شناسهٔ خبر: 22008361 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

آیا شکست پرسپولیس در آسیا عجیب است؟

حالا پرسپولیس سومین فصل خود را پشت سر می‌گذارد که در کورس قهرمانی لیگ برتر است و اولین لیگ قهرمانان خود را پس از سال‌ها در شرایطی پشت سر می‌گذارد که بهترین تیم حال حاضر ایران است.

صاحب‌خبر -
«هنوز زمان زیادی از شکست پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا نگذشته که تعدادی از رسانه‌ها انتقاد از سرمربی پرسپولیس را شروع کرده‌اند. برخی از امکان استفاده برانکو از ترکیبی متفاوت نوشته‌اند و برخی دیگر در مورد ترس زیاد که سبب عدم صعود پرسپولیس شد. اما مگر اتفاق عجیبی رخ داده است؟

پیش از این و در اسفند ماه سال گذشته در گزارشی تاکید شده بود که تیم‌های ایرانی به دلیل امکانات و تجربه مسابقات گذشته حتی توانایی رسیدن به نیمه‌نهایی را هم ندارند. امکانات پایه‌ای فوتبال ایران ضعیف است و زمانی که در اختصاص سهمیه‌های حضور در لیگ قهرمانان آسیا ایران در جایگاه هشتم قرار می‌گیرد، بیشترین انتظار این است که بهترین تیم ایران بتواند در کنار بهترین تیم‌های ۸ کشور دیگر به مرحله یک‌چهارم‌ نهایی برسد و از آنجا بیشتر هر چقدر صعود کرد، فراتر از فوتبال ایران بوده است.

برای پرسپولیس اما مشکل فراتر از این صحبت‌هاست. یعنی رسانه‌ها و هوادارانی که انتظار داشتند، پرسپولیس بدون مشکل الهلال را شکست دهد و به فینال برسد، دوره کوتاه موفقیت پرسپولیس را برای رسیدن به فینال آسیا در نظر نمی‌گیرند.

پرسپولیس در طول ۱۵ سال گذشته به هیچ وجه بهترین تیم ایران در مسابقات آسیایی نبوده و از نظر تجربه توانایی لازم را برای کسب موفقیت ندارد. قرمزها در اصل آخرین بار در سال ۲۰۰۱ به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسیده‌اند و در این ۱۶ سال هیچ تجربه مشابهی نداشته‌اند. بدتر این که در این ۱۵ سال، ۱۰ دور از مسابقات را غایب بوده‌اند و فقط در ۳ دوره از حضورشان موفق به صعود از گروه و حذف در یک چهارم نهایی شده‌اند. پرسپولیس با برانکو سال اولی است که از ابتدا در لیگ قهرمانان آسیا شروع می‌کند. یعنی در سال ۲۰۱۵ مسابقات را با حمید درخشان شروع کرده‌اند و در مسابقات برگشت لیگ قهرمانان برانکو به این تیم اضافه شده.

دو دوره قبل زمانی برانکو به این تیم آمده که هنوز شناخت کاملی از بازیکنانش نداشته و نتیجه گرفته عجیب نبوده. پرسپولیس برانکو در اصل اولین سال حضورش در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند و رسیدن به جمع ۴ تیم جدا از کمبودهای امکاناتی، موفقیتی ویژه به حساب می‌آید.

در لیگ برتر هم پرسپولیس در یک دهه اخیر روزهای بدی را پشت سر گذاشته و کسب همین قهرمانی سال گذشته‌اش هم پس از یک دهه انجام شده. اما کیست که نداند تیم قدرتمند پرسپولیس حداقل دو دهه پیش و در زمان استانکو وجود داشته و در سال‌های قبل از برانکو پرسپولیس همیشه کژدار و مریز نتیجه گرفته است.

حالا پرسپولیس سومین فصل خود را پشت سر می‌گذارد که در کورس قهرمانی لیگ برتر است و اولین لیگ قهرمانان خود را پس از سال‌ها در شرایطی پشت سر می‌گذارد که بهترین تیم حال حاضر ایران است. این‌ها برای موفقیت در آسیا خوب است اما کافی نیست پرسپولیسی‌ها برای این که بشود ازشان انتظار فینال و قهرمانی داشت نیاز به تجربه بیشتری دارند.

البته که پرسپولیس امسال با محرومیت دو پنجره‌ای از نقل و انتقالات مواجه است و همچنان ممکن است به خاطر بدهی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا محروم شود اما اگر آنها بتوانند بازیکن بگیرند و محروم هم نشوند در سال جدید به خاطر تجربه بیشتر شانس بالاتری برای موفقیت در آسیا خواهند داشت.»

نظر شما