معاون مالی کشتیرانی جمهوری اسلامیگفت: با ورود 10 شناور ساخته شده در کرهجنوبی ظرفیت ناوگان ملی به میزان 50 درصد افزایش خواهد یافت.احمد شهباز بیگی در گفتگو با مانا با بررسی شرایط کشتیرانی در سه دوره زمانی قبل، حین و بعد از تحریمها اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامیایران یکی از منحصر به فرد ترین شرکتهای ایرانی است زیرا این شرکت جزو معدود بنگاههای اقتصادی است که مراودات مالی و بازرگانی آن بینالمللی است، فلذا به صورت مستقیم متاثر از شرایط اقتصاد جهانی است. وی با اشاره بهاینکه کشتیرانی جمهوریاسلامیایران در زمان قبل از تحریمها وضعیتی عادی توام با رقابت بینالمللی را تجربه میکرد، گفت: این شرکت در زمان تحریم به علت عدم حضور شرکتهای خارجی در بنادر کشور و با وجود تحریمهای ظالمانه و غیرمنطقی با انجام وظیفه خود به عنوان ناوگان ملی شرایط مالی خوبی را در برخی مقاطع پشت سر گذاشت. به گفته وی کشتیرانی با ورود به دوره سوم که با رفع تحریمها و گشایشهای حاصل شده به وجود آمد، بار دیگر وارد فضای رقابتی با سایر خطوط کشتیرانی شد.
معاون مالی کشتیرانی جمهوری اسلامیایران حاشیه سود مناسب این شرکت در زمان بحران در حمل و نقل دریایی را یکی از نقاط قوت ناوگان ملی عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد با نگاه قیاسی نسبت به شرکتهای بینالمللی، عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامیایران را بررسی کنیم، شاهد کسب سود مناسب و مطلوب در شرایطی که شرکتهای بزرگ کشتیرانی در مواجه با زیانهای هنگفت در سطح جهان بودهاند، هستیم. شهباز بیگی با بیاناینکه کشتیرانی جمهوری اسلامیایران با توجه به شرایط رقابتی و رکود در صنعت حمل و نقل در سال های 94 و 95، عملکرد مطلوبی داشته است، اظهار کرد:این شرکت در 6 ماه نخست سالجاری با توجه به اطلاعات حسابرسی نشده ناشی از عملکرد شرکتهای گروه، رشد 30 الی 45 درصدی در عملکرد را پشت سرگذاشته است که نوید بخش سود دهی در سال مالی جاری است. وی دوران پسابرجام را فرصتی مناسب برای اجرای طرحهای توسعهای برای کشتیرانی عنوان کرد و گفت: در دوران تحریمها به علت محدودیتهای بوجود آمده متاسفانه ناوگان ملی نتوانست توسعه و نوسازی را در تراز شرکتهای بینالمللی انجام دهد لذا در شرایط فعلی در صدد اجرایاین مهم است .شهباز بیگی سپس به ورود 10 فروند کشتیهای سفارش داده شده به شرکت هیوندایی در سال 2018 اشاره کرد و افزود: با وروداین 10 فروند شناور ظرفیت ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامیایران به میزان 50 درصد افزایش خواهد یافت.وی تاکید داشت: روند قیمت سهام کشتیرانی جمهوری اسلامیایران در بازار سهام طی دو سال اخیر نشانگر عدم تبعیت از فضای هیجانی در بازار سرمایه بوده است که همواره روندی با ثبات در پی داشته است و امید میرود با اجرای طرحهای توسعهای، منافع سهامداران بیش از پیش تامین و سهام کشتیرانی همواره در زمره سهام ارزشمند و جذاب در بازار بورس اوراق بهادار باشد. معاون مالی کشتیرانی جمهوری اسلامیایران با بیاناینکه برای طرح توسعه ناوگان از بانکهای کرهجنوبی و چین به صورت فاینانس استفاده خواهیم کرد ادامه داد: با توجه بهایجاد خط اعتباری هشت میلیارد یورویی بانک مرکزی جمهوری اسلامیایران در کره جنوبی و همچنین خط اعتباری دیگری در چین، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قالب این دو خط برای حمایت از طرحهای توسعه ناوگان ملی اعلام آمادگی کرده است.
افزایش 50 درصدی ظرفیت ناوگان با ورود کشتیهای کرهای
صاحبخبر -
نظر شما