شناسهٔ خبر: 21991019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اصلاح‌طلبان در مسیر خالص‌سازی فراکسیون امید/عهدشکنان کنار گذاشته می شوند؟

از روزهایی که رسانه ها وجناح های سیاسی تلاش داشتند تا نتایج انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی را به نفع حزب و جبهه خود تفسیر کنند مدت ها می گذرد.

صاحب‌خبر -

حالا حدود یک سال و نیم از آغاز به کار مجلس دهم گذشته و مشخص شده که ادعای اصلاح طلبان مبنی بر پیروزی در انتخابات اسفند 94 در مجلس چندان در عرصه عمل نمود و بروز نداشته است. این واقعیت نیز بدلیل محقق نشدن اهداف فراکسیون امید در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و رای آوری گزینه هایی چون رحمانی فضلی و آذری جهرمی و پیروزی فراکسیون های ولایت و مستقلین برای دو سال پیاپی در انتخاب هئیت رئیسه و کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی می باشد.

اما فارغ از این موضوع، از فراکسیون امید به عنوان نماینده اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی این انتظار می رفت عملکرد تاثیرگذارتری داشته باشند. این در حالی است که از خرداد 95 تا به امروز عملاً این فراکسیون اقدام یا حرکت ماندگار و جدی نداشته است. معمولاً یکی از دلایلی که برای کم اثر بودن(اگر نگوییم بی اثر بودن) عملکرد فراکسیون امید عنوان می کنند نامنسجم بودن این فراکسیون و چرخش بعضی اعضای آن در بزنگاه ها به سمت فراکسیون مستقلین می باشد. به نظر می رسد این مسئله سبب شده که توانمندی و قدرت واقعی فراکسیون امید در هاله ای از ابهام باشد. به همین دلیل است که هر از گاهی برخی اعضای این فراکسیون یا اصلاح طلبان بیرون مجلس خواستار شفاف سازی و کنار گذاشتن نمایندگانی که به نظرات فراکسیون بی توجه هستند می باشند.

اما به نظر می رسد این روزها زمزمه کنار گذاشتن و لغو عضویت این نوع نمایندگان در فراکسیون امید قوی تر شده است. در این راستا در روزهای اخیر رسانه ها و نمایندگان فراکسیون با صراحت بیشتری در این باره سخن گفته اند.

صادق زیباکلام: بخشی از ناکارآمدی فراکسیون به عارف بر می گردد

صادق زیباکلام دیروز با انتقاد از رفتار نمایندگان عضو فراکسیون امید گفته بود:« آقایان شما چگونه به چشمان مردمی که به‌عنوان دموکراسی‌خواه به شما رای داده‌اند می‌توانید نگاه کنید؟شما دقیقا چه فعل اصلاح‌طلبانه و دموکراسی‌خواهانه‌ای در این دو سال انجام داده‌اید؟ نمایندگان اصلاح‌طلب لیست امید به مردمی که به آنها رای داده‌اند نگاه کنند و بگویند من این کار را کردم و این حرف را زدم و این موضع‌گیری را داشتم. چه چیزی برای گفتن دارند؟»

زیباکلام در ادامه عنوان می کند:« توان اجرایی عارف را در مجلس دهم مشاهده می‌کنیم. ایشان رئیس فراکسیون امید است. بخشی از ناکارآمدی فراکسیون امید به نظر من به ناکارآمدی دکتر عارف برمی‌گردد. منتها عارف نباشند چه کسی باشد؟ فرد دیگری را نداریم».

 عارف: احتمال لغوعضویت اعضای خاطی فراکسیون امید درجریان رای‌اعتماد به وزرا وجود دارد

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس چند روز قبل در پاسخ به سوالی درباره کارشکنی برخی اعضا این فراکسیون در روز رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: این‌که برخی اعضاء از نظر فراکسیون تخطی کرده‌اند را پیگیری می‌کنیم و هم‌اکنون پرونده این اعضا در کمیته داوری فراکسیون درحال بررسی است.

عارف در ادامه می گوید: نظر شخصی من لغو عضویت نیست و مخالفم. فکر می‌کنم تذکر کافی باشد. اما اگر نظر کمیته داوری و در ادامه هیات رییسه و مجمع عمومی لغو عضویت باشد، طبیعتاً انجام خواهد شد. با این حال باید اقتضائات رویکرد جبهه‌ای را درنظر بگیریم. با این حال این اتفاق در انتخابات کمیسیون‌ها هم اتفاق افتاد و یکی از اعضای فراکسیون در انتخابات هیات رییسه یکی از کمیسیون ها با تغییر رای خود، منجر به شکست ما شد که این پرونده نیز هم‌اکنون در کمیته داوری درحال بررسی است.

رییس فراکسیون امید می گوید: حقیقتاً «لیست امید» اولیه هیچ‌گاه شکل نگرفت و آن اعداد بالایی که مطرح می‌شد، خیلی دقیق نبود و بنده به‌موقع این بحث را مطرح خواهم کرد که چرا عده‌ای این مسائل را مطرح می‌کردند. با این حال دوستانی که از ریزش «لیست امید» سخن می‌گویند، باید بدانند که در این مدت رویش هم داشتیم. هم‌اکنون ما نمایندگانی در «فراکسیون امید» داریم که در «لیست امید» نبودند و ما در انتخابات برایشان کاری نکردیم اما از ابتدای راه یا بعضاً در ادامه راه، همراه ما شده‌اند. به‌زودی فهرست اعضاء فراکسیون امید منتشر می‌شود و اسامی این افراد نیز مشخص خواهد شد.

نمایندگان امید در لاک مهجوریت و گمنامی

یکی از روزنامه های اصلاح طلب اوایل هفته در مطلبی به بررسی و ارزیابی عملکرد اعضای فراکسیون امید پرداخت. در بخشی از گزارش آفتاب یزد آمده است: « برخی از این فراکسیون امیدی ها همچنان ترجیح دادند که در لاک مهجوریت و گمنامی خود فرو روند و پس از دو سال عملکرد چشم گیری از خود به جای نگذارند».

هیأت داوری علیه عهدشکنان فراکسیونی فعال می‌شود

دو روز قبل روزنامه ابتکار در گزارشی به بررسی عملکرد فراکسیون امید از زمان تشکیل آن در اوائل مجلس دهم پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده است: «دومین انتخابات هیات رئیسه مجلس که برگزار شد و در نتیجه آن تعداد کرسی های فراکسیون امید تقلیل پیدا کرد  دامنه انتقادات نسبت به فراکسیون امید بیشتر شد، گاهی این انتقادات هیات رئیسه و شخص عارف را نشانه می رفت و گاهی  اعضایی را که خلاف تصمیم فراکسیون عمل می کردند را در سیبل قرار می داد. صدای این انتقادات که عمدتا از بیرون مجلس بلند می شد با بررسی کابینه دوازدهم و خارج شدن اصلاح طلب ترین وزیر کابینه یعنی بیطرف به اوج رسید و قدرت لابی و البته غیر فراکسیونی عمل کردن اعضا مهمترین محور نقدهایی بود که مطرح می شد».

فراکسیون امید در مسیر خالص سازی

در این بین برخی معتقد هستند انتشار اسامی نمایندگانی که با استفاده از این لیست به مجلس راه یافته اند و فرم عضویت آن ها را پر کرده اند ضروری و واجب می باشد اما در مقابل برخی اعضای فراکسیون امید این اقدام را در راستای افزایش انشقاق و اختلاف دانسته اند.

به اعتقاد موافقان، انتشار اسامی می تواند اعضا را نسبت به تصمیمات فراکسیون متعهد سازد. اما از سوی دیگر افرادی مانند تابش، نماینده اردکان نیز وجود دارند که معتقد است نیاز به هیچ تصفیه ای وجود ندارد و « نباید به سمت کم تعداد شدن حرکت کنیم؛ این فراکسیون فراکسیونی است که در حاکمیت هم مقبولیت دارد».

اما محمود صادقی معتقد است «اینکه مشخص شود اعضای فراکسیون امید چه کسانی هستند و در این باره شفاف سازی شود، کار خوبی است و موافق آن هستم. نباید اجازه داد برخی افراد از یک برند و عنوان برای غلط اندازی استفاده کنند چون به اعتماد مردم آسیب می رساند.»

 او همچنین اعتقاد دارد که این رفتار سواستفاده از اعتماد مردم و فریب کاری است و باید جلوی این فریب کاری و دروغ گویی گرفته شود. البته پیش از این بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در این باره گفته بود که به زودی اسامی اعضای فراکسیون امید و نمایندگانی که با لیست امید وارد مجلس دهم شدند به زودی اعلام می شود. نمی‌شود کسانی به نام لیست امید وارد مجلس شوند با آقای عارف و بزرگان اصلاح‌طلب سلفی بگیرند ولی رویه‌شان در مجلس چیز دیگری باشد.

نظر شما