شناسهٔ خبر: 21995262 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس توتال اعلام کرد

اما و اگرهای توتال برای توسعه گاز پارس جنوبی/اگر بتوانیم انجام می‌دهیم اگر نتوانیم متوقف می‌کنیم

رئیس توتال با اما و اگرهای زیاد درباره توسعه فاز ۱۱ گاز پارس جنوبی اعلام کرد: اگر تحریم‌های آمریکا قوانینی داشته باشد که ما را مجبور به عقب نشینی کند ما مبجوریم تبعیت کنیم در مجموع اگر بتوانیم انجام می‌دهیم و اگر نتوانیم متوقف می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین،  در صورتی که آمریکا تصمیم بگیرد تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اعمال کند، شرکت فرانسوی توتال تلاش خواهد کرد تا پروژه گازی خود را با ایران به پیش ببرد.  

پاتریک پویانه رئیس توتال در مصاحبه‌ای با «اینترنشنال اویل دیلی» اعلام کرد این شرکت عواقب تصمیم ترامپ را بررسی خواهد کرد و اگر قوانینی مبنی بر اجبار و عقب‌نشینی از اجرای قرارداد با ایران وجود داشته باشد، مجبوریم تبعیت کنیم.  

پویانه در مصاحبه‌ای که روز گذشته منتشر شده گفته است: اگر اتحادیه اروپا، چین و روسیه بخواهند که توافق هسته‌ای ایران اجرایی شود، مفهوم آن این است که آمریکا مجبور به اعمال تحریم‌های یکجانبه خواهد شد.  

وی همچنین اضافه کرد: با وجود این ما در طرف خودمان تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم این پروژه گازی با ایران را ادامه بدهیم و این اولویت ما خواهد بود.

هفته گذشته ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا رسماً اعلام کرد که قبول ندارد ایران به تعهدات خود در قبال توافقات هسته‌ای عمل کرده است و لازم است این توافق دوباره بررسی شود.  

وی هشدار داد که احتمال دارد درنهایت به این توافق پایان دهد.  

کنگره در حال حاضر دو ماه فرصت دارد که درباره اعمال تحریم‌های جدید تصمیم بگیرد.  

پویانه گفت: در حال حاضر شرکت توتال گزینه‌ها را سبک سنگین می‌کند و همه چیز بستگی به کنگره آمریکا دارد که درباره تحریم‌ها چه تصمیمی می‌گیرد و چه نوع تحریمی را اعمال می‌کند.

براساس این گزارش، شرکت فرانسوی توتال نخستین شرکت نفتی غربی  بود که با ایران برای توسعه گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی قرارداد امضا کرد که بزرگترین میدان گازی جهان محسوب می‌شود.  

توتال ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند و سهم ۵۰.۱ درصدی از سرمایه‌گذاری را دارد.  

پویانه همچنین گفت: ما قراردادی را در ایران امضا کرده‌ایم، اگر بتوانیم پیش برویم، پیش خواهیم رفت، اگر نتوانیم، متوقف خواهیم کرد.  

وی همچنین اضافه کرد: در این پروژه ریسک مالی برای توتال به خاطر وضعیت فعلی کم است، چرا که قرار است ما تصمیم سرمایه‌گذاری برای این پروژه را تا آخر امسال نهایی کنیم. ما مناقصاتی را برگزار کرده‌ایم و بنا داریم قراردادهایی را تا آخر امسال منعقد کنیم، بنابراین همه چیز از نظر تقویمی درست پیش می‌رود.  

پویانه تصریح کرد که ما باید در این پروژه تا پایان امسال و پس از تصمیم کنگره به تصمیم روشنی برسیم.  

نظر شما