شناسهٔ خبر: 22004310 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی: طول آزاد راه ها باید به 10هزار کیلومتر افزایش یابد

از 210 هزار کیلومتر راه های کشور 34 هزار کیلومتر آن به محورهای شریانی اختصاص دارد که بیش از 70 درصد ترافیک حمل و نقل جاده های کشور بر روی آن انجام می شود. از

صاحب‌خبر - از 210 هزار کیلومتر راه های کشور 34 هزار کیلومتر آن به محورهای شریانی اختصاص دارد که بیش از 70 درصد ترافیک حمل و نقل جاده های کشور بر روی آن انجام می شود.
از 34 هزار کیلومتر راه های شریانی کشور، 2 هزار و 500 کیلومتر آزاد راه و بیش از 15 هزار کیلومتر آن بزرگراه هستند و هم اکنون ساخت بیش از 7 هزار کیلومتر بزرگراه در دست ساخت است.
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح مرحله سوم آزاد راه کنارگذر غرب اصفهان افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب حدود 2 میلیون خودرو در کشور وجود داشت که در حال حاضر به بیش از 20 میلیون خودرو افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: با افزایش تردد در جاده های کشور نیازمند توسعه آزادراهها هستیم و باید برای احداث این راه ها بیش از پیش تلاش کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: آزادراه ها به عنوان محور اصلی توسعه در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی در ادامه با بیان اینکه دو کمربند آزاد راه شرق و غرب اصفهان برای آینده این استان از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار کرد: احداث اینگونه شبکه های آزادراهی به افزایش راههای دسترسی جانبی و عبور از استان کمک می کند.
آخوندی همچنین با اشاره به بازدید از روند احداث آزادراه شرق اصفهان گفت: کار احداث آزادراه شرق اصفهان بخوبی در حال انجام است و تا پایان فصل پاییز حدود 60 کیلومتر از این آزادراه افتتاح خواهد شد.
قطعه اول آزاد راه شرق اصفهان از آزاد راه اصفهان - نطنز تا آزاد راه اصفهان - اردستان به طول 30 کیلومتر و قطعه دوم در ادامه تا جاده اصفهان- نایین بطول 33کیلومتر در حال انجام است.
قطعه سوم این آزاد راه تا سه راهی مبارکه، به طول 30 کیلومتر درحال انتخاب سرمایه گذار است و کارهای قانونی انجام و با عقد قرارداد با سرمایه گذار، عملیات راه آغاز خواهد شد.
قطعه اول این پروژه تا پایان شهریورماه افتتاح شد و قطعه دوم نیز تا پایان سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اهمیت حمل و نقل ریلی اشاره کرد و با ابراز خشنودی از اینکه این نوع حمل و نقل مورد توجه شرکت های صنعتی جهت حمل و نقل کارکنان قرار گرفته است، گفت: این رویکرد مورد توجه شرکت فولاد مبارکه قرار گرفته است زیرا حجم نقل و انتقال و جابه جایی روزانه کارکنان این شرکت بوسیله 700 دستگاه اتوبوس پر مخاطره و وقت گیر است.
وی با بیان اینکه ایجاد شبکه های حمل و نقل ریلی برای شهرهای کوچک در قالب راه آهن حومه ای مورد توجه دولت قرار دارد، گفت: اجرای این پروژه ها به زمان نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر دولت در وضعیت بودجه ای بدی قرار دارد، گفت: باید با کمک بخش خصوصی، راه آهن حومه ای را در کشور نهادینه کنیم.
آخوندی با بیان اینکه جابه جایی بیش از 10 میلیون تن بار تولیدی ذوب آهن و مجتمع فولاد مبارکه توسط جاده ها، به اتلاف انرژی و منابع کشور منجر می شود گفت: باید جابه جایی محصولات تولیدی صنایع از طریق سیستم حمل و نقل ریلی انجام شود.
وی گفت: در جابه جایی بار توسط سیستم ریلی یک ششم حمل و نقل جاده ای، انرژی مصرف می شود و ایمنی و آسایش بیشتری را برای جامعه به دنبال دارد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به بازدید از خط دوم قطار زرین شهر – بافق گفت: این پروژه در حال حاضر 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از نظر اشتغال، ایمنی و مصرف انرژی در راستای تولید فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است.
* برای اجرای این طرح 10هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و از ویژگی‌ها و شاخص‌های مهم اقتصادی بهره‌برداری از پروژه، دو خطه کردن مسیر بافق- میبد - زرین ‌شهر است.
پروژه ملی خط دوم راه آهن بافق- میبد- زرین شهر با توان حمل بار پیشرفت فیزیکی 60 درصدی و فعالیت همزمان پنج پیمانکار در دست اجراست.
احداث این پروژه بطول 480 کیلومتر به عنوان نخستین خط با توان حمل بار محوری به میزان 30 تُن در دست اجراست که تمامی پل های بتنی - فلزی و دو منظوره این پروژه نیز با ظرفیت حمل بار محوری 30 تُن ساخته خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین بااشاره به درخواست نماینده مردم شهرستان مبارکه در رابطه با اختصاص 10 میلیارد تومان برای تکمیل جاده مجلسی - بروجن گفت: از طریق سازمان راهداری، مشکلات این جاده را حل و فصل خواهیم کرد.
*با توجه به اینکه تنها بخشی از جاده مجلسی - بروجن دوبانده شده روزانه تصادف های فوتی زیادی در این جاده اتفاق می افتد از اینرو این مسیر نیازمند ساماندهی جدی است.
هزینه ساماندهی این جاده ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن تامین شده است.
مرحله سوم کنارگذر غرب اصفهان بعد از ظهر پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و با اعتبار 120 میلیارد تومان افتتاح شد.
ت 7150 / 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام

نظر شما