شناسهٔ خبر: 22009742 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مدیر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی:

جوش و خروش مسلمانان برای زیارت اربعین سیدالشهدا یک اتفاق نادر است

مدیر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: جوش و خروشی که در اربعین ایجاد می شود و ۲۰ میلیون نفر با شور و هیجان خاصی به سوی کربلا اعزام می شوند، کدام مفهوم دیگری در جهان می تواند مانند آن را ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی صبح امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی «از غدیر تا اربعین» که در آستانه فرارسیدن ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) در مشهد مقدس برگزار می شود، به تبیین وجوه اشتراک دو واقعه غدیر و اربعین حسینی پرداخت و اظهار کرد: همانطور که غدیر نقطه کمال دین بود، اربعین نیز نقطه کمال و بلوغ قیام عاشورا بود.

عضو اتاق تبلیغ خراسان افزود: جریان انقلاب نبوی با غدیر به اوج خود رسید و حماسه بزرگ عاشورا نیز با اربعین به نقطه کمال و اوج رسید. اربعین همان نقش تکاملی را برای عاشورا ایفا کرد که غدیر برای انقلاب نبوی انجام داد و در واقع اربعین پاسدار پیام عاشورا و انتقال دهنده آن به تاریخ و آیندگان بود. البته هر دو جریان یعنی عاشورا و اربعین در راستای پاسداری و حفاظت از غدیر، یعنی جریان امامت، ولایت و بالندگی و کمال دین بودند.

حجت الاسلام شریعتی تبار خاطرنشان کرد: نه می توان جریان غدیر را فقط به عنوان یک حادثه تاریخی قلمداد کرد که تمام شده باشد و نه جریان عاشورا و اربعین را. هر سه جریان، پویا، مستمر و جاری در تاریخ بشریت بوده اند و در راستای ساخت تمدن اسلامی واقع شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: جامعه بشری به طور عام و جامعه اسلامی به طور خاص به غدیر نیازمند است چرا که بشر به دین نیاز دارد و با توجه به تمام پیام هایی که جریان غدیر دارد، مورد نیاز همیشگی جامعه بشری است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین از اختصاصات آن حضرت بوده و برای هیچ کدام از سایر معصومان زیارت اربعین وارد نشده است، افزود: درس و پیام عاشورا و اربعین این است که جامعه اسلامی خود را از آفت حیرت و ضلالت نجات دهد؛ همانطور که در زیارت اربعین، امام صادق(ع) هدف از قیام سیدالشهدا(ع) را رهایی مردم از این دو آفت بیان فرموده اند.

حجت الاسلام شریعتی تبار در پایان تأکید کرد: جوش و خروشی که در اربعین ایجاد می شود و 20 میلیون نفر با شور و هیجان خاصی به سوی کربلا اعزام می شوند، کدام مفهوم دیگری در جهان می تواند مانند آن را ایجاد کند؟ پس بر جمع ما لازم است که در زمینه فهم درست این ظرفیت بالا و تبیین آن برای جامعه و راهکارهای بهره مندی بیشتر از برکات آن تلاش کنیم./820/پ202/ب1

نظر شما