شناسهٔ خبر: 21996210 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

رشد اقتصاد ایران در ۶ماه به ۷ درصد رسید

صاحب‌خبر -

صمت: اقتصاد ایران در ۶ ماه نخست امسال بدون احتساب نفت رشد ۶درصد داشته است البته تعطیلی یا نیمه‌فعال بودن برخی از واحدهای تولیدی ناقض این رشد نیست چراکه این واحدها یا به‌دلیل کیفیت پایین محصولات خود تعطیل شده‌اند یا برخی نیز به علت فرسودگی ماسین‌آلات و هزینه سربار قدرت رقابت با محصول مشابه را نداشته

و البته در این میان قاچاق کالا عرصه فعالیت را برآنها تنگ کرده است.محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جلسه هفتگی خود با رسانه‌ها ضمن اعلام این مطلب به سایر پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.برداشت از صندوق توسعه ملی و نحوه هزینه‌کرد آن همواره یکی از دغدغه‌هایی است که نوبخت سعی می‌کند به صورت مشروح به آن پاسخ دهد.
از سال ۹۳ تاکنون درمجموع ۱۱.۶ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ۵ طرح بزرگ زیربنایی آب اختصاص یافت که به گفته سخنگوی دولت از این میزان ۸ میلیارد دلار به مهار آب‌های مرزی و ۱.۵ میلیارد دلار برای احداث شبکه‌های احیای اراضی خوزستان و ایلام اختصاص یافته است.۸۰۰میلیون دلار برای آبیاری نوین و ۵۰۰ میلیون دلار برای آب‌های سیستان و بلوچستان و ۱.۲ میلیارد دلار هم در فرآیند تخصیص قرار دارند.


با اجرای مگاپروژه مهار آب‌های مرزی
۵ میلیارد مترمکعب آب ذخیره‌شده، از ۲۷ سد بهره‌برداری و در ۱۵ سد در حال آبگیری است. همچنین سامانه انتقال اصلی ۱۱ هزار کیلومتر و ۱۳۰ کیلومتر تونل به روش مکانیزه تکمیل شده است.
بدین‌ترتیب ۱۴۰ هزار هکتار شبکه اصلی ایجاد شده است که آب شرب ۴۶ شهر و هزار و ۳۶ روستا را تامین می‌کند.از دیگر نتایج این سرمایه‌گذاری افزایش ۳۷۰ مگاواتی انرژی برق‌آبی است که در این پروژه ۵۱ هزار نفر مشغول به‌کار هستند و با بهره‌برداری کامل طرح این تعداد به۲۷۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.نوبخت در ادامه به فضایی که علیه دولت به راه افتاده مبنی بر اینکه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراموش شده است انتقاد کرد.گندم به‌عنوان کالای راهبردی که سهم عمده‌ای در سبد کالای مردم دارد باوجود اهتمام دولت‌ها با نارضایتی کشاورزان و مصرف‌کنندگان روبه‌رو است. نوبخت با اشاره به اینکه دولت در ۳ سال گذشته به‌منظور افزایش تولید و مساعدت به کشاورزان نرخ خرید گندم را باوجود ثبات در قیمت‌های جهانی افزایش داده است، از وزارت کشاورزی و بازرگانی داخلی خواست بابت اینکه چرا باوجود این تلاش دولت همچنان تولیدکننده و مصرف‌کننده ناراضی هستند گزارشی تهیه کند و به اطلاع عموم برساند.برجام و موضع ترامپ درباره آن و واکنش دولت‌های اروپایی بیشتر زمان جلسه مطبوعاتی سخنگو را به خود اختصاص داد. نوبخت در ابتدا گفت شاید برای نخستین‌بار است که دولت امریکا با انتخاب چنین سیاست‌هایی در انزوا قرار می‌گیرد. وی واکنش سریع کشورهای اروپایی در این باره را ویژه خواند اما از جناح‌های سیاسی داخل کشور خواست قدر وحدت ناخواسته‌ای که ترامپ در داخل کشور ایجاد کرده است را بدانند و مطلبی که می‌تواند ازسوی آنها مورد سواستفاده قرار بگیرد، چه در زمینه سیاسی یا اقتصادی را مطرح نکنند.

وی سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به امریکا را در ادامه حفظ برجام دانست و درباره همسویی مواضع منطقه‌ای اروپا با امریکا گفت که درحال‌حاضر آنچه اهمیت دارد حفظ برجام است.
عربستان همراه با رژیم صهیونیستی به همراه دو شیخ‌نشین دیگر تنها کشورهایی بودند که از موضع ضدبرجامی ترامپ دفاع کردند و در این باره سخنگو گفت که ارتباط ما با عربستان فراتر از اظهارات چند وقت گذشته ترامپ است. همین که هیچ یک از کشورهای جهان با ترامپ نیستند و او را تایید نکرده‌اند زحمت عربستان را بیشتر کرده‌اند. عربستان تصمیم خوبی نگرفته و باید خودش را اصلاح کند تا بتواند با جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کند.نوبخت به همزمانی سفر سردار سلیمانی با تحرکات نظامی در مرزهای ایران با عراق اشاره کرد وگفت با توجه به اینکه کشور همسایه در داخل با گروه تروریستی داعش درگیر است و در شمال این کشور با تنش‌هایی روبه‌روست تصمیم گرفته شد که حفاظت از مرزها تشدید شود.سخنگوی دولت تحقق نیافتن درآمدهای بودجه را به حساب تحقق نیافتن درآمدهای نفت گذاشت و اعلام کرد این به معنای کسری بودجه نیست چراکه دولت از همان ابتدا بودجه را برمبنای ۳۰۶ هزار میلیارد تومان پیش برد اما مجلس شورای اسلامی آن را به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش داد.نوبخت در این رابطه به وضعیت مثبت ذخیره ارزی اشاره کرد و گفت باوجود کاهش نرخ نفت در دولت یازدهم این ذخیره حفظ شده است.سخنگوی دولت همچنین ازشهردار تهران گله‌مند بود.نجفی گفته بود که دولت منابعی را که باید براساس ردیف بودجه به حساب شهرداری واریز می‌کرد نپرداخته است. نوبخت از اینکه شهردار در فضای رسانه این مسئله را مطرح کرده است شکایت داشت ودر پاسخ نیز گفت که ۶دولت در ۶ماه نخست ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی دستگاه‌هاتخصیص داده است.پرسش دیگری که خبرنگاران از نوبخت کردند درباره علت تاخیر در معرفی وزیران پیشنهادی علوم ونیرو به مجلس بود. این روزها حرف و حدیث با توجه به طولانی‌شدن معرفی وزیران پیشنهادی ازسوی رئیس‌جمهوری به مجلس زیاد شده است. در این راستا علی مطهری، معاون رئیس مجلس تاکنون چندبار نسبت به این مسئله تذکر داده است و در آخرین اظهارنظر گفت که رئیس‌جمهوری نباید برای معرفی وزیر علوم زیر فشار قرار گیرد. در این باره از سخنگوی دولت سوال شد، وی به این گفته بسنده کرد که به‌زودی وزیران پیشنهادی علوم و نیرو به مجلس معرفی می‌شوند.

نظر شما