شناسهٔ خبر: 22002335 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجلسی با چاشنی هنر معلولان

ایلام - ایرنا - جشنواره ورزشی پاراالمپیک معلولان ایلامی در حالی امروز به کار خود پایان داد که آیین اختتامیه آن با چاشنی هنرنمایی معلولان همراه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این آیین با حضور مسئولان بهزیستی و جمعی از مسئولان محلی در مرکز بیماران روانی شمیم کوثر شهر ایلام برگزار شد.
مجلسی که اگرچه برای تجلیل از معلولان ورزشکار برگزار شد ولی با هنرنمایی آنها نیز آمیخته شد و تحسین های مداوم شرکت کنندگان را در پی داشت.
آغازگر این آیین قرائت قرآن کریم بود که توسط یکی از اعضا مرکز انجام شد، فردی که اگرچه پسوند بیمار روانی را دنبال نامش یدک می کشد ولی قرائت سوره شمس قرآن با صوت بی نظیرش سکوت را در همان ابتدا حاکم مجلس کرد و هدایتگر گوش و چشمان میهمانان شد.
نوحه خوانی یکی دیگر از ساکنان این مرکز نیز دیدن داشت، با صدایی دلنشین نوحه 'یاحسین غریب مادر' را قرایت و فضا با سینه زنی حضار رنگ و بویی حزن انگیز گرفت.
شعرخوانی یکی از نابینایان هم بخش دیگر این آیین بود، فاطمه شفیعی با عینک دودی که مادرش او را تا جایگاه همراهی کرد، وقتی در پشت تریبون قرار گرفت شعری را از درد و دل های روشندلان قرایت کرد.
او در حالی که آخرین مصراع شعرش را اینگونه به پایان داد:'برای من دیدن مادر همیشه حسرت بوده' برای لحظاتی از مجری برنامه خواست تا چند جمله صحبت کند.
وی گفت: ما توانخواهان نه توجه و ترحم بلکه باور پذیری مردم را می خواهیم تا در فضایی که بدور از ترحم است استعدادهایمان را به منصه ظهور برسانیم.
وی ادامه داد: تمام توانخواهان دوست دارند تا جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده و از حداقل حقوق شهروندی همچون سایر افراد عادی برخوردار باشند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی ایلام در این آیین گفت: در جشنواره ورزشی امسال 86ورزشکار توانخواه زن و مرد بصورت انفردادی و گروهی در رشته های تنیس روی میز، شطرنج، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، طناب کشی و غیره به مدت سه روز با هم رقابت کردند.
فرخ لقا جمشیدزاده با ذکر اینکه 11 هزار و 700 توانخواه در استان ایلام شناسایی و زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند گفت: از این تعداد پنج و 700نفر از خدمات مستمر و مابقی نیز از خدمات غیر مستمر بهزیستی برخوردارند.
وی با اشاره به تقسیم بندی توانخواهان به فعال و غیر فعال گفت: معلولان غیر فعال از خدمات مستمری، حمایتی، نگهداری در مراکز، ویزیت در منزل و غیره برخوردارند.
به گفته جمشیدزاده، خدمات دهی به معلولان فعال نیز با اولویت فراهم کردن زمینه حضور آنها در جامعه بوده و با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، ورزشی درصدد تحقق این مهم هستیم.
علی حیدرزاده مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام نیز در این آیین گفت: حضور معلولان در مسابقات ورزشی بیانگر استعدادهای بی نظیر آنها و مصداق بارز شعار 'معلولیت محدودیت نیست' بطوریکه این افراد در عرصه های کشوری و بین المللی افتخارهای زیادی را کسب کرده اند.
در پایان این آیین از توانخواهان ورزشکار برگزیده این جشنواره و همچنین معلولان موفق در حوزه های فرهنگی تجلیل شد.
خبرنگار: آزاده خرم**انتشار دهنده:شهریار حیدری فر
7171/6034

نظر شما