ضمن معرفی فیلم‌های بخش داستانی ملی این رویداد و بخشهای مهم جشنواره در امروز و فردا، نگاهی مروری و فهرست وار هم داریم به برخی چهره‌های سرشناس فیلمسازی سینمای حرفه‌ای که سابقه‌ای قابل اعتنا در فیلم کوتاه دارند؛ هرچند معتقدیم سینمای جوان و فیلم کوتاه لزوما نباید منجر به فیلمسازی در عرصه فیلم بلند و سینمای حرفه‌ای شود و هویتی مستقل و ارزشمند دارد. با این حال به نظر می‌رسد پشتوانه فعالیت فیلمسازان در عرصه فیلم کوتاه، بسیار یاریگر آنها در فیلم بلند و سینمای حرفه‌ای باشد. آزمودن شیوه‌های مختلف و تسلط آنها بر مواردی همچون دکوپاژ و میزانسن، باعث می‌شود این کارگردان‌ها در آثار سینمایی، به دنبال چیزی فراتر از قواعد اولیه و استانداردها باشند. همراه گزارش امروز همچنین یادداشت مرتبط علیرضا رضاداد، مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی و دبیر چند دوره جشنواره فیلم فجر را هم درخصوص جشنواره فیلم کوتاه خواهید خواند.

صاحب‌خبر -

در گزارش امروز ضمن معرفی فیلم‌های بخش داستانی ملی این رویداد و بخشهای مهم جشنواره در امروز و فردا، نگاهی مروری و فهرست وار هم داریم به برخی چهره‌های سرشناس فیلمسازی سینمای حرفه‌ای که سابقه‌ای قابل اعتنا در فیلم کوتاه دارند؛ هرچند معتقدیم سینمای جوان و فیلم کوتاه لزوما نباید منجر به فیلمسازی در عرصه فیلم بلند و سینمای حرفه‌ای شود و هویتی مستقل و ارزشمند دارد. با این حال به نظر می‌رسد پشتوانه فعالیت فیلمسازان در عرصه فیلم کوتاه، بسیار یاریگر آنها در فیلم بلند و سینمای حرفه‌ای باشد. آزمودن شیوه‌های مختلف و تسلط آنها بر مواردی همچون دکوپاژ و میزانسن، باعث می‌شود این کارگردان‌ها در آثار سینمایی، به دنبال چیزی فراتر از قواعد اولیه و استانداردها باشند. همراه گزارش امروز همچنین یادداشت مرتبط علیرضا رضاداد، مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی و دبیر چند دوره جشنواره فیلم فجر را هم درخصوص جشنواره فیلم کوتاه خواهید خواند.

معرفی فیلم‌های داستانی بخش ملی

هیات انتخاب بخش داستانی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شامل مرجان اشرفی‌زاده، علی زمانی عصمتی، امید عبداللهی، علی‌محمد قاسمی، محمدرضا عرب، سعید عقیقی و مسعود مددی، از میان 888 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 50 فیلم کوتاه داستانی را برای رقابت در این جشنواره انتخاب کردند؛ آثاری که درمیان آنها نام بازیگران و سینماگران شناخته شده هم به چشم می‌خورد، از علیرضا داوودنژاد تا هادی حجازی فر. ما اینجا فقط به عنوان نمونه، این آثار را به اختصار معرفی می‌کنیم و در ادامه عناوین دیگر و کارگردان‌های آنها را هم می‌آوریم. در ساعتهای 15 و 30 دقیقه امروز و فردا تا ساعت 23 می‌توانید این فیلم‌ها و دیگر آثار جشنواره را در سالن‌های مختلف پردیس سینمایی ملت تماشا کنید.

دوچرخه‌ها / بازوها، سیگارها/ کارگردان: امیرعلی واجد سمیعی/ تهیه کننده: علیرضا داوودنژاد/ خلاصه داستان: قصه پدری است که برای بیرون آوردن پسرش از موقعیتی پیچیده اقدام می‌کند، اما خود نیز ناخواسته درگیر ماجرا می‌شود.

آرا/ کارگردان: یوسف کارگر/ بازیگران: هادی حجازی فر، محمود نظرعلیان، ماهرخ رفیع زاده / خلاصه داستان: یاشار پس از چند سال به ایران برگشته است تا خبری را به خانواده دوستش بدهد، غافل از این‌که آنها خبری برای او دارند. توضیح: محمودنظرعلیان، بازیگری که فیلم‌هایی چون دراکولا، زیرنورماه و چند کیلو خرما برای مراسم تدفین را در کارنامه دارد، به جز «آرا» در یک فیلم دیگر این دوره نیز بازی کرده؛ «دریازدگی.»

آتن/ کارگردان: حسین شاعری/ بازیگران: نادر فلاح، سهی بانوذوالقدر، تینا یونس‌تبار/ خلاصه داستان: دختری تنها چند روز فرصت دارد که تصمیم بگیرد با مردی که می‌شناسد از ایران برود، یا نزد مادرش در ایران بماند./ توضیح: نادر فلاح به جز آتن، در فیلم «شب تولد» هم حضور دارد، فیلمی که بابک بهشاد- بازیگر آثار مصطفی کیایی- هم در آن بازی می‌کند. سهی بانوذوالقدر هم بازی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» و در نقش خواهر شهاب حسینی را در کارنامه دارد.

اینترنت نامحدود/ کارگردان: احسان میرحسینی/ بازیگران: بانیپال شومون، بهار جهان‌آرا/ خلاصه داستان: زندگی یک زوج جوان با ورود اینترنت نامحدود به خانه شان، دچار تحولاتی می‌شود./ توضیح: بانیپال شومون را پیش از این در آثاری چون کنسرت نمایش «سی» و «شهرزاد» دیده ایم؛ او در این دوره جشنواره فیلم کوتاه در یک فیلم دیگر هم حضور دارد، «تاریکی.»

پل/ کارگردان: سید امین دریاباری/ بازیگران: خیام وقارکاشانی، معصومه بافنده، علی مقدم/ خلاصه داستان: زن و شوهری از طریق آگهی برای خرید ماشین با یک فروشنده قرار می‌گذارند. وقتی سرقرار حاضر می‌شوند متوجه می‌شویم زن در گذشته رابطه‌ای عاشقانه با مرد فروشنده داشته، اما شوهر این را نمی‌داند. در پایان شوهر اصرار دارد که ماشین را بخرند اما زن زیر بار نمی‌رود و با بهانه‌تراشی سعی می‌کند شوهرش را منصرف کند./ توضیح: خیام وقارکاشانی مدیر تماشاخانه باران است و بتازگی بازی در فیلم سینمایی «کار کثیف» ساخته خسرو معصومی را در ترکیه به پایان رساند.

تاسوکی/ کارگردان: پوریا پیشوایی/ بازیگران: سوگل طهماسبی، امین گلستانه/ خلاصه داستان: تاسوکی نام بیابانی مرزی است که در 24 اسفند 1384 کشتار وحشیانه‌ای در آن اتفاق افتاد. تروریست‌ها بعد از قتل عام شهروندان عادی و گروگان گرفتن چند تن به آن سوی مرزها گریختند.

ترخیص/ کارگردان: آزاده موسوی/ بازیگران: نازنین احمدی، وحید نفر و گیتی قاسمی/ خلاصه داستان: زن و شوهری تصمیم می‌گیرند دست به معامله‌ای عجیب بزنند.

حضور/ کارگردان: آبتین سلیمی طاری/ بازیگران: ایمان افشاریان، الهه شهپرست/ خلاصه داستان: احمد و شیدا پس از بازگشت از مهمانی متوجه حضور زنی در خانه خود می‌شوند. / توضیح: ایمان افشاریان بازیگر و کارگردان تئاتر و سینماست و ساخت فیلم فردا را همراه مهدی پاکدل در کارنامه دارد.

سایه فیل/ کارگردان: آرمان خوانساریان/ بازیگران: سونیا سنجری، حسام محمودی، سیاوش چراغی پور، محمد برسوزیان/ خلاصه داستان: آرزوی آقای ابراهیمی چند روز قبل از مرگش برآورده می‌شود./ توضیح: سیاوش چراغی‌پور، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما در فیلم «وقت نهار» هم بازی می‌کند.

مانع بسته شدن در نشوید/ کارگردان: یاسمین ریزان/ بازیگران: سهیلا گلستانی، مریم بوبانی، پریوش نظریه و هوتن شکیبا/ خلاصه داستان: از این خانه به خانه‌ای دیگر صداها و عادت‌ها دنبالمان می‌آیند. / مریم بوبانی همچنین در این دوره در فیلم «مسکوت» هم حضور دارد، فیلمی که محمد کارت هم از دیگر بازیگران آن است.

نگاه/ کارگردان: فرنوش صمدی/ بازیگران: مرضیه وفامهر، امیررضا رنجبران و بابک کریمی./ خلاصه داستان: زنی در راه بازگشت به خانه متوجه اتفاقی در اتوبوس می‌شود. او باید تصمیم بگیرد که قضیه را فاش کند یا نه.

هیولا/ کارگردان: محمد تفضلی/ بازیگران: بهزاد دورانی، رضا اخلاقی راد، بزرگمهر جهرمی./ توضیح: بهزاد دورانی را در نقش اصلی فیلم «باد ما را خواهد برد» ساخته زنده‌یاد عباس کیارستمی به‌یاد داریم.

دیگر فیلم‌ها: جایی برای آرامش/ جمیل عامل‌صادقی، خوابگردها/ پویا نبی، بازهم سکوت/ راضیه سراجی، مانیکور/ آرمان فیاض، شب تولد/ امید شمس/ زونا/ طوفان نهان قدرتی، حیوان/ بهمن و بهرام ارک، خاکسترنشین/ احسان شادمانی، تاریکی/ سعید جعفریان، وقتی که ما می‌خوابیم/ میلاد دل‌آسا، شایان افشردی، کلینر/ محمدرضا میقانی، آخرهفته/ وحید بمانی، گوش ماهی/ سیدعباس طاهری، ساعت هشت/ پریسا حاجی‌نصیری، سازاق/ علیرضا سلمانپور، بارسلونا/ کتایون پَرمَر، محمد روحبخش، خروس‌ها/ امیررضا جلالیان، درخت زیتون سعد/ احمد زایری، برای فروش/ علی بناییان، چاکو/ مجید عیدان، وقت نهار/ علیرضا قاسمی، سَس/ داریوش نجفی، ناگهان/ حمید نجفی‌راد، همسایه‌ها/ فرهاد غلامی، مادرمرده/ حامد نجابت، فلامینگو/ امیر نجفی، دریازدگی/ حامد اصلانی، چله‌نشین/ امید میرزایی، تروفه/ اصغر لائی، فاش/ احسان مختاری، سوادکوهی/ محمدرضا مجد، خوشحال و شاد و بیزارم/ ایمان فراهانی، آریو والیبال!؟/ محمد بخشی، دوست. برادر. همسایه/ محمد ابراهیم عزیزی، مرضیه/ دُرناز حاجی‌ها، مارلون/ دُرناز حاجی‌ها، ساعت چهار/ عاطفه محرابی.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا یکشنبه به کار خود ادامه‌می‌دهد.

بزرگانی با پیشینه فیلم کوتاه

برخی از صاحب‌نام‌ترین فیلمسازانی که امروزه در سینمای ایران و جهان کار می‌کنند، سابقه‌ای خوب در فیلم کوتاه دارند؛ مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی‌کیا که این سال‌ها در عرصه سینمای حرفه‌ای و بلند داستانی به‌موفقیت‌هایی در داخل و خارج دست پیدا کرده‌اند، کار خود را با فیلم کوتاه شروع کردند؛ حاتمی‌کیا کار خود را کارگردانی فیلم‌های کوتاه و مستند در جبهه‌های جنگ شروع کرد و مجیدی هم پس از کارگردانی چند فیلم کوتاه موفق و پرحس و حال از جمله «خدا می‌آید» مسیر فیلمسازی حرفه‌ای را پیمود.

در میان کارگردان‌های نامدار دیگر باید از افرادی چون کیانوش عیاری، مهدی صباغ‌زاده و فریدون جیرانی هم نام برد که در دوره سینمای آزاد فیلم‌های کوتاه هشت‌میلی‌متری و 16 میلی‌متری ساختند. بزرگانی چون بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی هم فیلم‌های کوتاه موفق و ماندگاری در کارنامه دارند. وحید موسائیان، امیرشهاب رضویان، داریوش یاری، کاوه سجادی حسینی، احسان بیگلری و سهیلا گلستانی هم از دیگر سینماگرانی هستند که فیلم کوتاه ساخته‌اند و موفقیت‌هایی هم در این زمینه به دست آورده‌اند. مجید برزگر و شهرام مکری هم سابقه‌ای درخشان در فیلم کوتاه دارند و این موفقیت را در این سال‌ها و در سینمای متفاوت بلند هم ادامه داده‌اند. سعید روستایی، کارگردان ابد و یک روز و محمدحسین مهدویان، کارگردان ماجرای نیمروز هم پیش از ورود به سینمای حرفه‌ای و فیلم بلند، فیلم‌های کوتاه موفقی ساخته بودند.

در سینمای جهان هم می‌توان از کارگردانان بزرگی چون دیوید لینچ، استنلی کوبریک، رومن پولانسکی، پیرپائولو پازولینی و کن لوچ نام برد که فیلم‌های کوتاه خوبی کارگردانی کردند.

نظر شما