شناسهٔ خبر: 21991749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدرک گرایی های مزمن دستمایه ای برای بیکار شدن جوانان

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با وجود اهتمام تمامی مسئولان، متولیان امر و دلسوزان جامعه بر ضرورت اشتغال و کاهش معضل بیکاری، اما سالانه بر تعداد جویندگان کار به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی افزوده می شود.
دولتمردان دوازدهم حتی جدی تر از گذشته و با اولویت قراردادن موضوع اشتغال و تخصیص افزون بر 200 هزار میلیارد ریال در گام نخست برای این مهم در کشور روزنه امیدی بین افراد جویای کار تا حدودی به وجود آورده است.
اما با حضور میدانی در بطن جامعه و جوانان به ویژه اقشار تحصیلکرده و دانشگاهی بیش از هر طیف و گروه دیگری در معرض آسیب بیکاری قرار دارند و هر ساله نیز بر تعداد متقاضیان اشتغال افزوده می شود.

** افزایش تب مدرک گرایی از عوامل بیکاری
کارشناسان معتقدند که تب و اشتیاق مدرک گرایی در بین جوانان و جویندگان کار به مراتب بیش از مهارت آموزی بوده و این مهم یکی از مشکلات و آفت های جدی در موضوع اشتغال و افزایش بیکاری در استان است.
جمشید عزیزی استاد دانشگاه پیام نور کهگیلویه وبویراحمد بر این باور است که برخی موازی کاری ها و گرایش روز افزون جوانان و تحصیل کردگان به سمت مشاغل دولتی و پشت میز نشینی از دلایل عمده بیکاری در بین جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی است.
وی عدم استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در استان در سالیان متمادی، فقر و محرومیت تاریخی و حاکم در استان و ضعف سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی را از مهمترین عوامل بیکاری در این استان ذکر کرد.
عزیزی بیان کرد: کمبود زیرساخت‌ها به‌ویژه درحوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و نیز وابستگی شدید اقتصاد کهگیلویه وبویراحمد به منابع دولتی و بانکی از دیگر عوامل عمده در ساختار معیوب اقتصادی و مسئله اشتغال در استان است.
بخش اعظم نیروی انسانی را جوانان 10 تا 30 سال در این استان تشکیل می دهند که به سبب عدم برخورداری از تسهیلات مالی ارزان، قادر به انجام فعالیتهای مستقل نیستند.
افزایش آموزش های مهارتی و تسهیلات مالی ارزان رهگشای اصلی توسعه فعالیت های خود اشتغالی است.
موثرترین و مناسب ترین راه حل و اقدام عملی برای توسعه فرصت های شغلی تقویت تولید داخلی و استفاده از توان بخش خصوصی است.

** وجود 28هزار جویای کار در کهگیلویه وبویراحمد
آنگونه که آمارها نشان می دهد کهگیلویه و بویراحمد نیز در یک دهه اخیر همواره بین استان های یکم تا پنجم به لحاظ نرخ بیکاری دست و پا می زد و حتی اوج این فرآیند ناخوشایند در سال 94 با میانگین نرخ 17.8درصد رسید.
نرخ بیکاری کهگیلویه وبویراحمد در این سالها بین 14 تا بالای 17 درصد در نوسان بوده است.
البته با تدابیر، نظم بخشی اقتصادی، اهتمام ویژه مسئولان و متولیان امر به ویژه برای مناطق محرومی همچون کهگیلویه وبویراحمد، این استان بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با 5.6 درصد بالاترین میزان کاهش نرخ بیکاری در بین استانهای سراسر کشور را در بهار سال 96 کسب کرده است.
این استان همچنین در اسفند سال گذشته نیز با 4.4 درصد رتبه نخست کاهش نرخ بیکاری در کشور را از آن خود کرده بود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک بیش از 28 هزار جوان جویای کار در این استان از نبود شغل رنج می برند که 10 هزار نفر از این تعداد دانش آموختگان دانشگاهی است.
صابر مظاهری ادامه داد: تعداد فارغ التحصیلان شاغل در این استان نیز بر اساس جدید ترین آمار افزون بر 38 هزار و 330 نفر هستند که شمارجوانان بیکار در سنین 15تا24 سال حدود هفت هزار نفر است.
در یک قانون کلی نرخ بیکاری فصول در ایران با توجه به شغل های فصلی در برخی فصل ها مانند تابستان و پاییز در اکثر آمارهای بهار و زمستان نرخ بیکاری افزایش بیشتری از خود نشان می دهد.

** تغییر ساختار جویندگان کار
یک کارشناس حوزه اشتغال و کارآفرینی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد نیز معتقد است که یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ بیکاری این استان تغییر ساختار جویندگان کار و جابه جایی آن از افراد دیپلم و زیر دیپلم به دانش آموختگان دانشگاهی با انتظاراتی به مراتب بیشتر و نبود تناسب بین رشته های دانشگاهی و نیازهای بازار کار است.
آیت ارمغانی تصریح کرد: طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی راهکاری مناسب در این راستا بوده و الگوی توانمندسازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی دانشجویان نیز از مهمترین راهکارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است.
وی ابراز داشت: این الگو مجموعه ای از اقدام های منسجم و نظام مند است که به آشنایی گسترده و علمی دانشجویان با بازار کار و ایجاد تعامل سازنده بین دانشگاه و بازار کار منجر می شود.
وی افزود که این طرح مهم و جدید با پشتیبانی دولت و به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای به‌کارگیری نیروهای تحصیل‌کرده دانشگاهی همراه با مهارت آموزی و هدایت آنان به سوی بازار در دستور کار قرار گرفته است.

** نامنویسی هفت هزار نفر در طرح کارورزی
جمعیت بیکار 10 سال به بالای کهگیلویه و بویراحمد در سال 1393 حدود 23 هزار و 888 نفر، سال 1394 افزون بر 33 هزار و 286 نفر و سال 1395 حدود 27 هزار و 988 نفر بوده است.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: تاکنون 6 هزارو 796 نفر از افراد جویای کار و دانش آموخته دانشگاهی این استان از اردیبهشت سال جاری تاکنون در سامانه طرح کارورزی نام نویسی کرده اند در حالی که سهمیه استان در این طرح 2 هزار و 25 نفر است.
قاسم رحیمی نژاد ادامه داد: از این تعداد 885 نفر دارای مدرک کاردانی، چهار هزار و 913 نفر کارشناسی و 949 نفر ارشد و دکترا هستند.
وی تاکید کرد: هم اینک 179 واحد پذیرنده کارورزی در این استان فعال است.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: براساس آخرین برآورد آماری، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی بیکار در این استان حدود 10 هزار نفر است.
رحیمی نژاد بیان کرد: بر اساس آخرین آمار تعداد 6 هزار و 796 نفر در طرح کارورزی کهگیلویه و بویراحمد نام نویسی کرده اند.
وی عنوان کرد: سهمیه این استان برای طرح کارورزی 2 هزار و 25 نفر است.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود که سال جاری بحث اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با جدیت در کهگیلویه و بویراحمد پیگیری می شود.
رحیمی نژاد عنوان کرد که طرح کارورزی اقدامی مهم برای کمک به تحقق هر چه مطلوب تر اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال افراد جویای کار دانش آموخته دانشگاهی در تمامی استانهای کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد است.
وی ابراز داشت: این طرح فرصتی مناسب برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد بوده که باید مورد استفاده بهینه قرار گیرد.

** 179 واحد پذیرنده طرح کارورزی
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: واحدهای پذیرنده برای اشتغال افراد جویای کار در طرح کارورزی شامل 179 کارگاه در این استان هستند.
رحیمی نژاد بیان کرد: سال 1393 تعداد چهار هزار و 172 نفر جوینده کار به مراکز کاریابی غیر دولتی زیر نظر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد مراجعه و نام نویسی کردند از این تعداد 821 نفر مشغول به کار شدند.
رحیمی نژاد گفت: سال 1394 تعداد سه هزار و 345 نفر جوینده کار نیز به مراکز کاریابی غیر دولتی زیر نظر اداره کار،تعاون، رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد مراجعه و نام نویسی کردند از این تعداد یک هزار و 73 نفر مشغول به کار شدند.
وی عنوان کرد: سال1395 تعداد 2هزار و 733 نفر جوینده کار همچنین به مراکز کاریابی غیر دولتی زیر نظر اداره کار،تعاون، رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد مراجعه و نام نویسی کردند از این تعداد یک هزار و 120 نفر مشغول به کار شدند.
وی گفت: تعداد مراکز کاریابی در کهگیلویه و بویراحمد 14 مرکز و تعداد مراکز مشاوره کارآفرینی فعال در استان 3 مورد است.

** کاهش حدود پنج درصدی نرخ بیکاری
نرخ بیکاری در این استان در حالی که در سال 1394حدود 17/7 درصد بود در سال 1395 حدود 12/96 درصد رسید.
نرخ مشارکت اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال1393 افزون بر 30/2 درصد، سال 1394 افزون بر 34/5 درصد، سال 1395 37/7 درصد است.
بر اساس سامانه رصد اشتغال ایجاد شده از طریق دستگاه های اجرایی در سال 1395 حدود 3 هزار و 207 نفر بوده است.
پیش بینی اشتغال در سال جاری از طریق مراکز کاریابی 800 نفر، سامانه رصد چهار هزار نفر و اشتغال مشاغل خانگی نیز 500 نفر است.

**634 نفر مستمری بگیر بیمه بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد
کارشناس حوزه اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: سال گذشته حدود 590 نفر مستمری بگیر بیمه بیکاری از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در این استان بودند.
پروانه نیک مرام افزود: از 634 نفر مستمری بگیر بیمه بیکاری سال جاری از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تعداد افراد اخراج شده از کار 244 مرد و 28 زن هستند.
نیک مرام بیان کرد: بر اساس سابقه بیمه از 6 تا 52 ماه پس از اخراج یا عدم نیاز شرکت به فرد بیمه شده در صورتیکه در بیکاری خود دخیل نباشند مشمول دریافت مستمری بیمه بیکاری می شوند.
وی عنوان کرد: از این تعداد بیکار در کهگیلویه و بویراحمد 50 نفر به مراکز فنی و حرفه ای این استان در راستای آمادگی برای اشتغال دوباره معرفی شده اند.
حداقل مستمری بیمه بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد 10 میلیون ریال است.

**ظرفیت‌های اشتغال در کهگیلویه وبویراحمد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: 23 هزار و 395 شغل پایدار در برنامه پنج‌ساله از سال 95 تا 99 در مناطق روستایی این استان ایجاد می‌شود.
پژمان نیک اقبالی افزود: تعهد دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه ایجاد شغل پایدار در روستاهای این استان در سال‌های 95، 96، 97، 98 و 99 به ترتیب 2 هزار و 236، چهار هزار و 239، چهار هزار و 256، شش هزار و 306 و شش هزار و 358 مورد است.
وی بیان کرد: این تعداد شغل پایدار باید از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان‌های جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی و اداره‌های کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، راه و شهرسازی، بهزیستی، آموزش فنی و حرفه‌ای و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شود.
نیک اقبالی اظهار کرد: این شغل‌های پایدار در زمینه‌های مختلف از جمله فنی، صنایع دستی، کشاورزی، دامپروری، باغداری، خدمات و مشاغل خانگی بوده و متناسب با ظرفیت و توانمندی هر روستاست.
وی عنوان کرد: اجرای این طرح مهم فرصتی مناسب برای کمک به رشد، توسعه و پیشرفت روز افزون مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد و کاهش میزان مهاجرت روستائیان به شهرهای استان خواهد بود.
نیک اقبالی ابراز داشت: باید مدیران اجرایی و ساکنان مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد از این فرصت ارزنده استفاده بهینه‌ای کرده و به نحو مطلوب از آن استقبال کنند.

** برنامه‌های در دست اجرای برای کاهش بیکاری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعطای تسهیلات مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان در سال جاری با اختصاص اعتباری افزون بر 100 میلیارد ریال که تاکنون 350 نفر پرونده تشکیل داده اند.
صابر مظاهری افزود: پیگیری طرح روستا تعاون و تشکیل حداقل 40 تعاونی روستایی در سال 1396 و 1397 در کهگیلویه و بویراحمد با اعطای تسهیلات به تعاونی های نوپا و بنگاه های زود بازده با اولویت رسته های پر اشتغال از برنامه های کنترل روند بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی تصریح کرد: اعطای تسهیلات خود اشتغالی از طریق دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است.

**ظرفیت منابع سرشار آبی در استان
وجود حدود 8.5 میلیارد مترمکعب روان آب معادل 10 درصد آب کشور یکی از ظرفیت های مهم کهگیلویه و بویر احمد است که از آن در راستای توسعه و اشتغال بهره گیری نشده است.
حدود 6.5 میلیارد مترمکعب از این میزان آب در خود استان تولید می شود.
میانگین بارندگی در این استان با بیش از سه برابر کشور حدود 678میلیمتر است.
قرارگرفتن در کریدور شمال به جنوب و همجواری با استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و برخی از مناطق جنوبی از دیگر مزیت ها و ظرفیت های مهم این استان ذکر کرد.

**داشتن منابع عظیم نفت و گاز در کهگیلویه و بویر احمد
استاندار کهگیلویه و بویر احمد نیز گفت: حدود 25 درصد نفت و گاز کشور در این استان تولید می شود اما این ظرفیت نیز کمکی به رونق اقتصادی و کاهش میزان نرخ بیکاری در این نقطه از ایران اسلامی نکرده است.
علی محمد احمدی سهم استان کهگیلویه وبویراحمد از منابع بانکی کشور را نیز 29 صدم درصد و نسبت مصارف به منابع در بانک های این استان نیز 133 درصد دانست.
وی معتقد است که این مهم نیز از جمله دلایل اصلی و موانع جدی فرآروی سرمایه گذاری در استان و افزایش نرخ بیکاری شده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد میزان نرخ اشتغال در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی این استان را نیز به ترتیب 31، 50 و 18 درصد ذکر کرد.

** ظرفیت های مغفول مانده
یک استاد دانشگاه یاسوج نیز معتقد است که استان کهگیلویه وبویراحمد گنجینه ای از داشته های خدادادی و در عین حال مغفول مانده از منابع آب، جنگل، باغ ، گیاه ، کشاورزی و ظرفیت های منحصربفرد گردشگری و منابع نفت و گاز است.
دکتر عزیز الله جعفری یکی از ظرفیت ها و مزیت های نسبی استان را وجود بیش از 2 هزار و400گونه گیاه دارویی و خوراکی در مناطق مختلف می داند.
به گفته این استاد دانشگاه از این تعداد 45گونه بومی و منحصر در منطقه حفاظت شده در شهرستان دنا وجود دارد و براین اساس این منطقه به تنهایی به اندازه 46 کشور دنیا گونه گیاهی آندومیک دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گرچه معتقد است بیش از 40 درصد از گونه های گیاهی موجود کشور در کهگیلویه وبویراحمد یافت می شود، سوء مدیریت و ضعف منابع را از دلایل اصلی در شکوفایی این ظرفیت ها ذکر کرد.
جعفری افزود: 28 درصد از مجموع هفت هزار و 500 انواع گونه گیاهان کشور در این استان رویش دارد.
وی با بیان اینکه از مجموع 2 هزار و 400 گونه گیاهی در این استان 425 گونه آن دارویی است، اظهار داشت: از هر پنج گونه گیاه کهگیلویه و بویراحمد یک گونه آن کاربرد دارویی دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که در کشور 725 گونه و در قاره اروپا 800 گونه دارویی وجود دارد و تنها در منطقه حفاظت شده دنا حدود یکهزار و 250 گونه گیاهی شناسایی شده است که این میزان حدود 16درصد کل گیاهان دارویی کشور است.
بر اساس بررسی های انجام شده در صنایع دارویی کشور از 223 داروی فرموله شده 95دارو در این صنایع به کار می رود که 18 گونه از این تعداد غیر بومی است.
در حدود هر 660 کیلومتر مربع در دنیا یک گونه گیاهی، در هر 222 کیلومترمربع در کشور یک گونه، در هر هشت کیلومتر مربع کهگیلویه و بویراحمد یک مورد و در هر یک کیلومتر مربع در منطقه حفاظت شده دنا نیز یک گونه گیاهی وجود دارد.
از مجموع گیاهان دارویی شناسایی شده در کهگیلویه و بویر احمد 111 گونه آنها خوراکی،200 گونه دارویی، 87 گونه رنگی، 50 گونه درخت و درختچه و میوه وحشی، 12 گونه روغنی، 40 گونه صمغ دار، 87 گونه اسانس دار و 25 گونه ادویه ای هستند.
جعفری با تاکید بر ضرورت فرآوری و جلوگیری از خام فروشی در زمینه گیاهان دارویی به عنوان یکی از محورهای مهم اشتغالزایی در استان، گفت: ترکیب و غنای مواد موثر گیاهان دارویی این استان نیز نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است.
وی البته کمبود اعتبارات تحقیقاتی و پژوهشی، ضعف ارتباط بین صنعت و دانشگاه و مراکز علمی با دستگاه های متولی در حوزه منابع طبیعی و زیست محیطی را از مهمترین مشکلات و چالش های فرآروی این صنعت در استان ذکر کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج تخصیص نیافتن بخش عمده ای از سهم اعتبارات و بودجه های ملی در نتیجه نبود پارک علم و فناوری و سایر مراکز تحقیقاتی را نیز از دیگر مشکلات و معضلات فرآروی این صنعت در استان ذکر کرد.
به گفته وی این استان شاید تنها نقطه ای در جهان باشد که در کنار طلای سیاه دارای طلای سبز نیز است.
جنگلهای این استان هشت درصد جنگلهای کشور و 20درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را در خود جای داده و بر این اساس سرانه جنگل در دنیا هشت دهم، در ایران 2 دهم و در این استان 1.7 دهم هکتار است که سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد 8.5 برابر کشور و حدود 2 برابر دنیا است.

**دود و آلودگی سهم استان از نفت
شهرستان گچساران نیز با وجود تولید بیش از 20 درصد نفت و گاز اما با بیشترین میزان نرخ بیکاری به ویژه در سال های اخیر مواجه است و مسئولان و مردم این دیار سهم شان از این منابع را تنها دود و آلودگی می دانند.
گچساران با 22.3 درصد بیشترین میزان نرخ بیکاری در بین سایر شهرستان های استان را دارد.
معضل بیکاری در گچساران به یکی از دغدغه های جدی مسئولان و متولیان امر در این شهرستان به ویژه در 2 سال گذشته تبدیل شده است.

** سهم ناچیز گردشگری در اقتصاد و اشتغالزایی
گرچه مسئولان و متولیان امر در سطح ملی و استانی بارها سرمایه گذاری بر روی صنعت گردشگری را به عنوان محور اصلی توسعه این استان برشمرده اند و روی آن تاکید دارند اما به دلیل ضعف زیرساخت ها و تا حدودی سوء مدیریت ها در این بخش نیز کارایی و اثرگذاری چندانی در رفع مشکلات بویژه معضل بیکاری استان نداشته است.

** مهاجرت افزون بر 65 هزار نفر برای یافتن کار
کارشناس اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: 65 هزار و 641 نفر بین سال های 90 تا 94 از این استان به استان های دیگر مهاجرت کرده اند که براساس بررسی های صورت گرفته بیشتر آنها با هدف یافتن کار رفته اند.
ارمغانی اظهار کرد: استان های فارس، خوزستان، اصفهان و بوشهر به ترتیب بیشترین مقصد جمعیت مهاجر کهگیلویه و بویراحمد است.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن هشت شهرستان بر اساس سرشماری 1395جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر دارد.
همچنین افزون بر 60 هزار نفر در دانشگاههای این استان مشغول تحصیل هستند.
گزارشگر فهیمه قهرمانی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
9868/8005

انتهای پیام /*

نظر شما