شناسهٔ خبر: 22008289 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرهاازعالم علم

صاحب‌خبر -

 مکمل‌هاي ورزشي ، عامل نابودي کليه

يک دارو ساز با بيان اينکه بسياري از مکمل‌هاي جمع آوري شده از باشگاه‌هاي ورزشي، حاوي مواد دارويي، هورموني و کورتوني بوده که مي‌تواند بشدت آسيب‌زا باشد، گفت: مکمل‌ها بايد از مراکز ذي‌صلاح تهيه شود و در کنار مربي از متخصص تغذيه هم کمک گرفته شود.

دکتر نوشين محمد حسيني، داروساز در گفتگو با برنامه «فراسو« شبکه راديويي سلامت در خصوص طبقه بندي مکملها در گروه داروها افزود: مکمل‌ها از آنجا که بشدت بر جذب داروها و سوخت و ساز داروها تاثير مي‌گذارند و مي‌توانند با داروها ترکيبي تشکيل دهند که مدنظر پزشکي نباشد، اهميت دارند و نبايد خود‌سرانه مصرف شوند، زيرا مصرف خود‌سرانه آنها انواع مسموميت و حتي بيماري را مي‌تواند ايجاد کند.

وي با بيان اينکه افرادي که سبزيجات نمي‌خورند و غذاهاي دريايي به اندازه کافي مصرف نمي‌کنند، لازم است از مکمل امگا 3 استفاده کنند، اما ميزان آن بايد توسط پزشک تعيين شود، ادامه داد: مکمل امگا 3 بيشتر از محصولات دريايي بخصوص از ماهي تهيه مي‌شود. ماهي جيوه دارد. اگر مکمل امگا 3 جيوه‌اش تصفيه نشود، آسيب جدي به بدن فرد وارد مي‌شود، اما براي طولاني‌مدت، افراد بايد از امگا 3 فاقد جيوه استفاده کنند.

محمدحسيني با اشاره به نياز خانم‌ها به مکمل روي تاکيد کرد: روي نوعي فلز است که اگر تجمع آن در بدن اتفاق بيفتد، حتي در سطح پوست مشاهده مي‌شود. بنابراين هر خانمي نياز به مصرف روزانه روي ندارد و فقط بايد توسط پزشک در يک دوره خاص تجويز شود. مصرف خود‌سرانه روي ممنوع است.وي با بيان اينکه افراد سالمند به مکمل ويتامين B12 نياز دارند، گفت: زيرا معده اين افراد قادر به جذب ويتامين B12 نيست، اما مصرف مکمل با تجويز پزشک بايد صورت گيرد.اين داروساز با بيان اينکه با توجه به اينکه کمبود ويتامين D3 در کشور ما وجود دارد، مصرف اين مکمل لازم است، افزود: اما باز هم مصرف خودسرانه آن توصيه نمي‌شود. بهتر است ميزان ويتامين D3 هر فرد مشخص شود و اگر ميزان آن در خون کم است، درمان با ويتامين D3 تجويز شود.وي در خصوص بهترين موقع خوردن کلسيم D3 ادامه داد: هنگام صبح چون همراه صبحانه لبنيات مصرف مي‌کنيم. مصرف قرص کلسيم بهتر است همراه غذاي گوشتي و سبزيجات نباشد تا جذب آن بهتر انجام شود.محمدحسيني در خصوص عوارض مصرف مکمل پروتئيني (گلوتامين) تصريح کرد: بسته به تاثير دارو بر کبد و ميزان مصرف دارو تاثير دارد. کبد آسيب مي‌بيند چون وظيفه دفع دارو را عهده‌دار است. بايد مراقب باشيم و از محل‌هاي نامناسب مکمل‌ها را تهيه نکنيم چون ممکن است غير از پروتئين مواد ديگري هم داشته باشد .وي ادامه داد: بسياري از مکمل‌هاي جمع آوري شده از باشگاه‌هاي ورزشي، حاوي مواد دارويي، هورموني و کورتوني بوده که مي‌تواند بشدت آسيب‌زا باشد. مکمل‌ها بايد از مراکز ذي‌صلاح تهيه شود و در کنار مربي از متخصص تغذيه هم کمک گرفته شود.اين داروساز در پايان به ورزشکاراني که قصد مصرف مکمل‌ها را دارند، توصيه و خاطرنشان کرد: برخي مکمل‌ها موجب از دست رفتن کليه‌ها مي‌شوند يا ممکن است عقيمي ايجاد کنند. همچنين ممکن است مشکلات حرکتي ايجاد کنند. بنابراين مکمل‌ها را خودسرانه مصرف نکنيد و از مراکز فروش معتبر تهيه کنيد.

نظر شما