شناسهٔ خبر: 22002538 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

قاچاق موبایل به اندازه بودجه چند وزارتخانه است؟

منبع: تسنیم

مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برآورد ارزش گوشی تلفن همراه قاچاق در سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بوده که بیشتر از بودجه چند وزارتخانه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق،‌ مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت : سالانه 10 تا 12 میلیون دستگاه تجهیزات سیم کارت خور نیاز کشور است که یک میلیون آن تولید داخلی است.


دهقانی نیا افزود : 9 تا 11 میلیون دستگاه بقیه هم قاچاق است و سهم 15 درصدی حقوق دولتی پرداخت نمی شود.مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز قاچاق گفت : میزان اشعه استاندارد ساطع شده از گوشی از 1.4 تا 1.6 است اما در بازار گوشی های قاچاق تا 14 برابر این حد مجاز کشف شده است.


دهقانی نیا از افزایش سلامت گوشی ها به عنوان نخستین مزیت طرح ریجستری نام برد و افزود : گوشی های قاچاق وارد شده به کشور از مسیر تست sar عبور نمی کند و علاوه بر احتمال انفجار، خسارت جبران ناپذیری به سلامت همچون بیماری های قلبی و سرطان وارد می کند.


وی ادامه داد:sar استاندارد اندازه گیری میزان انرژی الکترومغناطیسی جذب شده است که میزان استاندارد آن از یک و چهارم تا یک و شش دهم واحد است.دهقانی نیا از امکان کشف گوشی های سرقتی از سوی شهروندان با مراجعه به پرتال های در نظر گرفته شده و جلوگیری از متضرر شدن مردم به عنوان دیگر دستاوردهای طرح ثبت و رهگیری گوشی تلفن همراه و تبلت خبر داد.


وی با اشاره به حدود 15 شرکت تولید کننده داخلی تلفن همراه افزود: این شرکت ها با وجود قاچاق توان رقابت نداشتند و اجرای این طرح ، حمایت از تولید داخل نیز به شمار می رود.


مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق با اطمینان خاطر به مصرف کنندگان ، از اجرای طرح در 29 مهر خبر داد و گفت : مردم حین خرید می توانند با استعلام کد IMEI با کد دستوری #06#* مدل های گوشی اعلام شده مشمول طرح را استعلام و در صورت گرفتن تاییدیه خریداری کنند.


وی افزود: گوشی های در اختیار هموطنان در حال حاضر فعال خواهد بود و نیاز به پرداخت هزینه ندارد.دهقانی نیا تصریح کرد:گوشی های تلفنی که به صورت مسافری وارد کشور می شود تا یک ماه فعال است اما بیشتر از آن منوط به پرداخت حقوق گمرکی است.


وی با اشاره به وجود بیش از 30 شرکت نمایندگی رسمی واردات تلفن همراه در کشور گفت : وارد کنندگان دارای نمایندگی و خدمات پس از فروش باید با گرفتن کد شناسه در سامانه های وزارت صمت که پیش از این آموزش و اطلاع رسانی شده است ، اقدام کنند که این فرآیند با همکاری وزارت ارتباطات تسریع شده است.


مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود:از آنجا که طرح گام به گام آغاز می شود ، فروشندگان گوشی تلفن همراه در صورت همراهی با طرح می توانند از نفع بیشتر برخوردار شوند و متضرر هم نشوند.دهقانی نیا خاطرنشان کرد : سازمان حمایت برای صدور مجوز نمایندگی آیفون اقدام کرده و عرضه این برند که مورد تقاضای بازار است مشکلی نخواهد داشت.

نظر شما