شناسهٔ خبر: 22008273 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 وزير نفت؛

محدوديتي درهمکاري با آمريکا نداريم

وزير نفت از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي مذاکره با همه شرکت‌هاي نفتي از جمله شرکت‌هاي آمريکايي به منظور مشارکت در پروژه‌هاي نفت و گاز خبر داد.به گزارش وزارت نفت، بيژن زنگنه پس از ديدار با کيون هيون مي، وزير زمين و امور زيربنايي و حمل و نقل کره جنوبي در پاسخ به اين پرسش که دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا به‌تازگي در اظهارات خود اعلام کردند که اروپايي‌ها در مذاکره با ايران فعال شرکت کنند و از پول ايرانيان استفاده کنند، آيا اين موضوع روي مراودات شما با شرکت‌هاي اروپايي تاثيرگذار است، پاسخ داد: آقاي ترامپ چرا ناراحت است که اروپايي‌ها از معامله با ايران پول مي‌برند، چرا جلو شرکت‌هاي آمريکايي را گرفته است؟

وي گفت: شرکت‌هاي آمريکايي‌ها هم به ايران بيايند و منفعت ببرند تا آقاي ترامپ ناراحت نباشد. خودشان مانع حضور شرکت‌هاي آمريکايي به ايران شده‌اند، ما هيچ محدوديتي براي همکاري و مذاکره با شرکت‌هاي آمريکايي به‌منظور توسعه منابع نفت و گاز ايران نداريم و همين فردا اگر آنها بخواهند آماده مذاکره هستيم.زنگنه تاکيد کرد: لازم نيست آقاي ترامپ به اين اندازه اظهار نگراني کند.

وزير نفت مهمترين محور مذاکره با هيئت کره جنوبي را خريد نفت و ميعانات گازي از ايران عنوان کرد و افزود: در زمينه شيوه پرداخت پول نفت ايران از سوي کره جنوبي مشکلاتي وجود داشت که درباره آن مذاکره کرديم و قرار شد اين مذاکرات به وزير دارايي کره جنوبي منتقل شود، ضمن اين که به‌زودي هيئتي از ايران به کره جنوبي سفر مي‌کند.

وي به حضور شرکت‌هاي کره جنوبي در پارس جنوبي و همچنين مشارکت در احداث پالايشگاه‌هاي نفتي ايران در گذشته اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون نيز شرکت‌هاي کره جنوبي تمايل به حضور در پروژه هاي نفتي ايران دارند و دولت کره جنوبي نيز يک خط اعتبار 20 ميليارد دلاري براي کار شرکت‌هاي کره جنوبي در ايران تخصيص داده است که پشتوانه خوبي است.

زنگنه گفت: ما در ديدار تاکيد داشته‌ايم که سهم شرکت‌هاي ايراني در پروژه‌ها بايد بالا باشد.

وزير نفت از ال‌ان‌جي به عنوان محور ديگر اين مذاکرات نام برد و توضيح داد: واردات بلندمدت ال‌ان‌جي کره جنوبي از ايران در اين ديدار مورد بحث قرار گرفت، ضمن اين که سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي کره جنوبي در نفت و گاز و پتروشيمي نيز بررسي شد و موافقت اصولي در اين زمينه به دست آمد.

زنگنه با تاکيد بر اين که روابط ايران و کره جنوبي رابطه بلندمدتي است که دو طرف متمايل به گسترش آن هستند در پاسخ به پرسشي درباره ميزان صادرات نفت و ميعانات گازي ايران به کره جنوبي هم اظهار کرد: هم اکنون حدود 120 هزار بشکه نفت خام و بيشتر ميعانات گازي ايران به کره جنوبي صادر مي‌شود و اگر مشکل پرداخت‌هاي ما حل نشود ما مجبوريم سياست فروش نفت به اين کشور را تغيير دهيم.

وي، بدهي کره جنوبي به ايران در ازاي فروش نفت را رد کرد و گفت: بحث بدهي مطرح نيست بلکه موضوع شيوه پرداخت ارز است. کره جنوبي هم اکنون بخشي از پول نفت خود را به يورو و بخشي را به وون کره جنوبي پرداخت مي کند که ما علاقه داريم ميزان پرداخت پول نفت به يورو را افزايش دهد، البته ما بخشي از خريدهاي خود را از کره جنوبي با وون کره جنوبي انجام مي‌دهيم.

20 جايگاه عرضه سي ان جي در استان تهران پلمپ شد

مديرکل استاندارد استان تهران: 20 جايگاه عرضه سوخت «سي ان جي» به علت وضع بحراني، پلمپ و از دسترس خارج شد.

به گزارش مهر، مسلم بيات با اشاره به اينکه بازرسي و استانداردسازي240 جايگاه «سي ان جي» استان تهران از دوسال گذشته با همکاري شرکت پخش استان آغاز شد، گفت: تاکنون 120 جايگاه با رفع نواقص جزئي و بحراني موفق به دريافت گواهي تاييد و مجوز فعاليت شدند.

وي با بيان اينکه برخي از اين جايگاه ها مانند 2 جايگاه «سي ان جي» در ايران خودرو خصوصي است ، گفت : 20 تا 25 جايگاه «سي ان جي» در اختيار شهرداري تهران است که براي بازرسي مکاتبه کرديم اما خودداري ، مانع از بازرسي استاندارد شده است. شهرداري تهران تا اول آبان براي رفع نقص جايگاه ها فرصت دارد در غير اينصورت اين جايگاه ها را پلمپ مي کنيم.

بيات همچنين از استانداردسازي مخازن «سي ان جي» خودروها به عنوان کار جديدي که امسال اغاز شده است ، ياد کرد و افزود : از يک ماه قبل کارها اغاز شده است وازمايش هاي هيدرواستاتيک حدود 4 هزار مخزن «سي ان جي» انجام شد.

برچسب‌ها:

نظر شما