شناسهٔ خبر: 22011362 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

در کمیسیون حوزه و روحانیت هشتمین اجلاسیه علمای بلاد؛

راهکارهای تحقق تحول در حوزه‌های علمیه مورد بحث قرار گرفت

کمیسیون حوزه و روحانیت هشتمین اجلاسیه علمای بلاد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در منطقه شمال غرب کشور به بررسی راهکارهای تحقق تحول در حوزه‌های علمیه پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نخستین روز هشتمین اجلاسیه علمای بلاد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در منطقه شمال غرب کشور با حضور 250 نفر از علمای برجسته منطقه شمال غرب کشور و همچنین تعدادی از مدیران عالی حوزه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در کمیسیون های سه‌گانه به پایان رسید.

یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌هایی که در این اجلاسیه با بحث‌های مهم و محوری توانست بسیاری از اساتید برجسته حوزوی را جذب خود کند، کمیسیون مربوط به حوزه و روحانیت بود که توانست امروز با محوریت مباحث روز حوزه، مسأله راهکارهای تحقق تحول در حوزه های علمیه را مورد بررسی قرار دهد.

استقلال حوزه‌ نباید در هر صورتی زیر سؤال رود
آیت الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آغاز مباحث کمیسیون حوزه و روحانیت با اشاره به اقدام شورای عالی حوزه در راستای تحول در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: باید قبول کرد که به لحاظ مالی حوزه های علمیه سراسر کشور با تنگاهای عدیده‌ای مواجه هستند، اما در هر حال باید تدابیری عالمانه و کارشناسی‌شده اتخاذ شود.

وی با اشاره به اصول و ساختارهای کلی طرح تحول در حوزه گفت: این طور نیست که برخی بگویند سنت های حوزوی همچون مباحثه در حوزه تعطیل شده است، حفظ سنت های اصیل حوزوی یکی از دغدغه های جدی شورای عالی و مرکز مدیریت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که حوزه علمیه نیز باید با تحولات روز جامعه متحول شود و با شیوه‌های نوین به دنبال تحقق اهداف در چارچوب های کلی و بنیادین باشد، گفت: استقلال حوزه‌های علمیه نباید با اجرا شدن طرح تحول زیر سؤال رود، چراکه یکی از نقاط قوت حوزه های علمیه شیعی، استقلال آن بوده و است.

آیت الله غروی با اشاره به این‌که وابستگی به بودجه‌های دولتی در برخی عرصه‌ها یکی از مهم‌ترین آفت‌های امروز حوزه است، گفت: باید به این حقیقت آگاه بود که همین بودجه هایی که تخصیص می یابد؛ معمولا در راستای پشتیبانی و تامین برخی از زیرساخت های حوزوی است.

۴۳ متن درسی حوزه یا تدوین و یا اصلاح شده است
حجت الاسلام مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه کشور نیز در سخنانی با اشاره به این‌که بخش مهمی از تحول در حوزه ناظر به متون درسی است، اظهار داشت: در این زمینه به لطف الهی تاکنون 43 متن درسی یا تدوین شده و یا اصلاح شده است.

وی با بیان این‌که تحول در متون درسی با توجه به حفظ اصالت های علمی حوزه همراه است، گفت: تحول در حوزه دغدغه جدی مراجع و مقام معظم رهبری است که باید در زمینه آموزش، برنامه ها و طرح های خوبی را اجرا کرد؛ اعتقاد داریم فقه و اصول رکن اصلی حوزه های علمیه است، اما در کنارش مسیرهای دیگری در مسیر اجتهاد و در رشته ها و عرصه های دیگر نیز دیده شده است.

حجت الاسلام رستم نژاد طراحی نظام آموزشی پژوهش محور توأم با توجه به اخلاق و تهذیب را از دیگر اولویت های معاونت آموزشی حوزه دانست و گفت: معتقدیم آموزشی و پژوهش باید توام با مساله تهذیب و اخلاق باشد.

حوزه باید با تحولات روز بین المللی حرکت کند
حجت الاسلام سیدرضی شکوری، عضو شورای حوزه علمیه استان آذربایجان غربی نیز در سخنانی با اشاره به این‌که ورود حوزه های علمیه به عرصه‌های رسانه‌ای اقدامی بسیار مبارک و مهم است، اظهار داشت: باید با تحولات روز بین المللی حرکت کنیم؛ لازم است حداقل یک نشریه در حوزه داشته باشیم که فراگیر باشد.

وی با بیان این‌که ورود حوزویان در فعالیت های رسانه ای ضروری است، گفت: البته این امر همواره با آفت ها و آسیب هایی همراه است، اما اگر بتوانیم ساز و کار اساسی بر مبنای اصول حوزه تعریف کنیم؛ می توان از فرصت های تبلیغی موجود در رسانه به ویژه در عرصه فضای مجازی بهره مند شویم.

حفظ سنت‌های اصیل حوزه ضرورت دارد
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی، نماینده سابق مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری نیز در سخنانی حفظ و تقویت بنیه علمی طلاب را لازمه تربیت علمایی فاضل در حوزه های علمیه دانست و اظهار داشت: یکی از عوامل توفیق حوزه در حفظ و ارتقای جایگاه علمی و تقویت مباحث اخلاقی است.

وی با بیان این‌که تحول در حوزه های علمیه به معنای کنار گذاشتن سنت‌های اصیل حوزه نیست، گفت: حفظ سنت‌های اصیل حوزه ضرورت دارد، اما در عین حال باید مطابق با تحولات روز بین المللی حرکت کرد و در روش های آموزشی و علمی تغییراتی ایجاد شود.

شورای عالی حوزه پیگیر جدی طرح های تحولی است
حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی، سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز در سخنانی با تأکید بر این‌که شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه پیگیر جدی طرح های تحولی هستند، اظهار داشت: تقویت حوزه های علمیه استان ها به ویژه در منطقه شمال غرب راهبرد اساسی شورای عالی حوزه است.

وی با بیان این‌که منطقه آذربایجان از دیرباز مهد پرورش علما، فضلا و مراجع تقلید بوده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مراجع بزرگ تقلید در عالم تشیع از خطه آذربایجان بوده اند، باید زمینه ای فراهم کرد که این خطه، علمای بزرگی در حد مرجعیت داشته باشد و حوزه علمیه آذربایجان از وجود چنین فضلایی بهره مند شوند./935/پ۲۰۴/ب۱

نظر شما