شناسهٔ خبر: 22005508 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ثبت لحظاتی كه شور عشق را در دل‌ها جاری می‌سازد/ دردهای دل خانواده‌های شهدا تأمل برانگیز است

گروه اجتماعی: یادواره 220 شهید ولایت‌مدار مركز شیراز با عنوان «شهدای بی‌سر»، با شور و استقبال گسترده مردم این شهر مواجه شد؛ به خصوص اینكه این برنامه همراه با لحظات دل‌انگیز و تأمل‌برانگیزی بود كه توسط خانواده‌های شهدا به وجود آمدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، از طریق فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی بود كه تبلیغ مراسم یادواره 220 شهید ولایتمدار مركز شیراز به دستم رسید. پوستر مراسم تقریباً در تمام گروه‌های تلگرامی مربوط به استان فارس دست به دست می‌شد.

یادواره‌ای كه در فضای مجازی غوغا كرد

در بسیاری از گروه‌ها از این مراسم به عنوان یادواره شهدای بی سر یاد می‌شد چرا كه بنا بود كه در آن از مقام شامخ سه شهید بی‌سر مدافع حرم و دوران دفاع مقدس شامل شهید شیرعلی سلطانی، شهید بی‌سر دوران دفاع مقدس و شهید عبدالله اسكندری، سردار بی‌سر مدافع حرم و شهید محسن حججی، اسطوره جبهه مقاومت تكریم شود.

با خود گفتم عجب یادواره‌ای شود خانواده‌های شهدای بزرگ دفاع مقدس و مدافع حرم گردهم می‌آیند و مسلماً سوژه‌های بسیار ناب و لحظه‌های زیبا و دل‌انگیزی را در این مراسم مشاهده خواهم كرد و دقیقاً همان‌طور شد كه گمان می‌كردم به خصوص اینكه این محفل نورانی به وجود و سخنرانی پدر شهید احمدی روشن، شهید هسته‌ای كشورمان نیز مزین شد.

مكان برگزاری یادواره تالار حافظ شیراز و ساعت آن 19 روز دوشنبه، 25 مهرماه جاری اعلام شده بود. از آنجا كه از سابقه برگزاری چنین مراسم‌هایی اطلاع داشتم، می‌دانستم كه برای رسیدن به یك مكان مناسب برای تهیه گزارش، باید زودتر از ساعت اعلام شده خودم را به تالار حافظ برسانم.

تقریباً از یك ساعت قبل از مراسم بود كه رفت و آمدهای مكرر مشتاقان مكتب عشق و بندگی در تالار حافظ آغاز شد؛ یكی یكی و دسته دسته از گروه‌های مختلف مردمی می‌آمدند. خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم،‌ دوران دفاع مقدس، زن و مرد، پیر جوان و نوجوان، بسیجی و سپاهی، مردم عادی و مسئولان و غیره همگی می‌آمدند.

شور گسترده شیرازی‌ها برای ثبت نام خود در دفتر مشتاقان مكتب عشق و بندگی

میزان استقبال مردم از این یادواره به حدی بود كه در تالار بزرگ حافظ شیراز، تقریباً جایی حتی برای ایستادن نبود؛ همه صندلی‌ها و راهروهای تالار و حتی محوطه بیرونی آن مملو از جمعیت مشتاقان و عاشقان بود. همه آن‌ها تنها برای یك چیز آمده بودند و آن اینكه نام خود را در دفتر مشتاقان مكتب عشق و بندگی ثبت كنند و بدین طریق ادای دینی به ساحت مقدس امامزادگان عشق داشته باشند.

بالاخره و با وقفه‌ای نیم ساعته، مراسم با نوای روح‌بخش آیات قرآن كریم آغاز شد اما همچنان رفت و آمدها ادامه داشت و هر كسی تلاش می‌كرد تا جایی برای نشستن یا ایستادن خود در تالار پیدا كند.

نخستین سخنران مراسم محمد جعفر دوستدار، فرمانده سپاه بقیةالله(عج) شیراز به عنوان میزبان این مراسم سراسر نور و بركت بود كه تقریباً تمام سخنانش به تكریم یاد شهدا و خیرمقدم به خانواده معظم آنان اختصاص داشت و در آن مقدم خانواده‌های شهیدان شیرعلی سلطانی، محسن حججی، عبدالله اسكندری و مصطفی احمدی روشن به این مراسم گرامی داشت.

در ادامه سرود سردار عشق توسط بذرافكن یكی از بسیجیان شیراز كه اختصاص به تكریم مقام سردار سلیمانی داشت، اجرا شد و سپس سیدتقی سهرابی، مدیركل صدا و سیمای فارس به بالای سن رفت و سخنرانی مبسوطی را درباره یادواره شهدا بیان كرد.

وی، برگزاری یادواره شهدا را یكی از كارها مهم، زیبا و اساسی دانست و با بیان اینكه این كار موجب سربلندی و تذكر و تأملی است به مسیری كه طی كردیم، گفت: به وسیله چنین برنامه‌هایی می‌توانیم عملكرد خودمان را بررسی كنیم.

برگزاری یادواره شهدا عمل به دستورات قرآن است

مدیركل صدا و سیمای فارس با یادآوری اینكه یادواره شهدا عزیز دانستن خانواده شهدایی است كه بهترین عزیزان خود را در راه این مرز و بوم تقدیم كردند تا ما در امنیت كامل به سر بریم، گفت: در حقیقت برگزاری یادواره شهدا عمل به دستور قرآن، امام و رهبری است چرا كه همه آن‌ها بر اهمیت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا تأكید كردند.

وی همچنین برگزاری یادواره شهدا را زمینه‌ساز انتقال ارزش‌های كسب شده به نسل جوان و عامل بصیرت‌افزایی و دشمن‌شناسی برشمرد و گفت: در این مراسم‌ها ما یاد كسانی را گرامی می‌داریم كه دوست خدا و همنشین پیامبران و صلحا هستند بنابراین زنده نگه داشتن یاد شهدا امری واجب است كه باید اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

شهید حججی بسیاری از معادلات دشمن را به هم زد

سهرابی در ادامه به حضور خانواده شهید محسن حججی در این مراسم اشاره كرد و گفت: شهید حججی بسیاری از معادلات و تبلیغات دشمنان را به هم زد؛ زیرا آنان بعد از دوران دفاع مقدس چندین سال تلاش می‌كردند تا از طریق ماهواره و فضای و القای شبهات مختلف، روحیه جهاد و شهادت را در میان جوانان ایران از بین ببرند و جوانان ما را به مسائل سخیف دنیوی سرگرم كنند اما شهید حججی و حججی‌ها و جوانان دهه هفتادی با حضور خود در میدان مبارزه و جبهه‌های نبرد حق علیه باطل دل دوستان را شاد كردند و تمام نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب كردند.

جوانان امروز بصیرتر از قبل در میدان مبارزه حضور دارند

مدیركل صدا و سیمای فارس ادامه داد: پیش از این‌ها شاید برای خیلی از ما این سئوال پیش می‌آمد كه آیا اگر جنگی رخ دهد ما باز امثال شهید شیرعلی سلطانی‌ و شهید عبدالله اسكندری‌ها را خواهیم داشت و این نگرانی زیاد وجود داشت اما وقتی در شهادت باز شد، مشاهده كردیم بله هنوز هم جوانانی هستند كه این راه را ادامه دهند و حتی آگاه‌تر و بصیرتر در میدان مبارزه حضور دارند.

تفاوتی میان نسل اول انقلاب با نسل سوم نیست

وی گفت: برخی‌ها گمان می‌كردند كه چون شهید اسكندری جامانده از شهدای دوران دفاع مقدس و بی تاب رسیدن به همرزمان خود است،‌ اینگونه در این راه قدم گذاشت و همانند اربابش به شهادت رسید اما وقتی قضیه شهید حججی رخ داد مشاهده كردیم كه تفاوتی میان نسل اول انقلاب با نسل سوم انقلاب نیست و دهه هفتادی‌ها توانستند دشمن خود را به زانو درآورند و ثابت كردند كه سربازان امام حاضر و لبیك گوی رهبر خودشان هستند و به فرمایش رهبر، دفاع همچنان ادامه دارد.

مدیركل صدا و سیمای فارس در ادامه یاد شهدای هسته‌ای را نیز گرامی داشت و افزود: از دو وجه می‌توان به شهدای هسته‌ای نگاه كرد یكی از وجه علمی و نخبگانی كه توانستند معادلات دشمن را به هم بزنند و از وجه دیگر تدین و ایمان آن‌ها كه تركیب این دو موجب شد تا به مقام شهادت دست یابند.

ادامه دهنده سخنان سهرابی به طرح مباحث استكبارستیزی و دشمن‌شناسی شهدا اختصاص داشت چرا كه هرگاه نام از شهدا به میان می‌آید باید اهداف آنان نیز به درستی تبیین شود و اهداف شما نیز چیزی جز مبارزه با استكبار نبوده و نیست.

یاوه‌گوی‌های ترامپ هیچ تأثیری بر روحیه ملت ایران ندارد

سهرابی با بیان اینكه یادواره شهدا برای این است كه ما به خودشناسی نیز برسیم، گفت:‌ وقتی كه دشمن خود را شناختیم و توجه به ترفندهای آنان داشتیم، آن زمان یاوه گویی‌های امثال رئیس جمهور كم خرد آمریكا در روحیه ما اثری ندارد و مشاهده می‌كنیم كه چگونه جوانان دهه هفتادی و هشتادی ما سخنان او را به سخره می‌گیرند و دستمایه طنز خود قرار می‌دهند و این‌ها نشانه بصیرت و دشمن‌شناسی ملت ماست.

نیازی به تحلیل شخصیت ترامپ نیست

سهرابی به برخی از اظهارات شخصیت‌های كشورمان درباره سخنان ترامپ اشاره كرد و گفت: برخی‌ها می‌گویند باید شخصیت ترامپ را تحلیل كرد؛ اما ما به كسانی كه ادای روشنفكری را دارند و در برخی از فضاهای علمی و دانشگاهی نیز حضور دارند و این‌گونه سخن می‌گویند، می‌گوییم نیازی به تحلیل شخصیت ترامپ نیست؛ ملت ما 40 سال است كه نظام سلطه را می‌شناسد و ترامپ نیز مانند رؤسای جمهور پیشین آمریكا، شخصیتی جدا از نظام سلطه ندارد.

فرقی میان شخصیت ترامپ با نظام سلطه وجود ندارد

وی تأكید كرد كه ملت ایران نظام سلطه را خوب می‌شناسد لذا باید مراقب باشیم كه به بیراهه نرویم و بدانیم فرقی میان شخصیت ترامپ با نظام سلطه و استكباری وجود ندارد؛ همه آن‌ها یك مأموریت دارند و هر كدام به یك شكل و یكی با دستكش مخملی و یكی با مشت گره كرده نقش خود را ایفا می‌كند.

مراقب باشیم تا آدرس اشتباهی به ما ندهند

وی ادامه داد: ما باید مراقب باشیم تا آدرس اشتباهی به ما ندهند و نظام سلطه همان است كه 8 سال جنگ را به ملت ایران تحمیل كرد و همه نوع پشتیبانی از صدام در این جنگ انجام داد بنابراین كسانی كه در زمین بازی نظام سلطه دارند توپ می‌زنند در واقع جزو همان تیم هستند و ما باید حواسمان باشد تا راه اشتباه را به ما نشان ندهند.

مراقب باشیم فریب تاریخ جعلی دشمن را نخوریم

مدیركل صدا و سیمای فارس با بیان اینكه دشمن به دنبال نفوذ و دو قطبی كردن جامعه ماست، گفت:‌ این روزها دشمنان ما با طرح بحث‌ها و ارائه تاریخ‌های جعلی درباره تاریخ قبل از اسلام و به بهانه بزرگداشت كسانی كه برای ما هم ارزشمند هستند، فراخوان می‌زنند لذا جوانان ما باید مراقب باشند تا فریب تاریخ جعلی دشمنان را نخورند و بدانند كسانی كه این تاریخ‌ها جعلی را درست می‌كنند هیچگاه دوست ما نیستند.

وی افزود: میان تاریخ جعلی و افتخارات ایرانیان چه قبل و چه بعد از اسلام تفاوت زیاد است لذا ما به كسانی كه تاریخ جعلی ایجاد می‌كنند و چشم طمع به این ملت دارند می‌گوییم نیازی نیست شما برای ما تاریخ مشخص كنید و این جوانان تاریخ ملت خود را خوب می‌دانند و نیازی نیست كه عده‌ای قلیل و غرب‌زده و افسرده از همه جا با همكاری دشمن برای آنان برنامه‌ریزی كنند.

به گزارش ایكنا، بعد از سخنرانی مبسوط مدیركل صدا و سیما، كلیپ شهدای بی سر دفاع مقدس و مدافع حرم پخش شد و گروه سرود بچه‌های آباده و يك گروه نمايشي به اجراي برنامه خود پرداختند و سپس خواهر شهید محسن حججی به بالای سن رفت و به خاطره‌گویی از برادش شهیدش پرداخت و بر این نكته تأكید كرد كه «محسن» به همه آرزوهایش رسید.

شهید محسن حججی به تمام آرزوهایش رسید

وی گفت: برادرم هیچگاه یك شهادت عادی از خداوند نمی‌خواست؛ همیشه در دست‌نوشته‌هایش از خدا می‌خواست گوشه‌ای از مصیبت اهل بیت(ع) را بچشد؛ دوست داشت مانند حضرت زهرا(س) درد پهلو را احساس كند؛ مانند علی‌اكبر(ع) امام حسین(ع) در جوانی شهد شهادت را بنوشد و همانند اربابش امام حسین(ع) بی سر شود كه خدا را شكر می‌كنم كه به همه آرزوهایش رسید.

حججی اظهار كرد: محسن دوست داشت شهادتش طوری مؤثر باشد كه با رفتنش هدف همه شهدا حس شود؛ بسیار دغدغه ذهنی داشت اینكه همه شهیدان می‌روند و به خصوص شهدای مدافع حرم آن هدفشان درست درك نمی‌شود، واقعاً دوست داشت با رفتنش طوری عظمت بقیه شهدا را نشان دهد؛ ان‌شاءالله كه بتوانیم راه آنان را ادامه دهیم و شرمنده آنان نشویم.

سخنان استكبارستیزی پدر شهید احمدی روشن تمام حاضران را به وجد آورد

این گزارش می‌افزاید، آخرین سخنران این مراسم پدر شهید مصطفی احمدی ‌روشن بود كه ابتدا به بیان نكاتی درباره شهدا پرداخت و سپس مباحث استكبارستیزی را چنان جانانه و قاطعانه بیان كرد كه تمام حاضران سالن به وجد آمدند و هر بار نداها و فریادهای «الله اكبر»، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر آمریكا» و صلوات در فضای سالن می‌پیچید.

تقاضاها و دردهای دل خانواده‌های شهدا تأمل‌برانگیز است

به راستی دردهای دل خانواده‌های شهدا و تقاضاهای آنان برای فراموش نكردن راه و اهداف فرزندان شهیدشان بسیار شنیدنی و بلكه تأمل‌برانگیز است برای تك تك آزاداندیشان و آزادگان تا بدانیم و به خود آییم آنان برای چه رفتند و ما برای چه ماندیم و تا چه میزان توانستیم به آرزوها و آمال كسانی كه عزیزترین دارایی خویش یعنی جانشان را دادند تا ما اینگونه در آسایش و رفاه و امنیت باشیم، توجه داشته باشیم و راهشان را ادامه دادیم و اینجا همان جایی كه باید همه ما توقفی كرده و به خود آییم.

حركت زیبا و تحسین‌برانگیز خانواده شهید شیرعلی سلطانی

بخش دیگری از این مراسم به تجلیل از جمعی از خانواده‌های شهید شیراز اختصاص داشت و در این بخش اقدام خانواده شهید شیرعلی سلطانی، شهید بی سر دوران دفاع مقدس زیبایی خاص و معناداری به مراسم بخشید و آن تجلیل و اهدای هدایایی از سوی این خانواده بزرگوار به خانواده‌های شهیدان محسن حججی و عبدالله اسكندری از شهدای مدافع حرم بود.

حركت زیبای خانواده شهید شیرعلی سلطانی تقریباً تمام حاضران را به وجد آورد؛ هر كسی در هرگوشه و كناری موبایل و دوربین به دست داشتند از این صحنه زیبا و دیدنی عكس و فیلم تهیه می‌كردند و چه بسیار اشك‌های شوق و معناداری كه از دل‌های آزادگان در این لحظه جاری نشد.

خانواده‌های شهدا همواره پشتیبان ولایت فقیه هستند

در این لحظه آخرین فرزند شهید شیرعلی سلطانی به پشت تریبون آمد و گفت: پدر من در سن 17 سالگی ازدواج كرد و در سن 32 سالگی به شهادت رسید و حاصل ازدواج او 5 فرزند بود كه من آخرین فرزند این خانواده هستم؛ من 40 روز بعد از شهادت پدرم به دنیا آمدم یعنی هیچگاه نه پدرم مرا دید و نه من او را دیدم و مادرم27 ساله بود كه 5 فرزند را به بهترین وجه تربیت كرد اما می‌خواهم بگویم تا همه دنیا بدانند كه خانواده‌های شهدا همواره پشتیبان ولایت فقیه هستند و راه شهدا را ادامه خواهند داد.

پایان‌بخش این مراسم اجرای سرود شهدای مدافع حرم توسط جمعی از كودكان و نوجوانان شیرازی بود كه تحسین همگان به خصوص پدر شهید احمدی روشن را برانگیخت به طوری كه بعد از اتمام این برنامه به بالای سن رفت و تك تك این كودكان و نوجوانان را به آغوش كشید.

نظر شما