شناسهٔ خبر: 22008283 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

آيا مي دانيد؟

صاحب‌خبر -

 کنترل خانه از طريق ذهن به کمک ايمپلنت مغزي

جان مک‌نامرا، مخترع صاحب‌نام شرکت IBM پيش‌بيني کرد که تا 20 سال آينده تراشه‌هاي قابل تزريق هوشمند در مقياس نانو توليد خواهد شد.

به گزارش ايسنا و به نقل از تلگراف، تراشه‌هاي هوشمند در آينده نزديک قادرند تا کنترل کوچکترين اجزاء بدن انسان را در اختيار بگيرند و قابليت‌هاي ويژه‌اي همچون کنترل وسايل الکترونيک موجود در خانه را از طريق افکار ميسر سازند.

وي معتقد است که پيشرفت تکنولوژي در آينده تا حدي چشمگير خواهد بود که در نهايت انسان و ماشين با يکديگر ترکيب مي‌شوند تا تحولي عظيم در توانايي‌هاي شناختي و هوشياري انسان حاصل شود.

مک نامرا گفت: در آينده نزديک ماشين‌هاي هوشمند به بدن انسان تزريق خواهند شد و انسان با همکاري اين وسايل مي‌تواند سلول‌هاي آسيب‌ديده را درمان کند و با قدرت شناختي مضاعف به وسايل الکترونيکي موجود در خانه تنها از طريق ذهن فرمان دهد. هدف نهايي از پيشرفت فناوري تراشه‌هاي قابل تزريق، ورود رايانه به کالبد و ذهن انسان است تا به کمک آن محيط زندگي با افکار و حرکات بدن کنترل شود.

اين مخترع برجسته معتقد است که ورود فناوري هوش مصنوعي به بدن انسان حتي جريانات سياسي و اجتماعي را دستخوش تحول خواهد کرد، به‌طوري‌که شهروندان مي‌توانند با شناخت بهتر نماينده خود را از طريق منابع اطلاعاتي هوشمند براي ورود به دنياي سياست انتخاب کنند.

جان مک نامرا معتقد است که ورود هر فناوري به حريم شخصي انسان در کنار ابعاد مثبت، ابعاد منفي ناخواسته‌اي هم دارد، به‌طوري‌که طبق پيش‌بيني‌هاي انجام شده با نفوذ هوش مصنوعي به زندگي بشر، وضعيت کار و درآمدهاي اجتماعي متحول شده و قطعا جوامع انساني با معضل بيکاري مواجه خواهند شد.

در آينده نزديک مفهوم فقر و ثروت نيز متحول خواهد شد. همانطور که در شرايط فعلي فقر به معناي عدم درآمد کافي براي دسترسي به آخرين گوشي هوشمند است، در آينده نيز فقر به معناي عدم دسترسي به قابليت‌هاي منحصر به فرد هوش مصنوعي است که با تزريق و کاشت ايمپلنت تنها براي ثروتمندان در دسترس خواهد بود.

يافته هايي از تاريخ آدم‌خوارها

در سال 2010، بقاياي 12 نئاندرتال در غاري در شمال اسپانيا کشف شد. محققان براين باورند که اين گروه 49 هزار سال پيش مرده‌‌اند و توسط نئاندرتال‌هاي ديگر خورده شده‌اند. بقاياي کشف شده شامل سه مرد بالغ، سه زن بالغ، سه نوجوان، دو کودک و يک نوزاد مي‌شود که به نظر مي‌رسد يک خانواده بودند.

آناليزها نشان مي‌دهد که آدم‌خواري در ميان مردم ماقبل تاريخي رايج بوده است که احتمالا يکي از دلايل انقراض نئاندرتال‌ها نيز بوده است. در برخي موارد، اجداد انسان‌هاي امروزي نئاندرتال‌ها را مي‌کشتند و اجساد آنها را براي خوردن به غارها مي‌آوردند و از جمجمه‌هاي آنها به عنوان ظرف و از دندان‌هايشان به عنوان جواهرات استفاده مي‌کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما