شناسهٔ خبر: 21993459 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

پلمب باغ وحش امامزاده داود در دستور کار

به دنبال انتشار گزارشی تحت عنوان بی‌تفاوتی در برابر فعالیت یک باغ وحش کوچک و متخلف / مشتی نمونه خروار سوءمدیریت مسئولان محیط زیست تهران روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با ارسال پاسخی تسنیم، خواهان انتشار پاره‌ای توضیحات شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: به دنبال انتشار گزارشی تحت عنوان بی‌تفاوتی در برابر فعالیت یک باغ وحش کوچک و متخلف / مشتی نمونه خروار سوءمدیریت مسئولان محیط زیست تهران روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با ارسال پاسخی تسنیم، خواهان انتشار پاره‌ای توضیحات شد.

پاسخ روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به گزارش تسنیم را در ادامه می‌خوانید:

"مرکز نگهداری حیوانات امام زاده داوود کن بر اساس سوابق موجود دارای مجوز موقت از اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، مشروط به رعایت ضوابط و اصلاحات لازم در مرکز بر اساس قوانین و دستورالعمل های مراکز نگهداری حیات وحش بوده است . با توجه به پایش های صورت گرفته و نظارت محیط زیست بر این مرکز، از انجایی که این مرکز علی رغم چندین مرتبه بازدید و ابلاغ اخطار محیط زیست شهر تهران، نتوانسته است شرایط مناسب نگهداری مطابق با ضوابط را مهیا و رعایت نماید لذا ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهر تهران با مراجعه به مرکز مذکور در شهریور ماه سالجاری صورتجلسه ای با مضمون توقیف گونه ها و تعهد عدم جابجایی تا تعیین تکلیف نهایی با مسئول این مرکز تنظیم و امضاء نمودند.
درادامه اقدامات لازم قانونی در خصوص ابطال مجوز صادره برای این مرکز از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران صورت گرفت که در حال حاضر موضوع جهت هماهنگی با مراجع محترم قضایی بمنظور پلمب و جمع آوری گونه ها در دستور کار قرار دارد.

در بخشی از گزارش مورد اشاره به ساخت و سازهای حوزه پارک ملی لار اشاره شده که در این راستا ذکر موارد ذیل ضروری و جهت روشن شدن اذهان عمومی لازم می باشد. در محدوده پارک ملی لار حدود 400 هکتار اراضی بصورت مستثنیات با کاربری زراعی وجود دارد که علی رغم پیگیری های بعمل آمده تاکنون حد و حدود آن ، توسط دستگاه های ذیربط مشخص نگردیده است. ساخت و سازهای صورت گرفته در پارک ملی لار در سنوات گذشته و در محدوده مستثنیات بوده که برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در مستثنیات و اعمال قانون در خصوص تغییر کاربری های غیر مجاز در حدود وظایف و مسئولیت سازمان محیط زیست نمی باشد.
مع الوصف در سال 1389 سرپرست وقت پارک ملی با دستور مقام قضایی و حضور نماینده دادگاه تعدادی از ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه را تخریب نموده که هم اکنون حسب طرح دعوی اشخاص ثالث به اتهام تخریب عمدی بناهای ساخته شده محکوم و اکنون با گذشت 7 سال پرونده وی در محاکم قضایی در حال پیگیری و رسیدگی می باشد.
لیکن در حال حاضر نیز محیط بانان منطقه نقش نظارتی و حاکمیتی خود را در این حوزه انجام و اینگونه ساخت و سازهای غیر مجاز را به مراجع مربوطه جهت سیر مراحل قانونی معرفی می نمایند.
لازم به ذکراست در سنوات گذشته چندین مورد پرونده تخلف ساخت و ساز در اراضی ملی این محدوده تشکیل و به مراجع قانونی ارسال گردیده است. این در حالی است که هیچگونه ساخت و ساز غیر مجاز در این منطقه چه در اراضی ملی و چه در مستثنیات بدون گزارش و تشکیل پرونده قضایی نمی باشد، هرچند که عمده این موارد به عنوان تخلف ساخت و ساز غیر مجاز آن نام برده می شود اما بواقع آن ها سکونتگاههای موقت عشایری بوده که بصورت سنگ چین به ارتفاع 1 تا 2 متر و با مساحتهای کمتر از 30 متر مربع می باشد.

در خصوص بازار پرندگان خلیج فارس اشعار می دارد پیگیری های قانونی لازم از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در قالب برگزاری کلاس های آموزشی ، جلسات کارشناسی با ستاد ساماندهی مشاغل شهرداری تهران، دفاتر تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست جهت ساماندهی مرکز و همچنین تشکیل پرونده های قضایی و حتی برخورد جدی قانونی با حضور یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با همکاری نیروی انتظامی صورت گرفته که پیش از این اخبار مربوطه از طریق سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران و مصاحبه های فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان منتشر گردیده است. درکنار این چندین مرتبه ضوابط و استاندارها و قوانین مربوطه به ستاد ساماندهی مشاغل شهرداری تهران که متولی و مسئول اجاره غرفه های این بازار است ابلاغ گردیده است.
در پایان باید گفت موضوع سلامت مردم و مقابله با هرگونه تهدید علیه محیط زیست در الویت و برنامه های کاری این اداره کل قرار دارد .امید است با همکاری همه بخش ها و مشارکت مردم و بخصوص رسانه های جمعی بتوانیم محیط زیستی در خور شان مردم عزیز داشته باشیم."

 دو ماه از انتشار فیلم و تصاویری رقت‌انگیز از نگهداری حیوانات در یک مرکز کوچک تحت عنوان باغ وحش امامزاده داود واقع در ابتدای جاده کن ــ سولقان می‌گذرد، مرکزی که بدون در دست داشتن مجوز سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر نگهداری و توله‌کشی از نژادهای متعدد سگ به نگهداری از برخی گونه‌های حیات وحش چون پرندگان شکاری، مار، روباه، خرگوش و طاووس در قفس‌هایی کوچک و آلوده و در فضایی متعفن مشغول است. مرکزی که شهروندان تهرانی برای ورود به آن مبلغ دو هزار تومان پرداخت می‌کنند تا دقایقی را کنار حیوانات سپری کنند اما صحنه‌ای که با آن مواجه می‌شوند، رو هم انباشته شدن حیواناتی بینواست که بر بستری از فضولات خود، در فضایی متعفن با مرگی تدریجی دست به گریبانند.

نظر شما