شناسهٔ خبر: 22008706 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پیش بینی دوره رونق و سودآوری در بازار سرمایه

صاحب‌خبر -
 

سال ۹۷ سال پایان سود سپرده و ادغام بانک ها پیش بینی می شود و پس از آن وارد دوره ۱۰ ساله رونق خواهیم شد و سود سرمایه گذاری هم در سه سال آتی به بخش بازرگانی و خدمات برمی گردد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمدحسین ادیب پژوهشگر برجسته اقتصاد کشورمان در نشست پیشکسوتان بازار سرمایه با اشاره به اینکه از جنگ جهانی اول تا به حال ۹ بار اقتصاد جهان دچار فروپاشی شده که شدت و قوت آن هم یکی نبوده، گفت: در اقتصاد جهانی با ادوار تجاری رونق و رکود مواجه هستیم و شرط ورود فعالیت های اقتصادی، پذیرش این ادوار تجاری است.
وی با تاکید بر اینکه رونق محصول پول کم بهره است، افزود: پیش بینی اقتصاد از این دریچه است و زمانی که حبابی می شود باید به ساختار نرخ بهره اهمیت داد در صورتی که نرخ تورم بیش از نرخ بهره باشد، اقتصاد با پول کم بهره مواجه است که به عبارت بهتر افراد در این شرایط در کسب و کار به سود بیش از انتظار دست پیدا می کنند.
این پژوهشگر با بیان اینکه اگر نرخ تورم بیش از مدت سه سال و بیش از ۱۰ درصد دوام داشته باشد، اقتصاد حبابی پدید می آید،گفت: در دهه ۸۰ پول ملی تقویت و پول کم بهره در اقتصاد تزریق شد که در نتیجه آن در بخش مسکن و خدمات حباب قیمتی بوجود آمد.
ادیب با تاکید بر اینکه دوره رونق خود به طبیعت پایان یافته و به رکود تبدیل می شود،اضافه کرد: در سال های ۸۹ تا ۹۲ به طور متوسط ۱۱۴ هزار واحد مسکونی فروش رفت در حالی که در شش ماهه نخست سال جاری ۴۵ هزار واحد به فروش رفته که این نشاندهنده کاهش معاملات است.
وی با اشاره به سیاست بانک مرکزی در کشورهای نفتخیز گفت: در زمان افزایش قیمت نفت باید سیاست انقباضی در پیش گرفته شود و بلعکس علت اعمال سیاست انقباضی به این برمی گردد که در پی افزایش قیمت نفت، سقوط وجود دارد و قدرت خرید افزایش پیدا می کند بنابراین بانک مرکزی نباید در این دور قدرت خرید را تحریک کند که بانک مرکزی ایران در این دوره اشتباه عمل کرد.
این فعال اقتصادی دوره رونق و رکود شرکت ها را تحلیل کرده و گفت: اگر شرکتی در اوج رکود به زمان رونق فکر می کند، ملزومات موفق بودن در دوره رکود را نمی داند در دوره رونق،ارزش سهام شرکت ها بر اساس ارزش جایگرینی و در دوره رکود بر اساس ارزش عایدی تعیین می شود دیر یا زود بین ارزش سهام وعایدی که به آن پی به ای می گوییم ارتباط برقرار می شود.
ادیب با اشاره به شرکت فولکس واگن که مجموعه ای از ۲۰۰ هزار قرارداد با شرکت های کوچک است، گفت: مدیران شرکت های بورسی اگر شرکت ها رابه مجموعه قراردادها تبدیل می کردند دیگر نیازی به نقدینگی نداشتند.
وی در باره توزیع ریسک اظهار داشت: دولت ایران ریسک را در بانک ها متمرکز کرده و با توجه به اینکه الگوی اداره شرکت ها در دوره رکود مستلزم توزیع است، تمرکز در هیچ حوزه ای به صلاح نیست.
ادیب با توجه به اینکه در حال حاضر در سال سوم تداوم نرخ بهره بیش از ۱۰ درصدی از نرخ تورم قرار داریم، پیش بینی کرد: نرخ بهره به شکستن چسبندگی ها انجامیده و به مقاومت اقتصاد خاتمه داده می شود که در نتیجه وارد فاز رونق شده و سفته بازی در سال آینده برچیده خواهد شد.
فعال اقتصادی با اشاره به اینکه پرداخت سود به سپرده گذاران هم به نوعی سفته بازی است،افزود: با نبود تحمل بانک ها به ضرر بیشتر،این بازی هم به پایان خود نزدیک خواهد شد.
ادیب سال ۹۷ را سال پایان سود سپرده، ادغام بانک ها پیش بینی کرد که پس از آن وارد دوره ۱۰ ساله رونق خواهیم شد و سود سرمایه گذاری هم در سه سال آتی به بخش بازرگانی و خدمات برمی گردد.

نظر شما