شناسهٔ خبر: 21994551 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

بلاتکلیفان دولت

صاحب‌خبر -
به گزارش  شیرازه ،حدود دو ماه از آغاز به کار رسمی دولت دوازدهم می‌گذرد؛ هنوز برخی‌ چهره‌ها با وجود حضور در جلسات هیات دولت از جمله آقای حسینعلی امیری که معاونت پارلمانی رییس‌جمهور را در اختیار دارد،‌ حکمی برای خود از سوی روحانی دریافت نکرده. معاون اجرایی رییس‌جمهور نیز بی‌مدیر مانده،‌ به این جمع، بی‌تکلیفی دو وزارتخانه علوم و نیرو را نیز اضافه کنید.

وقتی به اعضای کابینه حجت الاسلام حسن روحانی نگاه می‌کنیم اکثر آنها حکم خدمت را دریافت کرده‌اند اما هنوز هیچ حکمی برای حسینعلی امیری در معاونت پارلمانی، محمد اشرفی‌اصفهانی رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری و همچنین برای معاونت اجرایی صادر نشده است و وزارتخانه‌های علوم و نیرو نیز همچنان با سرپرست اداره می‌شوند.

معاونت پارلمانی
حسینعلی امیری چهارشنبه هفته پیش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره علت عدم صدور حکم معاونت پارلمانی‌اش از سوی روحانی گفت: فعلاً در معاونت پارلمانی در دولت شرکت و خدمت می‌کنم و قطعاً بدون مجوز نمی‌توان در جلسات هیات دولت شرکت کرد و حتماً حکمی وجود دارد؛ اما سؤال اینجاست اگر امیری برای حضور در این سمت حکم دارد چرا برخلاف سایر معاونت‌های رییس‌جمهور که حکم آنان در سایت رسمی ریاست‌جمهوری منتشر شده، حکم وی منتشر نشده است؟

رییس هیات بدوی تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری
حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی نیز وضعیتی مشابه حسینعلی امیری دارد. وی که در دولت یازدهم رییس هیات بدوی تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری بود، تاکنون برای استمرار وضعیت خود در این هیات هیچ حکمی دریافت نکرده است؛ هرچند وی اخیراً در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که در دولت دوازدهم نیز رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری است اما سایت president.ir که تمامی احکام مربوط به معاونان و مسوولان نهاد ریاست‌جمهوری را منتشر می‌کند برای وی حکمی انتشار نداده است.

معاونت اجرایی
رییس‌جمهور روحانی همچنین تا این لحظه هیچ فردی را برای معاونت اجرایی خود انتخاب نکرده است، معاونت اجرایی رییس‌جمهور یکی از معاونت‌های مهم ریاست‌جمهوری است که در دولت پیشین حسن روحانی، آقای محمد شریعتمداری این مسوولیت را برعهده داشته است. برنامه‌ریزی برای سفرهای استانی و برخی مراسم تشریفاتی رییس‌جمهور بر عهده معاونت اجرایی است که رییس‌جمهور تاکنون علاقه‌ای برای معرفی فرد مورد نظر برای این معاونت از خود نشان نداده است. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که رییس‌جمهور تصمیم دارد در راستای کوچک‌سازی دولت، این معاونت را منحل کرده و وظایف آن را بر دوش سایر معاونت‌های ریاست‌جمهوری یا بر عهده اداره تشریفات دفتر رییس‌جمهور بگذارد که مسوولیت آن را آقای بهمن حسین‌پور بر عهده دارد.

سخنگوی دولت
آقای محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور که پیش ازاین و در دولت یازدهم وظیفه سخنگویی دولت را برعهده داشت،‌ اما برای ادامه این مسوولیت در دولت جدید تاکنون هیچ حکمی دریافت نکرده؛ اما با این حال و با آغاز به کار رسمی دولت دوازدهم، وی با همین عنوان جلسات هفتگی با خبرنگاران را اداره می‌کند. نوبخت در نخستین جلسه سخنگویی خود در دولت دوازدهم دراین خصوص گفته بود: فعلاً مسوولیت این کار را به دستور رییس‌جمهور برعهده دارم.البته با شروع به کار دولت دوازدهم گفته شده بود که معاون اطلاع رسانی دولت به ریاست سید رضا صالحی امیری تشکیل می‌شود که سخنگویی دولت نیز بر عهده او خواهد بود. وظیفه معاون اطلاع رسانی دولت، ایجاد ساز و کاری برای تبیین عملکرد روابط عمومی و خدمات ارائه شده به مردم عنوان شده بود؛ اما با گذشت سه ماه از آغاز دولت خبری از تشکیل این معاونت نیست.

وزارتخانه های بی وزیر
وزرای علوم و نیرو رو نیز به مجلس معرفی نشده‌اند و در این بین عدم انتخاب وزیر علوم، گلایه جامعه علمی کشور از جمله رییس جهاد دانشگاهی کشور را به دنبال داشته است. به گفته طیبی رییس جهاد دانشگاهی، تأخیر در انتخاب وزیر علوم نیز موجب ناراحتی جامعه علمی شده که زیر نظر وزارت علوم قرار می‌گیرند و این سؤال را به وجود آورده که چرا به‌رغم وجود شخصیت‌های فرهیخته بسیاری که در میان آنها وجود دارند، هنوز وزیر علوم معرفی نشده است؟ البته ما نیز از اینکه انتخاب وزیر علوم تا این اندازه طولانی شده، بسیار گله‌مندیم.البته آقای ابوالفضل سروش نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در کانال شخصی خود نوشت: احتمالا دکتر منصور غلامی، رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان به عنوان وزیر پیشنهادی علوم روز یک شنبه به مجلس معرفی می شود.

وی ادامه داده است: البته اینجا ایران است و بعضی مسائل  در دقیقه ۹۰و بعضا ۹۲و۹۳ تغییر می کنند.همچنین آقای بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رییسه مجلس درباره زمان احتمالی معرفی وزرای پیشنهادی نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس به باشگاه خبرنگاران گفته است:  احتمالا هفته آینده گزینه‌های پیشنهادی رییس جمهور برای این دو وزارتخانه به مجلس معرفی می‌شوند.وی در مورد گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارتخانه‌های نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: «منصور غلامی» رییس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان به‌ عنوان وزیر پیشنهادی علوم و «رضا اردکانیان» عضو هیأت‌علمی دانشگاه شریف به‌ عنوان وزیر پیشنهادی نیرو مطرح هستند اما دولت به صورت رسمی تاکنون کسی را معرفی نکرده است.البته وضعیت بلاتکلیفان دولتی تنها محدود به کابینه حسن روحانی نمی‌شود. پازل انتخاب مدیران عالی دولت در استان‌ها نیز تکمیل نشده و 14استان کشور همچنان در وضعیت بلاتکلیفی‌اند و استانداران این مناطق تا کنون انتخاب نشده‌اند و این در حالی است که پیشتر، آقای رحمانی‌فضلی وزیر کشور گفته بود که تمامی استان‌ها تا پابان شهریورماه تعیین تکلیف می‌شوند.

نظر شما