شناسهٔ خبر: 22006631 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگل های فندق کشور نیازمند توسعه با ژنوتیپ های پر محصول و مقاوم به تنش ها هستند

اردبیل - ایرنا - رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: با برنامه ریزی دقیق و عزم همگانی می توان جنگل های فندق کشور را با استفاده از ژنوتیپ های پر محصول و مقاوم به تنش های زیستی احیا کرد و توسعه داد.

صاحب‌خبر -

مهران اوچی اردبیلی روز چهارشنبه در نشست تخصصی 'صیانت از فندق های بومی ایران' در اردبیل افزود: وجود ذخایر ژنتیکی فندق در استان اردبیل، جهاد دانشگاهی را بر آن داشت که زیرساخت های لازم برای ساماندهی تحقیقات و اجرای طرح های توسعه ای جنگل های فندق استان را ایجاد کند.
وی حفاظت از منابع ژنتیکی ارزشمند فندق در استان اردبیل را ضروری دانست و گفت: جهاد دانشگاهی از سال 1388 با پیگیری تشکیل ستاد فندق و تدوین طرح پایلوت 'احیا و بهره برداری، توسعه و تحقیقات فندق استان اردبیل' گام های اساسی را برای صیانت از جنگل های بومی فندق استان برداشته که به نتیجه رسیدن آنها نیاز به همکاری متولیان امر دارد.
وی با بیان اینکه اصلاح نژاد فندق در مقابل سرمازدگی، رسالت اصلی جهاد دانشگاهی اردبیل است تشریح کرد: با حمایت جهاد دانشگاهی کشور و همکاری پژوهشکده های وابسته به آن این موضوع وارد فاز عملیاتی شده است.
او گفت: اجرای طرح های 'شناسایی توده های مقاوم به سرما، ویژگی های کمی و کیفی فندق بومی ایران' ، 'بررسی مورفولوژی و مولکولی فندق های استان' و 'بررسی پتانسیل های طبیعی، کشت و تولید فندق در ایران و جهان' از جمله این طرح ها می باشد.
وی همچنین با اشاره به وجود 2 زیستگاه منحصر بفرد فندق در استان اردبیل اضافه کرد: بر اساس نتایج این طرح ‌ها سه ژنوتیپ در جنگل فندقلو شناسایی شده که تاکسول بیشتری نسبت به فندق های مطالعه شده در سطح کشور دارد.
به گزارش ایرنا ، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این نشست سطح جنگل های فندق ایران را 23 هزار هکتار و تولید سالانه آن را 23 هزار تن فندق اعلام کرد.
محرم عدلی افزود: سطح این جنگل ها در استان اردبیل 315 هکتار می باشد که سالانه 250 تن محصول از آنها برداشت می شود که متوسط هر هکتار 900 کیلوگرم است.
او از اجرای چند طرح پایلوت فندق در مناطق آرپاتپه، آلادیزگه و حور توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: با اجرای این طرح ها و مکان یابی مناسب و اجرای طرح های عملیاتی فندق بومی منطقه احیا می شود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات رودسر نیز در این نشست با تشریح ویژگی های گیاه فندق و مصارف آن اظهار داشت: باید به دنبال برنامه های مناسب برای احیای جنگل فندقلو بدون اضافه کردن ارقام جدید باشیم چرا که ورود ژنوتیپ های جدید، تعادل اکوسیستم منطقه را به هم می زند.
داوود جوادی افزود: برای اجرای برنامه اصلاح نژادی منطقه باید ژنوتیپ های خود جنگل شناسایی و ارقام برتر از نظر مقاومت و عملکرد برای کاشت معرفی شود.
رئیس پژوهشکده توسعه شیمیایی جهاد دانشگاهی نیز با بیان اینکه باید دنبال راهکارهایی برای بالا بردن ارزش افزوده محصول باشیم گفت: باید طوری فرهنگ سازی شود که مردم احساس کنند وجود جنگل های فندق برای آنها منفعت مادی و معنوی دارد و زمانی شاهد این نهادینه شدن این فرهنگ خواهیم بود که در هر خانه ای حتی در گلدان های آنها نهال های فندق کاشته شود.
مسعود کمبرانی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از جمله معدود موسساتی است که با هزینه خود در زمینه تحقیقات فندق گام برداشته افزود: جهاد دانشگاهی و پژوهشکده توسعه شیمیایی، طرح های خوبی برای توسعه شهرستان نمین و جنگل فندقلو دارند.
جابر شریفی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل هم خواستار ثبت ملی و جهانی جنگل فندقلو شد گفت: می توان از جنگل فندقلو برای توسعه گردشگری استان به شرط اینکه به اکوسیستم آن آسیبی وارد نشود استفاده کرد.
شهرستان نمین در شرق اردبیل با داشتن 16 هزار و 400 هکتار اراضی جنگلی و طبیعی بیشترین مناطق جنگلی را در استان اردبیل به خود اختصاص داده است.
عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان است. این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در 10 کیلومتری شهر نمین و 30 کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.
مساحت منطقه فندقلو حدود 16 هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن تحت پوشش عرصه های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می دهد.
در مجموع 19 گونه جنگلی متعلق به 8 تیره و 17 جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده اند که از بیـن انواع شناسایی شده گونه های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید. فندقلو بیشتر به فندق و گل های بابونه خود شهرت دارد ، ضمن این که گونه نادر گیاهی سوسن چلچراغ نیز در آن می روید ، این جنگل رویشگاه بیش از 90 گونه گیاه مختلف و عمدتا دارویی است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016

نظر شما