شناسهٔ خبر: 21995065 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

از اعتصاب غذای کارکنان پالایشگاه شیراز تا آزادی آیت‌الله دستغیب از زندان

صاحب‌خبر -
به گزارش شیرازه ، در کتاب انقلاب اسلامی در شیراز که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، درباره برگزاری چهلم شهدای 17 شهریور میدان ژاله تهران آمده است: با اعلام عزای عمومی در روز دوشنبه 24 مهر به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای ۱۷ شهریور و سالگرد شهادت سید مصطفی خمینی، آیت‌الله بهاءالدین محلاتی نیز در ۲۱ مهرماه ضمن صدور اعلامیه‌ای از اعلام روز دوشنبه به‌عنوان عزای عمومی حمایت کرد. لذا در آستانه اعتصاب عمومی به مناسبت چهلمین روز شهدای ۱۷ شهریور در شیراز و برخی دیگر از شهرها تظاهرات گسترده‌ای صورت گرفت.

بنا بر گزارش ساواک عده‌ای از مخالفان در مقابل صحن شاهچراغ (ع) تجمع کردند که با دخالت پلیس متفرق شدند. اما گروه‌های پراکنده در چند خیابان شیراز با سردادن شعار در حمایت از امام خمینی، دست به تظاهرات زدند. در این میان با حمله برخی از تظاهرکنندگان به برخی از اماکن‌ شیشه‌های یکی از شعب بانک صادرات، سینما کاپری و چند مغازه مشروب‌فروشی شکسته شد. درنتیجه دخالت مأموران انتظامی ۲۹ نفر از تظاهرکنندگان دستگیر و متفرق شدند.

باوجوداین، درگیری‌ها در شیراز همسو با سایر مناطق کشور کماکان ادامه داشت. در همین رابطه کارکنان پالایشگاه شیراز در ۲۹ مهر دست به اعتصاب زدند. پیرو اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان قصر تهران و زندان تبریز، زندانیان سیاسی زندان عادل‌آباد نیز دست به اعتصاب غذا زدند. انگیزه این اقدام حمایت از مبارزات ملت ایران و اعلام همدردی با خانواده‌های مصیبت‌دیده وقایع اخیر اعلام شد.

 ازجمله دیگر وقایع روز ۲۳ مهر ۱۳۵۷ در شیراز ارسال تلگراف از سوی دانشگاه شیراز به رئیس‌جمهور فرانسه بود. استادان دانشگاه پهلوی شیراز به استادان دانشگاه‌های تهران و اصفهان، که تعداد آن‌ها به ۳۰ نفر می‌رسید، با ارسال تلگرافی به ژیسکاردستن رئیس‌جمهور فرانسه خواستار آزادی بیان برای امام خمینی در مدت اقامت ایشان در فرانسه شدند.

یکی دیگر از اتفاقاتی که هم‌زمان با چهلم شهدای 17 شهریور رخ داد، آزادی آیت‌الله دستغیب از زندان بود. آیت‌الله دستغیب که در کمیته مشترک ضدخرابکاری زندانی بود، در 24 مهرماه ۱۳۵۷ آزاد شد. به دنبال اعلام خبر آزادی آیت‌الله دستغیب، در شیراز حدود 150 نفر از جوانان درحالی‌که چند نفر از طلبه‌های مدرسه حکیم شیراز در جلوی آنان بودند، از مسجد جامع خارج و با سردادن شعار «سربازان بی‌گناه فرمانده شما خائن است»، مبادرت به تظاهرات نمودند که با دخالت مأموران انتظامی متفرق شدند. مقارن ظهر نیز عده‌ای دیگر از جوانان و طلاب پس از خروج از مسجد جامع در میدان شاهچراغ (ع) اجتماع کرده و در حمایت از آزادی آیت‌الله دستغیب شعار سردادند که این تجمع در اثر دخالت مأموران خاتمه یافت.

منبع: فارس

نظر شما