شناسهٔ خبر: 21990959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

ناطق‌نوري:عده‌اي داخل کشور با ترامپ هم‌جبهه شدند/بهانه به دشمن ندهيم

حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي‌اکبر ناطق‌نوري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: «به نظر مي‌رسد ترامپ هنوز باور نمي‌کند در يک فرايندي رئيس‌جمهور يک کشور بزرگ شده و هنوز در قالب مدير يک بنگاه اقتصادي و کاسب‌کارانه رفتار مي‌کند

صاحب‌خبر -
روز نو :
حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي‌اکبر ناطق‌نوري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: «به نظر مي‌رسد ترامپ هنوز باور نمي‌کند در يک فرايندي رئيس‌جمهور يک کشور بزرگ شده و هنوز در قالب مدير يک بنگاه اقتصادي و کاسب‌کارانه رفتار مي‌کند؛ يعني درک درستي از مفهوم منافع ملي کشورش در قياس با منافع شخصي‌اش ندارد؛ لذا بخشي از عبارات و مطالبي را که گفته است، به‌خصوص در ارتباط با نام خليج‌فارس، بايد در اين سطح و در واقع تلاش براي بازاريابي تسليحاتي ارزيابي کرد». او افزود: «همين‌طور مواضع عوام‌فريبانه و وعده‌هاي انتخاباتي او را که اتفاقا در اجراي قريب به اتفاق اين وعده‌ها زمين‌گير شده است. درباره ايران و موضوع برجام تصور مي‌کرد امکان به‌وجودآوردن اجماع عليه ايران را دارد که اين هم منجر به شکست و باعث شکاف در جامعه آمريکا شد؛ به گونه‌اي که حتي در ميان بسياري از جمهوري‌خواهان و روشنفکران آمريکايي هم موجي براي ابقای برجام برخاسته است. موضوع ديگري که در اين ماجرا يک بار ديگر عيان شد، تأثير لابي صهيونيسم بر سياست‌هاي آمريکاست که به طرز تحقيرآميزي براي آمريکاييان ظهور و بروز دارد». ناطق‌نوري افزود: «اولا مشخص شد سياست مسئولان کشور در مواجهه با اين موضع‌گيري‌ها بسيار هوشمندانه و آميخته با شکيبايي و اقتدار بود و اميدواريم اين تدبيرها براي اجراي برجام ادامه يابد. 
البته بايد مراقبت کرد که در ادامه مسير، بهانه‌اي هم به دست دشمن داده نشود. از طرفي ضرورت ديپلماسي عمومي و روشنگري افکار عمومي جهان و حتي در جامعه آمريکا، بار ديگر به اثبات رسيد و در کل بايد هرچه بيشتر روي منزوي‌کردن جريان ترامپ و اين ديدگاه‌هاي افراطي و بي‌منطق، سرمايه‌گذاري کرد». او افزود: «مايلم در اينجا نقدي هم بر مواضع کساني داشته باشم که در داخل کشور ناخواسته و در قالب دلسوزي، هم‌صدا و هم‌جبهه با ترامپ شدند که بايد در تحليل‌ها و نگاه خودشان نسبت به تحولات بازنگري کنند. لازم است به تدابير رهبر معظم انقلاب که الحق مديريت فاخري در هدايت اين موضوع به نمايش گذاشته‌اند، اهتمام بيشتري شود. از درس‌هاي ديگر اين ماجرا، آن است که استوارماندن در دفاع از منافع ملي، الزاما با محترمانه رفتارکردن در صحنه جهاني و با زبان بين‌المللي سخن‌گفتن در تضاد نيست. موضوع مهم ديگري که در اين ايام شایان تأمل بود، وحدت کلي مردم و نمايش قدرتي بود که در اين ايام پيام روشن خودش را به جهان رسانيد و آن اينکه ما در اصول منافع ملي، گرايش حزبي و جبهه سياسي نمي‌شناسيم و همه به تعبير حضرت امام(ره) يد واحده هستيم».
ناطق‌نوري گفت: «وحدت ملي و حمايت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که به‌حق يکي از عوامل مهم حفظ امنيت و ثبات در کشور و منطقه بوده و بر اساس قانون اساسي وظيفه دفاع از تماميت ارضي کشور را در کنار ساير نيروهاي مسلح دارد، وظيفه‌ای همگاني است؛ آن‌هم در شرايطي که منطقه خاورميانه و برخي از ملت‌هاي مظلوم آن گرفتار نقشه‌هاي شوم و ناصواب استکبار و ايادي آن در منطقه است».

نظر شما