شناسهٔ خبر: 22011858 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر کشور عراق : بغداد برای امنیت عراق با ایران و ترکیه هماهنگی کرد

تهران – ایرنا - «قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق چهارشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره قطر گفت: بغداد برای امنیت عراق، با آنکارا و تهران هماهنگی کرد و مساله کرکوک بدون دخالت خارجی و از طریق ساز و کارهای داخلی عراق حل و فصل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، الاعرجی با بیان این که برخی تخلفات در مساله کرکوک ثبت شده و عاملان آن مجازات خواهند شد افزود، ما خصومتی با اقلیم کردستان نداریم، بلکه دارای اختلافاتی با آنان هستیم که حل می شود و (برای حل آن) با آنان به گفت و گو خواهیم نشست.
از سوی دیگر، «راکان الجبوری» استاندار تازه کرکوک که دوشنبه شب جایگزین «نجم الدین کریم» استاندار مخلوع این استان شد، درخصوص مساله امنیت در شهر کرکوک گفت: اعمال قانون در استان کرکوک بدون تلفات انسانی و بدون نقض قوانین انجام شد و تاکنون هیچ اقدامی درباره آسیب زدن به اموال عمومی و شخصی گزارش نشده است.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز ساعاتی پیش (چهارشنبه شب) در بیانیه ای گفت: نیروهای امنیتی در کرکوک مسئول برقراری امنیت و حفاظت از اموال طیف های مختلف از شهروندان عراقی هستند.
وی با بیان این که موضوعات جعلی، صلح و امنیت داخلی عراق را به خطر می اندازد، خواستار بازداشت تمامی افرادی شد که با هدف فتنه انگیزی، تصاویر جعلی و مطالب نژادپرستانه را میان شهروندان عراقی منتشر می کنند.
نیروهای ارتش عراق از نیمه شب دوشنبه (22 مهرماه) عملیات نظامی بازپس گیری مناطق مورد اختلاف با کردها از جمله میدان‌های نفتی و پایگاه‌های نظامی در کرکوک را آغاز کردند و به سرعت موفق شدند تا کنترل این استان را در اختیار گیرند.
این اقدام ضربه سنگینی به مهمترین منبع درآمد اقلیم کردستان به شمار می رود، چرا که مسئولان این منطقه طی سالیان گذشته بدون موافقت بغداد، با فروش نفت این استان، توانسته بودند از عواید آن استفاده کنند.
شبس**9363*1613*مترجم: محمد تدو*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

انتهای پیام /*

نظر شما