شناسهٔ خبر: 22012029 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

هزینه‌های پخش آگهی در تلویزیون، مطبوعات چقدر است؟

خانواده، دوستان و آشنایان با اختلاف اندک یعنی 34 درصد از این لحاظ در رتبه دوم قرار گرفته و مطبوعات نیز با تنها 10.2 درصد رده سوم را به خود اختصاص داده اند.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین: ورود به بخش تولید دل و جرات زیادی می خواهد. خارج از بحث هزینه ها و بازار نامطمئن و بی ثبات، هزینه های تبلیغات کالا و بازاریابی نیز کمر تولیدکننده را از چند جهت خم می کند. به خاطر همین سیاست های خاصی برای حمایت از تولیدکننده در حوزه تبلیغات و در راستای ایجاد فضای رقابتی با محصولات خارجی اعمال می شود تا کمی از این فشارها کم کند. براساس نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، صدا و سیما با 34.4 درصد بیشتری سهم را در بین ابزارهای تبلیغی موثر بر رویکرد مصرف کنندگان ایرانی در هنگام خرید کالا و خدمات داشته است.

به گزارش شفا آنلاین:خانواده، دوستان و آشنایان با اختلاف اندک یعنی 34 درصد از این لحاظ در رتبه دوم قرار گرفته و مطبوعات نیز با تنها 10.2 درصد رده سوم را به خود اختصاص داده اند. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که مصرف کنندگان ایرانی بیشتر تاثیر تبلیغاتی را در حوزه خرید کالا و خدمات از صدا و سیما و خانواده و دوستان و آشنایان خود می گیرند. قرار گرفتن خانواده، دوستان و آشنایان در رتبه دوم موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در کشورمان نشان می دهد که فرهنگ شفاهی در بین ایرانی ها همچنان حرف اول را می زند و شرکت های تولیدی و صنعتی می توانند از این طریق موفقیت چشمگیری در فروش محصولات خود و افزایش سهم در بازار به دست بیاورند.
 
 هزینه های پخش آگهی در تلویزیون مطبوعات و بیلبوردهای محیطی چقدر تمام می شود؟

همچنین اینترنت، بیلبوردهای تبلیغات، ماهواره و پیامک نیز در رده های بعدی موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در بین مصرف کنندگان ایرانی قرار گرفته اند. با توجه به این آمار، ما سه حوزه برتر و چشمگیرتر تبلیغات را انتخاب کردیم تا با یک حساب سرانگشتی متوجه شویم میزان تبلیغات در این حوزه ها برای یک تولیدکننده ایرانی چقدر آب می خورد. این کانال های تبلیغاتی با توجه به قیمت های عجیب و غریب خود در بیشتر موارد به صورت رو در رو و با توجه به شرایط قیمت خاصی برای شما تعیین می کنند ولی با این وجود از یک سری قیمت تعرفه پایه نیز تبعیت می کنند که شما را در جریان حدود خالی شدن جیب تان می گذارد.

همچنین در بخش هایی مانند صدا و سیما تخفیفات خاص و ویژه ای برای تولیدکننده ایرانی در نظر گرفته شده است که شرایط بهتری برای کسی که تبلیغ می دهد مهیا می کند.

تبلیغات در مطبوعات

طبق قوانین ارائه شده برای تبلیغات کالای خارجی و ایجاد فضای رقابت پذیر برای کالای داخلی شرکت های خارجی با محدودیت های تبلیغاتی و قیمتی زیادی مواجه شده اند که براساس آنها نمی توانند قیمتی معادل تبلیغات کالای ایرانی پرداخت کنند یا از ویژگی های خاص تبلیغاتی در تبلیغ خود استفاده کنند. ولی در حین تورق روزنامه های صبح تهران و در نگاهی دقیق به آگهی ها متوجه می شویم که رسانه های داخلی هم در تبلیغ کالاهای خارجی سنگ تمام گذاشته اند.

این درست است که بخش زیادی از هزینه های مطبوعات از محل آگهی تامین می شود و در فضای فعلی رسانه های بخش خصوصی با زحمت دخل و خرج خود را تامین می کنند اما باید توجه داشت که جذب تبلیغات هم باید در راستای منافع ملی کشور باشد. البته این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که سیاست دولت در انحصار چاپ آگهی شرکت های دولتی در روزنامه دولت هم چندان در گرایش روزنامه ها به سمت تبلیغ کالاهای خارجی بی تاثیر نبوده است. به هر حال بیشتر مطبوعات پرتیراژ کشور برای تبلیغات کالای خارجی قیمتی حدود دو برابر قیمت تعرفه معمول را طلب می کنند و برای کالاهایی که نمایندگی در ایران دارند حدود یک و نیم برابر را از مشتری می گیرند.

قیمت این تعرفه ها با توجه به نوع روزنامه، تیراژ و صفحه ای که در آن چاپ می شود بسیار متفاوت است. مثلا اگر بخواهید در تعدادی از روزنامه های طراز اول دولتی کشور تبلیغ کنید و این تبلیغ یک کادر مجزا در صفحه اول باشد باید مبلغی بیش از پنج یا شش میلیون تومان پرداخت کنید. معمولا کمترین هزینه تبلیغ در این روزنامه ها مربوط به صفحات داخلی است و حدود یک میلیون تومان آب می خورد. در روزنامه های کم فروغ تر این مبلغ در صفحه اول به حدود دو میلیون تومان و حتی کمتر نیز می رسد. در صفحه های داخلی نیز مبلغ تبلیغ مابین 200 تا 600 هزار تومان و حتی کمتر متغیر است.

البته همه این قیمت ها با توجه به مدت همکاری، نوع قرارداد و حتی سیستم چانه زنی شما فرق می کند. در اصل تبلیغات مطبوعاتی از هیچ فرمول خاصی تبعیت نمی کنند و براساس شرایط قرارداد و تبلیغ قیمت را به شما اعلام می کنند. حتی اگر اندازه آگهی شما از حدی بزرگتر باشد یا در دسته بندی خاصی قرار بگیرد (مثل تبلیغ کنسرت یا بانک یا موسسه خاص) تخفیف هایی شامل حال شما می شود. در هر صورت نگران نباشید زیرا به راحتی می توانید براساس شرایطتان در روزنامه معتبر و با قیمت مناسب تبلیغ خود را به نمایش بگذارید.

تبلیغات محیطی

طبق قانون، تبلیغات شهری یا محیطی عبارت است از تمامی تابلوهای تبلیغاتی اعم از دیواری، پارچه ای، فلزی، رایانه ای، متحرک و منقوش بر وسایل نقلیه که به منظور معرفی یا تبلیغ کالا، خدمات و هر نوع فعالیتی که برای اطلاع رسانی و اعلان عمومی در سطح شهرها، خیابان ها، جاده های شهری و بین شهری، بزرگ راه ها، فرودگاه ها، پایانه های مسافربری، مترو، ایستگاه های اتوبوس، میادین و سایر اماکن عمومی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.
 
 هزینه های پخش آگهی در تلویزیون مطبوعات و بیلبوردهای محیطی چقدر تمام می شود؟

با کمی حساب و کتاب شاید تعداد این تابلوها به بیش از پنج هزار عدد در شهر تهران برسد. این تبلیغات معمولا در دست ارگان شهرداری هر شهر است که آن نیز به صورت مناقصه ای به شرکت های خصوصی واگذار می شود. هر چند در قانون برای این تبلیغات در جهت حمایت از تولید داخل قوانینی تصویب شده است ولی با توجه به خصوصی و رابطه ای بودن این تبلیغات معمولا هیچ کدام از قوانین حمایتی در این زمینه اعمال نمی شود. به عنوان مثال در قانون آمده است که «تبلیغات کالاهای خارجی نباید به نحوی باشد که موجب سلب اعتماد جامعه از تولیدات داخلی شود» یا «تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد، ممنوع است.»

احتمالا اگر نگاهی به سطح شهر و نوع تبلیغ ها بیاندازید متوجه میزان اجرایی شدن این قانون می شوید. به هر حال این تبلیغات با توجه به رتبه چهارم در میزان تاثیرگذاری در بین تمامی تبلیغات، قیمت های خاص خود را دارند. بسته به مکان و زمان و مدت قرارداد و خیلی شرایط ریز و درشت دیگر قیمت این تابلوها از عددی حدود 50 تا 60 میلیون تومان در مناطق میانی و رو به پایین شهر تا بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان در مناطق خاص و بالای شهر تهران متغیر است.

این بیلبوردها به صورت یک ماهه اجاره داده می شوند. همچنین برای تبلیغ روی بیلبوردهای نصب شده روی برج ها، بسته به منطقه ای که برج در آن واقع است باید رقمی بین چهار تا بیش از 10 میلیون تومان برای هر متر مربع از تابلو برای یک ماه پرداخت کنید.

تبلیغات در صدا و سیما

رسانه صدا و سیما قیمت های خاص خود را برای تبلیغات کالاهای مختلف دارد. این قیمت ها با توجه به ساعت پخش و نوع محصول و حتی نحوه پرداخت پول متغیرند. صدا و سیما بر اساس فصل و تعداد پخش هر تبلیغ آنها را در طبقه ای جداگانه قرار می دهد. جدولی شامل 35 طبقه که کمترین قیمت آن چیزی حدود 350 هزار تومان برای هر ثانیه و در بالاترین طبقه قیمتی حدود 49 میلیون تومان برای هر ثانیه در نظر گرفته شده است.

از طرفی صدا و سیما برای هر ماه از سال جدول تعرفه ای جداگانه ای دارد که قیمت متفاوتی دارد. کلیت این جدول از فرودین به اسفند حالت صعودی دارد. هر تولیدی با توجه به جوایز یا ویژگی های خاصی که دارد (مثل مصرف پایین دستگاه) می تواند از تخفیفات خاصی مثل اضافه پخش به میزان 10 درصد تا چیزی حدود 80 درصد بهره بگیرد.
 
به منظور حمایت حداکثری از تولیدکنندگان داخلی و نیز ارائه دهندگان خدمات و کمک به توسعه اقتصادی کشور، سازمان صدا و سیما، علاوه بر سایر امتیازات در حوزه تبلیغات اضافه پخش تشویقی خاصی به شرکت های دانش بنیان اعطا کرده است. بر همین اساس، محصولات دانش بنیان، 80 درصد اضافه پخش تشویقی دریافت می کنند.
 
همچنین برای حمایت از صاحبان کالا و خدمات که در راستای اصلاح الگوی مصرف، با هدف کاهش مصرف  انرژی در جامعه اقدام می کنند و نیز ترغیب تولیدکنندگان داخلی، صاحبان کالا و خدمات دانش بنیان، 30 درصد اضافه پخش تشویقی با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دریافت می کنند. بر همین اساس، رقم تخفیف به تبلیغات محصولات شرکت های دانش بنیان داخلی رقم قابل ملاحظه ای حدود 30 تا 40 درصد برای تبلیغات محصولات دانش بنیان تولید و ساخت داخل برآورد می شود که این موضوع فضای کسب و کار را برای فعالیت شرکت های ایرانی کمی آسان تر می کند.روزنامه تماشاگران امروز

نظر شما