شناسهٔ خبر: 22004951 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

درسی که معلم دوست‌داشتنی قرآن این‌بار با «عذرخواهی» داد/ از معلمی قرآن در سیما تا تلاش برای ریشه‌کنی بی‌سوادی و فقر مردم ایران؛ گزیده‌ای از تلاش های خستگی‌ناپذیرحجت‌الاسلام قرائتی

شاید این سال ها برایمان عادت شده بود که اگر شخصی حتی به عمد هم توهینی کرد انتظار عذخواهی از وی را نداشته باشیم. گویی همین دیروز بود که رئیس جمهور کشور که حتی او هم ملبس به لباس روحانیت است فردای پیروزی خود در پیامی رای دهندگان به خود را حامیان صلح معرفی می‌کند و در مقابل مخالفان وضع موجود را که به رقیب وی رای داده اند خشونت طلب خطاب می‌کند.

صاحب‌خبر -
گروه اجتماعی - رجانیوز:  درایام نوجوانی، بعدازظهرهای پنج شنبه برای نگارنده این سطور و هم‌سن و سال‌ها شده بود "پنج شنبه رهایی". زنگ آخر مدرسه به صدا در می‌آمد گویی زنگ رهایی نواخته شده بود. به خانه که می‌آمدیم حتی لحظه‌ای را هم تلف نمی‌کردیم و توپ را برمی‌داشتیم و به پارک محل میرفتیم و تا جایی که جان در بدن داشتیم بازی می کردیم. به خانه که باز می‌گشتیم برگه های مسابقه درس‌هایی از قرآن را که هر هفته از طرف مدرسه به بچه ها داده بودند را از انتهای کیف مدرسه در می‌آوردیم و منتظر می‌ماندیم تا انتهای برنامه سوالات را مطرح کنند و اعلام کنند چه کسی برنده مسابقه درس هایی از قران شده است. شنبه ها هم تا زنگ اول فرصت داشتیم برگه های سوالات را به معاون پرورشی تحویل بدهیم. اگر چه امروز دیگر خبری از برگه مسابقه و جایزه نیست، اما هنوز هم برای درس گرفتن از کتاب خدا به سراغ برنامه درس هایی از قرآن شبکه یک میرویم. 
 
غرض از این تقریر بیان حقی است که معلم با اخلاق و خندان قرآن بر گردن همه داشته و دارد. منشأ این حق هم سخن حضرت علی‌بن الحسین علیهما‌السلام است آنجایی که از حق شاگرد بر استاد می‌فرماید:
 
  حق کسی که به تو علم می آموزد این است که او را تعظیم کنی و مجلس او را گرامی بداری و به دقت به سخنان او گوش کنی و کاملا متوجه او باشی و در برابر او صدایت را بلند نکنی و اگر کسی از او پرسشی کرد قبل از استاد به او جواب ندهی و در مجلس او با کسی صحبت نکنی و در نزد او از کسی غیبت نکنی و اگر از او بدگویی شد از او دفاع کنی و عیب‌هایش را بپوشانی و فضیلت هایش را آشکار سازی و با دشمن او همنشین نگردی و با دوست او دشمنی نورزی . پس اگر چنین کنی فرشتگانش خداوند گواهی می دهندکه تو برای خدا به نزد آن عالم رفته ای و از او علم فرا گرفته ای نه برای مردم . ( میزان الحکمه ، ح 13591)
 
اخیراً کلیپ کوتاهی از یک برنامه زنده تلویزیونی با سخنرانی حجت‌الاسلام در فضای مجازی دست به دست شد که ایشان در حین سخنرانی برای لحظاتی از فیلمبردار فرصت خواست و خطاب به یکی از مستمعین که اتفاقاً همان آقای دوربینی (نمازی) معروف است و در میان جمع نشسته بود گفت: «آقا پاشو برو بیرون، صدبار تو ‌تلویزیون دیدنت! ایشان آمده که دوربین بازی کند! پشت ستون بنشانیدش»
 
انتشار این کلیپ کوتاه در فضای مجازی واکنش بسیاری را بر انگیخت و برای عده‌ای هم شد محلی برای تسویه حساب‌های شخصی و سیاسی‌. تا جایی که تحلیل نوشتند که شما سال های دور در لایه های چندم صحبت‌تان گفته‌اید به فلان شخص رأی ندهید!
 
بلافاصله پس از انتشار این  کلیپ حجت‌الاسلام قرائتی از شخصی که به او تندی کرد مقابل دوربین عذرخواهی کرد. سخنران و معلم نام آشنای برنامه «درس هایی از قرآن» با بیان این که نباید اشتباهات‌مان را ندیده بگیریم گفت: 
 
قرآن به انسان تأکید دارد که مراقب لغزش‌ها و خطاهایی که در کمین اوست باشد و ما هم باید مراقب تیرهای شیطان باشیم تا دلهای‌مان آلوده به زنگار گناه نشود و البته توصیه دین است که در هنگام لغزش برای جبران اشتباهی که مرتکب شده ایم تلاش کنیم.
 
وی در ادامه می گوید: من همین جا از محضر خدای متعال، ‌ آقای نمازی و همه ملت ایران عذرخواهی می کنم و امیدوارم کدورتی از این بنده کوچک خدا بر دل کسی نمانده باشد و البته بنده حتما با آقای نمازی ملاقات و از ایشان عذرخواهی می کنم.
 
حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه با بیان این که انسان باید مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد تاکید می کند: اگر اشتباهی از ما سر می زند باید مسئولیت تبعات آن را بپذیریم و من از همه عذرخواهی می کنم چرا که قبول اشتباه و عذرخواهی در برابر آنچه انجام داده ایم در حقیقت توسعه و ترویج فرهنگ دین است؛ خداوند به انسان در برابر اشتباهاتش فرصت توبه داده تا عذرخواهی کند و مراقب باشد دوباره مرتکب گناه و خطا نشود.
 
این استاد اخلاق و معارف اسلامی در ادامه ضمن عذرخواهی مجدد تاکید می کند: «همه انسان ها ممکن است در شرایطی خدای ناکرده اشتباه کنند و همه ما انسان ها در معرض خطا هستیم اما آنچه در محضر خدا اهمیت دارد این است که اگر اشتباهی کردیم آن را بپذیریم و برای جبران تلاش کنیم. البته شاید گاهی جبران برخی مسایل چندان ساده نباشد، ولی مهم این است که در مواجهه با اشتباهات چه برخوردی داشته باشیم؛ مهم این است که خدا از ما راضی باشد و راضی بودن خدا هم منوط به خشنودی بندگان خداست. از ملت ایران و برادر ارجمندم آقای نمازی می خواهم که این بنده خدا را ببخشند.»
 
این سال‌ها در فضای سیاسی کشور برای‌مان عادت شده است که اگر شخصی حتی به عمد هم توهینی کرد انتظار عذرخواهی از وی را نداشته باشیم. فحاشی‌ها و ناسزاگویی‌های مسئولین کشور که منتقدین خود را با الفاظ ناشایست مورد خطاب قرار می‌دهند و به این کار نیز مبادرت می‌کنند کم اتفاق نیفتاده است. الفاظی هم‌چون «بیشعور»، «بروید به جهنم»، «بزدل‌ها»، «بی‌شناسنامه‌ها» و ... تنها نمونه‌هایی از توهین‌های بی‌شمار مسئولین خطاب به منتقدین دلسوز است که هیچ‌گاه موعد عذرخواهی آن نرسیده است که البته شاید این حرکت درس‌آموز حجت‌الاسلام قرائتی تلنگری برای آنها باشد.
 
اما از این درس قرآنی حجت‌الاسلام قرائتی که بگذریم، یادآوری خدمات فرهنگی ایشان به جامعه خالی از لطف نیست. آنچه که در ادامه می‌آید چکیده‌ای از خدمات فرهنگی و علمی کمتر دیده شده ایشان است.
 
حضور در صداوسیما و تبلیغ دین به اصرار شهید مطهری
 
بعد از پيروزى انقلاب، با پيشنهاد علامه شهيد مطهرى‏ قدس سره و موافقت امام خمينى‏‌قدس سره براى اجراى برنامه، به تلويزيون معرفى شد. حجت‌الاسلام قرائتی در خاطرات خود می‌نویسد: روزى كه به آن تشكيلات وارد شدم، بيشتر كاركنان نمى‏دانستند، قبله كدام طرف است و... در آن جا با بهانه‏ گيرى و وسواس زياد مرا آزمايش كردند و زمانى كه در اين جهت موفق يافتند، پيشنهاد كردند كه بدون لباس روحانيت برنامه اجرا كنم و به طور علنى گفتند: ما به جز دو روحانى (حضرت امام و آية الله طالقانى) به ديگران اجازه حضور در اين تشكيلات را نمى‌‏دهيم. من هم با اين پيشنهاد موافقت نكرده و اعلام داشتم: برخورد شما را به اطلاع حضرت امام‏ قدس سره خواهم رساند. بعد از اين اخطار، آنان قبول كردند كه با لباس روحانى اجراى برنامه كنم. به هر حال سال‌هاست که اين برنامه تلويزيونى - كه از باقيات الصالحات علامه شهيد مطهرى‏قدس سره و حمايت‌‏هاى امام عزيزقدس سره است - برگزار مى‌‏شود و بر اساس نظر سنجى‏هاى خود صدا و سيما از برنامه‏ هاى موفق بوده است. امام خمينى به واسطه همان برنامه تلويزيونى، به اينجانب لطف و عنايت خاصى داشت و هر بار كه خدمت ايشان مى‏‌رسيدم مورد لطف و محبت ايشان قرار مى‌‏گرفتم. برنامه درس‏‌هايى از قرآن، كه بنا بود از طرف مديريت آن زمان تلويزيون تعطيل شود، ايشان به وسيله يكى از اعضاى دفتر خود، به رئيس صدا و سيما اعلام فرمودند كه اين برنامه‏‌ها مفيد بوده و بايد باشد و چون من بابت اجراى برنامه‏‌ها حق‏ الزحمه‏‌اى دريافت نمى‌‏كردم، آن امام بزرگوار چند بار مبلغ قابل‏ توجهى برايم فرستاد كه بخدمتشان شرفياب شده و اعلام كردم من فعلاً نياز ندارم ولى ايشان مى‏فرمود: اين از بيت‏ المال نيست و نزد شما باشد و بعد از اين آشنايى بود كه آن رهبر فرزانه حكم نمايندگى خود را در سازمان نهضت سوادآموزى به من اعطا فرمود.
 
تلاش برای ریشه‌کنی بی سوادی و جهاد در نهضت سوادآموزی
 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کلیه فعالیت های جاری کشور تحت تاثیر فعالیت های سیاسی قرار گرفت. در چنین فضایی طبیعی است که کسی به فکر برنامه‌های عمرانی و فرهنگی نباشد. اما بعد زدودن عوامل رژیم گذشته و روی کار آمدن جمهوری اسلامی و تسلط انقلابیون بر اوضاع و فرونشستن تب سیاسی در کشور، بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خمینی «رحمۀ الله علیه» با درك عميق از مشكلاتي‌كه در اثر بي سوادي مردم در جامعه اسلامی بروز و ظهور مي‌يابد،  طي فرماني موضوع بسيج سوادآموزي را صادرفرمودند.
 
در هفتم دي ماه سال 1358 سازمان نهضت سوادآموزي با هدف با سواد كردن خيل عظيم بي‌سوادان كشور تشكيل شد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی طی پیامی به ملت شریف ایران ، اقشار مردم را به مبارزه ی فراگیر با نقیصه بی سوادی فرا خواندند و از مسئولان خواست تا آموزش و پرورش با تمام امکانات بپا خیزد و ریشه بی سوادی را از بن برکنند. بر همین اساس سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان یک نهاد انقلابی تأسیس شد. در طول سالهاي 58-61 پس از تشكيل سازمان نهضت سواد آموزي، اين سازمان ساختار تشكيلاتي مختلفي را تجربه نمود كه تمامي اين ساختارها بر مبناي توزيع وظايف و مسئوليت‌ها طراحي شده بود . بعد از بررسي عملكرد چند ساله از عملكرد نهضت سواد آموزي، حضرت امام «رحمۀ الله علیه» به ‌منظور تقويت برنامه‌هاي سوادآموزي حجۀ‌الاسلام و المسلمين محسن قرائتي را به‌عنوان نماينده خويش‌ در اين سازمان منصوب نمودند .
 
در فاصله زمانی 1355 تا 1390 شمسی طبق سرشماری های انجام شده، درصد باسوادی ایرانیان در گروه سنی 10 تا 49 سال از 48 درصد در سال 1355 به بیش از 95 درصد در سال 1390 افزایش یافت.
 
ایجاد ستادی برای احیای حركت اقامه نماز و زکات
 
تشكيل مجمعي از صاحب¬نظران براي اقامه¬ی نماز، يكي از شايسته‌ترين و ضروري¬ترين كارهايي بود است كه در جمهوري اسلامي صورت گرفت. زيرا برپاداشتن نماز، نخستين ثمره و نشانه¬ی حكومت صالحان است و در رتبه¬ی بعد از آن است كه نوبت به "زكات" به¬مثابه¬ی تنظيم مالي جامعه و ريشه كن كردن فقر، و نيز "امر به معروف و نهي از منكر" يعني سوق دادن به نيكي‌ها و بازداشتن از بدي¬ها مي‌رسد. از همین رو رهبر معظم‌انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به این ستاد داشته‌اند وپیام های رهبر انقلاب به اجلاس سالانه نماز گویای این مطلب است که به حق منشور بندگي حق و راهنماي عمل تلاشگران اين عرصه¬ی مقدّس است، همه حكايت از اين دارند كه حيات طيّبه اسلامي و زندگي در سايه حق و عدالت و تأمين هدف¬هاي يك جامعه نيك بخت با حق¬گزاري اين فريضه نوراني ممكن خواهد بود.
 
 احداث نمازخانه در جاده‌ها و مدارس،‌ ترغیب ائمه‌جمعه برای حضور در مدارس، ‌اعزام روحانیون برای اقامه نماز جماعت، ‌برگزای اجلاس‌های سالانه اقامه نماز در مراكز استان‌ها و بسیج استانداران، ‌فرمانداران و علماء و كسبه برای مشاركت در این امر، تشویق مدیران ومربیان امور تربیتی برای توسعه حركت نماز، ‌برگزاری صدها اردو و جشنواره فرهنگی و هنری برای اقامه نماز،‌ تولید فیلم و آثار هنری برای بسط فرهنگ نماز، ‌انجام پژوهش‌های میدانی و كتابخانه‌ای پیرامون اسرار و معارف نماز و اقامه این فریضه الهی ، تصویب آیین‌نامه‌های مورد نیاز در هیات دولت،‌ حضور رئیس جمهور و تعدادی از وزراء در اجلاس‌های سالانه،‌ تجهیز كتابخانه‌های مدارس و مساجد به كتب نماز،‌ برگزاری مسابقات فرهنگی پیرامون اقامه نماز، همكاری صدا و سیما و برگزاری اردوهای تشویقی و آموزشی برای دانش‌آموزان و روحانیون پیشگام در حركت نماز ،‌ تولید فیلم و ده‌ها حركت سازنده فرهنگی دیگر از دستاوردهای ستاد اقامه نماز  قلمداد می‌شوند.
 
ستاد احیای زكات نیز در سال 1374 با پیام رهبرانقلاب در اجلاس نماز كه در استان خوزستان و با حضور مسئولین كشوری و لشكری در اهواز برگزار شده بود شروع به كار نمود، كه با توجه به شرایط خاصی كه وجود داشت، تا سال 1383 هیچ توفیقی نداشت. خوشبختانه از سال 1383 با ورود كمیته امداد امام خمینی به این عرصه تحت عنوان دبیرخانه ستاد احیاء زكات، این ستاد جان تازه‌ای گرفت. 
 
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج)
 
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام در سال 1379 به پیشنهاد حجة الاسلام و المسلمین محسن قرائتی و با همكاری برخی از شخصیت های علمی و فرهنگی و موافقت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای -دام ظله العالی- تأسیس گردید این بنیاد در سال 1380 با هدف گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در سطح جامعه (به ویژه نسل جوان و فرهیخته) و تربیت مبلغ، پژوهشگر و مدرّس مباحث مهدویت و به منظور پشتوانه علمی و فرهنگی - با كسب مجوز از شورای عالی حوزه علمیه قم- مركز تخصصی «امامت و مهدویت» را در قم راه اندازی كرد.گستردگی فعالیت های بنیاد شامل آموزش و پژوهش و تبلیغ میشود که گستردگی فعالیت خود گزارش مفصلی میطلبد.
 
آثار مکتوب :
 
آشنایی با نماز ۱۱۴
 نکته دربارهٔ نماز 
تفسیر نماز 
پ‍رت‍وی از اسرار ن‍م‍از 
پیوندهای نماز 
اصول عقاید اسلامی 
ت‍وح‍ی‍د 
عدل 
نبوت 
امامت
 م‍ع‍اد
 گ‍ن‍اه‌ش‍ن‍اس‍ی
 ح‍ج 
ج‍ه‍ان و ان‍س‍ان از دی‍دگ‍اه ق‍رآن
 ام‍ر ب‍ه م‍ع‍روف و ن‍ه‍ی از م‍ن‍ک‍ر
 ب‍ا ق‍رآن در س‍رزم‍ی‍ن وح‍ی
 خ‍اطرات ح‍ج‍ه‌الاس‍لام و ال‍م‍س‍ل‍م‍ی‍ن ق‍رائ‍ت‍ی
 دقایقی با قرآن (برگرفته از تفسیر نور) 
پرسش و پاسخ‌های قرآنی پ‍رس‍ش‌ه‍ای م‍ه‍م
 پ‍اس‍خ‌ه‍ای ک‍وت‍اه ب‍ا اس‍ت‍ف‍اده از ت‍م‍ث‍ی‍لات 
تفسیر قرآن کریم (آیات برگزیده) ویژه دانشگاه‌ها
تفسیر نور (تفسیر ۱۰ جلدی کامل قرآن کریم)

نظر شما