شناسهٔ خبر: 22006600 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولین زنگ پهلوانی در نپال

شاید این سوال در ذهن بسیاری مطرح شود که چرا با وجود کشورهای توسعه یافته تر ، IZSF میزبانی نپال را قبول کرد؟ بهرام افشارزاده در یادداشتی این مساله را تشریح کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، اولین دوره ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در کاتماندو پایتخت نپال برگزار شد. بهرام افشارزاده مشاور عالی و اجرایی فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای برای خبرگزاری فارس در مورد برگزاری این مسابقات و میزبانی نپال یادداشتی ارسال کرد  که در زیر می‌خوانید:

زنگ و نوای پهلوانی اولین رقابت‌های ورزشهای زورخانه ای و کشتی پهلوانی جنوب آسیا در دامنه های هیمالیا (نپال) به صدا درآمد، رقابت های ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی نماد تمدن ایرانیان که ریشه ای تاریخی و کهن در فرهنگ غنی ایران دارد این بار درکشور نپال که بین هند و چین واقع شده و نمونه ای از گوناگونی فرهنگی، و جامعه ای چندقومی و طبقاتی در طول تاریخ بوده است حال و هوای دیگری داشت.
حضور 8 تیم در دروره آموزشی ما قبل مسابقات و برگزاری رقابت های نزدیک میان ورزشکاران کشورهای نپال، افغانستان، بنگلادش، پاکستان، سریلانکا، هندوستان، مالدیو و بوتان در مسابقات تیمی میانداری، هنرهای فردی و کشتی پهلوانی بسیار جذاب و دیدنی بود این رقابت ها درحالی برگزار می شد که کشور میزبان با توجه به حادثه زلزله سال 2015 تمام زیر ساخت هایش را از دست داده بود و تنها سالن مسابقاتی که تا چندی پیش محل اسکان زلزله زدگان بود را در حد توان خود آماده نمود تا جوانان جویای نام پهلوانی در جنوب آسیا گرد هم به رقابت بپردازند. آنها در میزبانی هرچه در توان داشتند دریغ نکردند اما مشکل از انجا ناشی می شد که توان آنها با توجه به شرایط اقصادی شکننده ای که دارند نمی توانست بیشتر از این باشد. 
شاید این سوال در ذهن بسیاری مطرح شود که چرا با وجود کشورهای توسعه یافته تر ، IZSF میزبانی نپال را قبول کرد؟ پاسخ به این پرسش ساده است، چون هر کس که تجربه برگزاری مسابقات بین المللی را داشته باشد می داند که برگزاری رویداد در کشورهای توسعه یافته با توجه به امکانات مالی و ... بسیار آسان است اما برگزاری مطلوب یک رویداد بین المللی در کشوری چون نپال و ترغیب آنها به ورزش زورخانه ای هنر می خواهد و این مهم، برای ما بسیار ارزشمند بود، جامعه ورزشی این کشور با وجود تمامی تنگناها، چند ده هزار دلار برای این مسابقات هزینه کردند و این یعنی نزدیک شدن فدراسیون جهانی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی به رسالت  خود که توسعه این ورزش آیینی در اقصی نقاط جهان است. این دوره از رقابت ها باعث شد تا مسولین کشور نپال پیشنهاد حضور ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی را در بازی های رسمی جنوب آسیا که هر دو سال یکبار برگزار می شود را به IZSF بدهند و از این رو فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی سعی دارد تا در صورت حضور در این بازی ها تمرکز آموزشی خود را بر این منطقه از آسیا بیشتر کند تا در آینده نزدیک  شاهد توسعه هرچه بیشتر  این ورزش ملی ما ایرانیان باشیم.
خوشبختانه در این رقابت ها با تلاش های کادر فنی و اجرایی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی و همچنین میزبانی نپال، شاهد نمایش رقابت زیبایی از کشورهای جنوب آسیا بودیم که سطح فنی آنها بسیار خوب و چشم گیر بود. در این دوره از مسابقات ترکیب تیم ها جوانتر از گذشته بود و نسل سوم ورزشکاران زورخانه ای و کشتی پهلوانی به عضویت تیم های ملی درآمده بودند که این امر نشان دهنده توسعه ورزش زورخانه ای در جنوب آسیاست. برگزاری دوره آموزشی هم با حضور 8 کشور به مدت یک هفته به خوبی و در شرایط مساعدی برگزار شد که شاهد پیشرفت چشم گیری از سوی ورزشکاران این کشورها بودیم.
موضوعی که برای ما در کاتماندو و در طی برگزاری اولین دوره این مسابقات جالب بود، توجه رسانه های داخلی نپال به ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی بود، به طوریکه به صورت زنده رقابت ها را در چند شبکه تلویزیونی پوشش دادند. 
درباره میزبانی دور بعدی این رقابت ها همانطور که قبلا هم گفته شد هنوز تصمیمی اتخاذ نشده اما بعد از بررسی پیشنهاد کشورها برای میزبانی، سعی می‌کنیم بهترین پیشنهاد را قبول کنیم.

انتهای پیام/ک

 

نظر شما