شناسهٔ خبر: 22002730 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی؛

اساس اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش‌بینان است/ ضرورت تسهیل حضور صنعتگران در دانشگاه‌ها

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضررت توجه ویژه به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان گفت: اساس اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است و اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی راه و مسیر صحیح خود را بپیماید، به اقتصاد دانش بنیان نیازمند هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم در دیدار با مدیران منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، اظهار داشت: هماهنگی و همراهی مراکز مختلف صنعتی و دانشگاهی موضوعی است که در اقتصاد دانش‌بینان به آن باید توجه ویژه صورت گیرد و جای خرسندی است که امروز منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی توانسه است این هم پیوندی را در استان محقق سازد. 

وی با اشاره به وجه تسمیه نامگذاری این منطقه گفت: نام این منطقه خود مبارک است و امیدواریم این منطقه مایه خیر و برکت جامعه باشد؛ احیای موقوفات ربع رشیدی موضعی است که بسیار مهم است اما متاسفانه موقوفات ربع رشیدی عملا از انتفاع خارج شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در رابطه با ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ایشان همیشه در دیدار با مسئولان ارتش بر ارتباط ارتش و دانشگاه ها در راستای به روز رسانی تجهیزات و وسایل مورد نیاز تاکید داشتند.

آل‌هاشم ادامه داد: انتظار داریم تا دوستان دانشگاهی مسیر ارتباط را با صنعتگران تهسیل کنند و در عین حال انتظار داریم دانشگاه ها موضوع اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک اصل مهم حداقل در موضوعات پایان نامه ها مورد توجه قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود دانشگاه ها با احصای نیاز های فناوری صنعت، مسیر حرکت تحقیقاتی و پژوهشی خود را در راستای رفع این نواقصات  و ارائه راهکارهای عملیاتی هماهنگ کنند.

آل‌هاشم، حمایت از شرکت های دانش‌بنیان را نیز یادآور شد و گفت: انتظارات منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی در خصوص حمایت از شرکت ها دانش بینان بجا و منطقی است و باید مدیران دولتی خرید محصولات دانش بینان را در اولویت  قرار دهند. 

نماینده ولی فقیه دراستان، ارائه تسهیلات مالی به شرکت های دانش بینان و فعالیت های فناورانه را لازم دانست و گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی باید بانک ها با ارائه تسهیلات مورد نیازبانکی با بهره کم  به توسعه این فعالیت ها کمک کنند.
 
وی ادامه داد: وقتی در اقتصاد مقاومتی صحبت از تولید می شود این مهم تنها در تولید کالا خلاصه نمی شود بلکه باید تولید به عنوان یک فرهنگ و شعار تمام ملت ایران باشد.توجه به کیفیت محصولات داخل کشور نکته مهم دیگری است که در بحث اقتصاد مقاومتی نیز مطرح می شود و مرقوبیت و کیفیت تولید داخلی در تمامی محصولات باید رعایت شود.

آل‌هاشم با تاکید بر ضرورت قطع وابستگی اقتصادی به نفت گفت: نباید اقتصاد کشور را تنها در نفت خلاصه کنیم بلکه باید با واگذاری امور به مردم از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم. بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذاری امور به مردم مورد توجه است اما باید دقت شود تا در واگذاری ها اهلیت افراد به دقت بررسی شود تا شاهد مشکلاتی که در برخی از کارخانه هایی که در گذشته واگذار شده اند و امروز با چالش روبه‌رو هستند نشویم.

وی اشاره‌ای نیز به برگزاری پنجمین نمایشگاه نوآری و فناوری ربع رشیدی داشت و در این رابطه اظهار کرد: تعریف زون های تخصصی در این نمایشگاه از جمله بخش نفت، نانو، فناوری های زیستی، علوم شناختی و ... بسیار مطلوب است و در زمان برگزاری این نمایشگاه نیز ضمن بازدید از نزدیک در جریان فعالیت های صورت گرفته قرار خواهم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه جوان گرایی یکی از مزیت های مهم منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی است ، این منطقه افتخار آذربایجان است و هر اهل دلی باید به این موضوعات توجه بیشتر داشته باشد.

نظر شما