شناسهٔ خبر: 22009494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اروپا باید به ما اعتماد کند!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی-
در شرایطی که این روزها زنجیره‌ای‌ها در تلاشند با ایجاد فضای مسموم تبلیغی ، پس از تحمیل خسارات جبران ناپذیر گرفتار کردن کشور در اعتماد به آمریکا ، این بار کشور را به چاه اعتماد به اروپایی‌ها بیندازند، روزنامه زنجیره‌ای آرمان در سرمقاله خود در اقدامی قابل تأمل، گوی سبقت را از پادوهای وابسته سازی ایران به غرب ربوده و نوشته است که اساسا این اروپاست که باید به ما اعتماد کند!
این روزنامه نوشت‌: «دولت‌های اروپایی در درجه نخست حامی اسرائیل هستند و اروپا بیش از سایرین از هویت اسرائیل دفاع می‌کند و با آمریکا در این مورد کاملا اتفاق نظر دارند. حتی روسیه نیز بیش از این کشورها نسبت به اسرائیل متعهد است که این مسئله را می‌توان از رفت و آمدها و تعهدات متقابلشان دریافت. حتی ترکیه، مصر و سایر کشورها با اتحادیه اروپا و آمریکا نسبت به اسرائیل اتفاق نظر دارند. بنابراین اتحادیه اروپا درباره اسرائیل با ایران اختلاف نظر دارد که این مسئله ممکن است در روابط ایران و اتحادیه اروپا ایجاد مزاحمت کند. از این رو، نباید اجازه داد مسئله رژیم صهیونیستی در روابط ایران و اروپا تاثیر بگذارد.»
چنین نگاهی تکرار همان موضع مضحک دولت آلمان است که با رویکرد استکباری «دخالت در امور ملت‌های دیگر» بازگشت روابط به حالت عادی با ایران را به شناسایی رژیم غاصب صهیونیستی مشروط کرده بود و اکنون هم سه کشور اروپایی برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان با کارنامه سیاه خود در همراهی با آمریکا در تحریم ملت ایران حضورشان در برجام را مشروط به گرفتن امتیازاتی در حوزه برنامه دفاع موشکی و سیاست‌‌های منطقه‌ای ایران کرده‌اند.

یک مغالطه!
روزنامه زنجیره‌ای بهار در گزارش تیتر یک خود با عنوان «با ترامپ چه باید کرد» در بیان اقدامات ایران در مواجهه با تهدیدات ترامپ، مجددا به ترویج نظریه اتکا «اوبامای خوب، ترامپ بد» پرداخت و نوشت‌: «‌حضور دونالد‌ترامپ در کاخ سفید همانطور که قابل پیش‌بینی بود برابر شد با افزایش تنش‌های بین دو کشور ایالات متحده آمریکا و ایران.‌ترامپ بر خلاف باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نسبتی با سیاست‌های مبتنی بر تعامل نداشته و بیشتر از آنکه در پی کاهش تنش‌ها و از بین بردن دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا باشد به دنبال افزایش تنش‌ها و فشارها است.‌»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه با تاکید بر خط تبلیغی این روزهای مدعیان اصلاحات درباره ضرورت اتکا به اروپا بدون توجه به تجربیات گذشته، ضمن تحریف بیانات رهبر معظم انقلاب درباره خط قرمز بودن توان و اقتدار دفاعی و موشکی کشور نوشت‌: «‌یکی دیگر از مسیرهایی که سبب استحکام برجام خواهد شد. توجه به مذاکره با اتحادیه اروپا در حوزه‌های دیگر از جمله مسائل منطقه‌ای و حقوق بشر است. بنا بر آنچه رهبر انقلاب به دستگاه دیپلماسی کشور ابلاغ کرده‌اند مذاکره با آمریکا در حوزه‌های غیر هسته‌ای ممنوع است، در نتیجه این ممنوعیت به هیچ عنوان درباره مذاکره با سران اروپایی نیست و به همین دلیل دستگاه سیاست خارجی کشورمان می‌تواند با الگویی همچون برجام در پی کاهش تنش و اختلافات میان ایران و غرب در مسائل باقی مانده باشد. موضوعی که تاثیری مستقیم برای افزایش احتمال ماندگاری برجام و شکست سیاست‌ترامپ در از میان بردن توافق هسته‌ای خواهد داشت.‌»
پیشنهاد نسنجیده مبنی بر مذاکره با اروپا درخصوص مسائل منطقه‌ای در حالی است که کشورهای اروپایی ۱+۵ کارنامه قابل قبولی از خود در برجام به جا نگذاشته‌اند. مقامات اروپایی همواره مدعی بودند که آمریکا به تعهدات خود پایبند بوده و برجام را نقض نکرده است.
علاوه‌بر این در روزهای اخیر مقامات اروپایی با لحنی طلبکارانه درخصوص توانایی موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران موضع‌گیری کرده‌اند.
همچنین اقدام وقیحانه این روزنامه افراطی اصلاح‌طلب در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی چه پیش از مذاکرات هسته‌ای چه در حین مذاکره و چه پس از مذاکرات با 5+ 1 متشکل از آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس ، فرانسه و آلمان نه تنها بارها قدرت دفاعی کشور را به خط قرمز نظام عنوان کرده‌اند ، بلکه ضمن رد هرگونه اجازه بازرسی از مراکز نظامی از سوی این کشورها بر لزوم توسعه دفاعی کشور تاکید موکد داشته‌اند. ایشان همچنین در همین رابطه، در تازه‌ترین بیانات خود در جمع نخبگان کشور با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها باید از ورود به مسائل دفاعی پرهیز کنند فرمودند :«اینکه بیایند همان حرف را بزنند که چرا ایران در منطقه حضور دارد، خب چشمتان کور که حضور دارد؛ یا بگویند ایران چرا موشک دارد؛ خب شما چرا موشک دارید؟ چرا سلاح اتمی دارید؟ این را از اروپایی‌ها قبول نمی‌کنیم که با حرف زور آمریکا هم‌آواز شوند.»

موضعگیری وزیرنفت در برابر آمریکا!
صفحه اقتصادی روزنامه اعتماد به گزارشی پیرامون حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی در ایران اختصاص داشت. این گزارش با عنوان «چراغ سبز نفتي‌ها به سرمايه‌گذاران امريكايي» منتشر شده است. البته مسیر این نوشتار از روتیتر آن نمایان می‌شود: «زنگنه خواهان حضور شركت‌هاي امريكايي‌ در ايران شد»!
در این گزارش آمده است: «راه سرمايه‌گذاري شركت‌هاي امريكايي در پروژه‌هاي نفت و گاز ايران باز است و لازم نيست آقاي ترامپ به اين اندازه اظهار نگراني كند.» اين بخشي از اظهارات بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران است كه در حاشيه ديدار با همتاي كره‌اي خود عنوان مي‌كند تا بار ديگر خيال شركت‌هاي امريكايي كه قصد دارند به بازار ايران وارد شوند را راحت كند.»
این نوشتار در ادامه افزوده است: « گويا اين‌بار، در باغ سبزي كه زنگنه به امريكايي‌ها نشان مي‌دهد، بيش از دعوت‌هاي دفعات گذشته است و زنگنه قصد ندارد از حرف خود كوتاه بيايد و مستقيم قوانين امريكايي را به عنوان مانع سرمايه‌گذاري و حضور شركت‌هاي امريكايي نشانه گرفته است.»

آنچه به غرب می‌آموزید
این اظهارات در حالی بیان شده است که از سخنرانی سخیف و توهین آمیز رئیس‌جمهور آمریکا در مورد ایران تنها چند روز گذشته است و چنین مفهومی را به دشمنان ما انتقال می‌دهد که هر کشوری که علیه ما سخت‌تر و مغرض‌تر باشد دولت ایران به او امتیاز بیشتری خواهد داد. در فقره برجام و مذاکرات آن نیز شاهد این رویه بودیم. فرانسه پلیس بد مذاکرات که بیشترین سنگ‌ها رو جلوی پای ایران انداخت پس از برجام بزرگترین قراردادهای اقتصادی را نیز از آن خود کرد.
این رویه؛ یعنی وادادگی و انفعال در برابر تهدیدات و توهین‌های غرب معمولا با استقبال زنجیره‌ای‌ها نیز مواجه می‌شود. اما نکته جالب توجه این است که در این گزارش به صراحت به اصطلاح «سهم خواهی» ‌اشاره شده است: «به نظر مي‌رسد حالا با اين اظهارات جديد و رويه‌اي كه شيخ‌‌الوزراي نفتي ايران در پيش گرفته است ايران ‌قصد دارد به سهم‌خواهي امريكا از بازار نفت پايان دهد»!

‌سوءاستفاده از شهدا و ایثارگران برای توجیه اتهامات!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارشی به زندگی و خانواده اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پرداخته و با اعلام اینکه دو برادر وی شهید شده‌اند کوشید اتهامات برادر دیگر جهانگیری را توجیه کند!
در بخشی از این گزارش آمده است‌: «خانواده جهانگیری پنج پسر داشت. منهای دو پسر نسبتا مشهورتر خانواده جهانگیری یعنی اسحاق و مهدی و ابراهیم که شهرت کشوری کمتری دارد، این خانواده دو پسر شهید دارد. یکی در روزهای ابتدایی جنگ به شهادت رسید و دیگری در سال ٦٣ و در عملیات بدر.»
این گزارش پس از وصف حال برادران شهید جهانگیری و خود وی به یکی دیگر از برادران می‌رسد و می‌نویسد : « مهدی جهانگیری یا م. ج، این روزها، آخرین فرزند خانواده حسن جهانگیری‌کوهشاهی است. او در بین همه برادران جهانگیری از همه اقتصادی‌تر، جوان‌تر و پرحاشیه‌تر است. یکی از مهم‌ترین تصاویری که از مهدی در کنار اسحاق وجود دارد به سال ٩٤ و در حاشیه نشست مشترک اتاق بازرگانی تهران و معاون رئیس‌جمهور برمی‌گردد. هفته‌نامه اقتصاد کرمان از صحبت‌های درگوشی اسحاق و مهدی در این نشست مشترک که زیر نور متعدد فلاش دوربین عکاسان رخ داد به‌عنوان مهم‌ترین اتفاق آن نشست یاد می‌کند که رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت هم در آن حضور دارند. آن سخنان درگوشی از آن جهت اهمیت دارد که برادر بزرگ‌تر نماینده دولت است و برادر کوچک‌تر نایب‌رئیس‌اتاق بازرگانی تهران.»
در این گزارش به همراهی و همکاری مهدی جهانگیری با مشایی در دولت اسبق پرداخته و می‌نویسد : ارتباط مهدی جهانگیری با مشایی به زمان ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برمی‌گردد. وقتی که مهدی اقتصادی‌ترین سمت سازمان میراث فرهنگی، یعنی معاونت سرمایه‌گذاری این سازمان را بر عهده داشت و پس از یک اتفاق مجبور به استعفا شد. در جریان مراسم افتتاح همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران» بود که ۱۲ خانم با لباس محلی، دف‌زنان بر روی سن ظاهر شدند و درحالی که قرآن را در سینی گذاشته بودند آن را به قاری تحویل دادند. این نمایش با اعتراض دو نفر از مراجع همراه شد و در نهایت مهدی جهانگیری را در آبان‌ماه سال ٨٧ مجبور به استعفا از سمت خود کرد. استعفایی که شروع ترقی اقتصادی او بود.
هر چند روزنامه شرق کوشیده است به نقل از مرعشی هر گونه ارتباط مهدی جهانگیری با حزب کارگزاران را رد کند ولی مرور زندگی جهانگیری‌ها و توضیحات مبسوط مبنی بر اینکه دو برادر جهانگیری به شهادت رسیده‌اند و او خود نیز در جبهه حضور داشته است نشان از یک سوءاستفاده عیان دارد ، مدعیان اصلاحات که تاکنون سخن گفتن از فرهنگ شهید و شهادت را بر‌نمی‌تابیدند و می‌گفتند نباید از شهدا سوءاستفاده کرد این روزها درصدد هستند که بر اتهامات اقتصادی یک فرد که اتفاقا برادر معاون اول رئیس‌جمهور نیز هست سرپوش بگذارند.

اروپا و آمریکا؛ شریک و همدست همدیگر
دلخوش کردن به اروپا برای پشتیبانی از ایران در موضوع برجام و ادعای شکاف و اختلاف بین اروپا و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای گرچه با موضع زیاده‌خواهانه سه کشور علیه ایران اروپایی فرو ریخت اما طیف مدعیان اصلاحات و حامیان دولت برای سرپوش گذاشتن بر خسارت محض و دستاورد تقریبا هیچ آن حاضر به پذیرش این واقعیت نیستند.
روزنامه ایران دیروز در مصاحبه با یک دیپلمات سابق نوشت: «اروپایی‌ها سعی می‌کنند که سیاست کج دار و مریزی را حداقل تا زمان حضور ترامپ در کاخ سفید طی کنند. آنها چندان از سیاست‌های ترامپ دلخوش نیستند... اروپایی‌ها سعی می‌کنند در عین حال که به نگرانی آمریکا دامن نمی‌زنند، فاصله معقولی را برای آینده بعد از ترامپ حفظ کنند یعنی همه تخم مرغ‌های خود را در سبد ترامپ نخواهند گذاشت به این معنا که آنها به دنبال حفظ موقعیت خود در دوره بعد از ترامپ هستند.»
در بخش دیگری از این گفت‌وگو آمده است: «بیانیه‌ای که رؤسای سه کشور اروپایی در حمایت از برجام صادر کرده و خود را متعهد به اجرای تعهداتشان اعلام کردند، حائز اهمیت بسیاری است. یعنی از نظر آنها برجام فقط به‌عنوان چند صفحه کاغذ منفعتی ندارد بلکه اعلام کردند ما خود را متعهد به عملی کردن آن می‌دانیم و تصریح کردند حفظ برجام در راستای حفظ منافع ملی سه کشور است. یعنی آنها منافع ملی و امنیتی خود را در حفظ برجام می‌دانند.»
اعلام آمادگی فرانسه، آلمان و انگلیس برای فشار بر ایران بر سر توانمندی موشکی و نقش‌آفرینی‌های منطقه‌ای نشان داد حمایت لفظی آنان از برجام تنها با هدف زمینه‌سازی برای دستیابی به برجام‌های موشکی و منطقه‌ای بوده است. از این رو همچنین ثابت شد که خوشبینی حامیان دولت و مدعیان اصلاحات به اروپا برای حمایت از ایران پس از ناکامی در اعتماد به شیطان بزرگ سرابی بیش نیست. این طیف مدعی شکاف بین اروپا و آمریکا در موضوع برجام بودند اما با این حساب معلوم شد اتحادیه اروپا نه تنها زاویه‌ای با آمریکا ندارد بلکه همدست ترامپ است.

نظر شما