شناسهٔ خبر: 22002395 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حاشیه نگاری خبرنگار ایرنا از نمایشگاه کتاب فرانکفورت؛

شیرینی کام میهمانان نمایشگاه فرانکفورت با حاج بادام یزد و نقل ارومیه

تهران - ایرنا - شصت ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا در پنج روز برگزاری، شاهد بسیاری از برنامه فرهنگی توسط بیش از 7 هزار ناشر از 102 کشور بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه فرهنگی ایرنا به نمایشگاه کتاب فرانکفورت، این رویداد که از 11 تا 15 اکتبر 2017 ( 19 تا 23 مهر) در شهر فرانکفورت به عنوان یکی از مهمترین مراکز نمایشگاهی آلمان برگزار ‌شد، در این دوره میزبان 7200 ناشر از سراسر جهان بود، طبق آمار اعلام شده شمار بازدید کنندگان این نمایشگاه در دو روز پایانی شنبه و یکشنبه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6.5 درصد افزایش داشت و تعداد بازدید کنندگان در روزهای دیگر نیز نسبت به سال گذشته دو دهم درصد کاهش را نشان داد.
بر اساس آمار ارائه شده از سوی ستاد رسانه‌ای نمایشگاه، در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت 286 هزار و 425 نفر از بزرگترین رویداد حوزه کتاب دیدن کردند که این رقم حکایت از رشد سه درصدی آن در مقایسه با دوره پیش دارد.

** غرفه ای درخور جمهوری اسلامی
جمهوری اسلامی ایران در این دوره طبق روال سالهای گذشته از طریق موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و با مشارکت تشکل های صنفی نشر و ناشران در مکانی با متراژ 250 متر مربع سه غرفه را در نمایشگاه فرانکفورت برپا کرد؛ غرفه ای در خور ایران که رنگ سبز آبی آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کرد.
در غرفه ایران به هریک از ناشران و تشکل ها یک فضای مستقل اختصاص داده شده بود و برای نمایش کتاب های منتخب تشکل ها نیز استندهای ویژه نمایش تعبیه شده بود.
غرف کودک و نوجوان نیز در سالن سه نمایشگاه، 300 عنوان از بهترین های نشر این حوزه را در معرض نمایش گذذاشته بود.
غرفه گرنت یکی دیگر از فضاهایی بود که به طرح گرنت(طرح حمایت از ترجمه کتاب های ایرانی به زبان های خارجی) اختصاص داده شده بود.
غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران طی پنج روز برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت، برنامه های فرهنگی زیادی را تدارک دیده بود، اجرای تعزیه، رونمایی کتاب، نشست های تخصصی و داستان خوانی از جمله این برنامه ها بود.
در این مدت افرادی نظیر سید علی موجانی رایزن فرهنگی ایران در برلین، بهروز آقایی معاون سرکنسولگری ایران در فرانکفورت، یورگن باس رییس نمایشگاه کتاب فرانکفورت، میشل کولمن رییس اتحادیه بین المللی ناشران، یوخن وبر مدیر بخش زبان های خارجی کتابخانه بین المللی مونیخ از غرفه ایران دیدن کردند.

** پذیرایی از بازدید کنندگان با شیرینی های ایرانی
مسئولان غرفه ملی ایران و ناشران نیز از بازدید کنندگانی که به این غرفه مراجعه می کردند با حاجی بادام یزد و نقل ارومیه پذیرایی می کردند، هر چند لیوان های شربت زعفران به همراه تخم شربتی نگاه بازدیدکنندگان از هر فرهنگ و ملیتی را به خود جلب می کرد.
در این میان بعضی ها فقط به تناول شیرینی ها اکتفا و برخی دیگر از نام آنها هم سوال می کردند.
ناگفته نماند در روز ملی ایران که روز جمعه در غرفه جمهوری اسلامی برپا شد، انواع غذاهای ایرانی مانند کوکو سبزی، سالاد اولویه و کشک و بادمجان و نان و سبزی که به شکل بسیار زیبایی در قطعات کوچک آراسته شده بود، سرو شد؛ غذایی که به ذائقه بسیاری از مراجعان نمایشگاه فرانکفورت خوش آمد.

** تعزیه و شگفتی خارجی ها از دیدن بازیگران این نمایش آیینی
آیین تعزیه خوانی در چند نوبت در غرفه ملی ایران اجرا شد؛ اجرایی که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کرد؛ افرادی که از دیدن بازیگران این نمایش آیینی دچار شگفتی و تعجب شده و به گرفتن عکس و فیلم سرگرم شدند.
این نمایش آیینی به دلیل اینکه در راهروی مقابل غرفه اجرا شد همه بازدیدکنندگان نمایشگاه را که از این مسیر در تردد بودند به سمت غرفه ایران جذب می کرد.
در این میان برخی افراد برای گرفتن عکس سلفی با بازیگران تعزیه نیز فرصت را غنیمت شمردند.

** تصاویر مفاخر ادبی ایران بر دیوار غرفه
برای معرفی شخصیت های ادبی و فرهنگی ایران، تصاویری از این مفاخر بر دیوار غرفه ملی ایران خودنمایی می کرد، تصاویری افرادی چون جمال میر صادقی، علی موسوی گرمارودی، یدالله ثمره، محمد علی اسلامی ندوشن، محمدرضا شفیعی کدکنی، گلی ترقی، محمد علی بهمنی، قیصر امین پور، ضیا موحد، ژاله آموزگار و ایرج افشار که مایه فخر هر ایرانی هستند.

** بازار داغ دستفروشی کتاب در مقابل نمایشگاه
با دیدن دست فروشان کتاب در مقابل بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا، این ذهنیت برایم تقویت شد که علاوه بر ایران، در کشورهای دیگر هم دست فروشان کتاب بیکار ننشسته و به فروش کتاب دست دوم و کهنه سرگرم هستند، بطور حتم این افراد نیز مانند دستفروشان ایران انواع کتاب را با قیمتی پایین برای آن دسته از علاقه مندان کتاب و کتابخوانی که قدرت خرید کتاب های نو را ندارند، عرضه می کنند.
این افراد همزمان با ساعت کار نمایشگاه 9 تا 17، چادرهای خود را برپا کرده و پس از چیدن کتاب ها، کار خود را آغاز می کردند.

** حضور «کوزپلیرها» در چهارمین روز نمایشگاه کتاب فرانکفورت
کوزپلیرها یا همان افرادی که قیافه خود را شبیه شخصیت ها و قهرمانان مورد علاقه خود در داستان ها می کنند در چهارمین روز از نمایشگاه کتاب فرانکفورت به این مکان پر بازدید سرازیر شدند.
این افراد که معمولا در دو روز آخر نمایشگاه کتاب فرانکفورت که ویژه عموم مردم است در این مکان حاضر می شوند نوجوانان و جوانانی هستند که خود را به شکل یکی از شخصیت های ترسناک داستان تهای مورد علاقه اشان در می آورند و حال و هوای این مکان فرهنگی را شاد و دیدنی می کنند.
این افراد با قیافه های عجیب و غریب در میان بازدیدکنندگان رفت و آمد کرده و با آنها عکس سلفی گرفتند.

** در چند قدمی پلیس
در آخرین روز از نمایشگاه، غرفه کودک و نوجوان نمایشگاه بسیار دیدنی و شلوغ بود، شلوغی به دلیل اینکه خانواده ها از فرصت آخر هفته استفاده کرده و به همراه فرزندان خود به این مکان پرجاذبه فرهنگی آمده بودند و دیدنی از این حیث که غرفه ها بسیار جذاب و با سلیقه هایی که خوشایند کودکان است، آراسته شده بود.
جذابیت این غرفه ها تا جایی بود که در برخی موارد، بزرگترها بیش از کوچکترها سرگرم کتاب ها و وسایل موجود در آن می شدند.
مشاهده خردسالان کتاب به دست در این بخش نمایشگاه و گشت و گذارشان در لابلای قفسه های کتاب، نشان از انس کودکان آلمانی با کتاب و اشتیاق آنها به «یار مهربان» داشت، اشتیاقی که به هر بازدیدکننده ای منتقل می شود.
دیدن کودکی 10 ساله که با علاقه دنبال یک کتاب می گشت، مرا مصمم کرد برای ثبت این صحنه موبایل خود را آماده برای فیلمبرداری کنم، دنبال فرصت برای یک موقعیت مناسب برای گرفتن عکس و فیلم شدم و تنها موفق به گرفتن دو عکس شدم که ناگهان با فریاد مردی حدود 40 سال مواجه شدم.
بله پدر کودک بود که از راه رسید و با اعتراض رو به من کرد با چه اجازه ای از فرزند من عکس می گیری، من هم غافل از همه جا با آلمانی دست و پا شکسته توضیح دادم من روزنامه نگارم و قصد دارم از کودکان حاضر در نمایشگاه گزارش تصویری تهیه کنم اما این توضیح من او را قانع نکرد و در حالیکه صدایش را هر لحظه بالاتر می برد، گفت باید هم اکنون عکس ها را حذف کنی ، در مقابل این همه جدیت چاره ای جز تسلیم ندشاتم بنابراین یکی از عکس ها را حذف کردم اما دیدم گویی خیالش آسوده نشده است.
زیرا متوجه حذف تنها یک عکس شده بود و می خواست تصویر دوم را نیز حذف کنم.
بناچار دومی را نیز پاک کردم تا خیالش آسوده شود، پس از آن بود که گفت، حالا بروید.
این صحنه باعث شد از ادامه گرفتن تصویر و ضبط فیلم منصرف شده و سالن کودک را ترک کنم و البته نگاه های سنگین بازدید کنندگان مرا که پوشش مانتو و روسری داشتم مصمم تر کرد.
پس از آن بود که متوجه شدم، کودکان آلمانی را نمی توان بدون اجازه والدین بوسید، نوازش کرد و یا به آنها چیزی تعارف کرد البته عکس گرفتن از آنها هم جزو این قوانین است.
فراهنگ ** 1880 ** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

نظر شما