شناسهٔ خبر: 21990588 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

ماموریت کشف ناشناخته‌های درونی مریخ

اردیبهشت 1397، قرار است کاوشگری موسوم به «اینسایت» (InSight) به سوی مریخ پرتاب شود. هدف اصلی این سایت در مریخ، بررسی ساختار لایه‌های درونی این سیاره است. نخستین بار است که کاوشگری با این هدف، راهی سیاره سرخ می‌شود. هدف اغلب کاوشگرهای قبلی مریخ، بررسی جو و ساختار سطحی این سیاره بوده است.

صاحب‌خبر -

کاوشگر اینسایت قرار بود،‌ سال گذشته به مریخ پرتاب شود، اما بروز نقص فنی در هفته‌های آخر آماده‌سازی کاوشگر، باعث شد پرتاب آن به مریخ لغو شده و اردیبهشت 97 موکول شود. زیرا زمین و مریخ هر دو سال یکبار به نزدیک‌ترین فاصله نسبت به هم می‌رسند و چند ماه قبل از این حالت، بهترین زمان برای ارسال کاوشگر به این سیاره است.

چرا باید درون مریخ را مطالعه کرد؟

مریخ از نظر زمین‌شناسی، سیاره غیرفعال و تقریبا مرده‌ای محسوب می‌شود، زیرا میلیون‌ها سال است در آن پدیده‌هایی همچون زلزله و آتشفشان رخ نمی‌دهد. همین ویژگی باعث می‌شود تا بررسی و مدل‌سازی ساختار لایه‌های درونی مریخ اندکی سخت باشد، اما این سایت به کمک یک لرزه‌نگار حساس و ویژه قادر است، هر گونه لرزش احتمالی در مریخ را ثبت و بررسی کند. این لرزش‌ها عموما در نتیجه برخورد شهابسنگ‌ها در مریخ ایجاد می‌شود و بررسی آنها به دانشمندان کمک می‌کند، مدل‌سازی دقیقی از ساختار درونی سیاره انجام دهند. شناخت ساختار درونی مریخ به دانشمندان کمک می‌کند، علت برخی اتفاقاتی را که روی سطح و جو این سیاره طی میلیون‌ها سال گذشته رخ داده است، بفهمند. به طور مثال، آیا مریخ در گذشته میدان مغناطیسی داشته یا خیر؟ اگر داشته، این میدان چگونه به مرور زمان ضعیف شده است؟ همین موضوع یکی از علل کاهش غلظت جو مریخ و شاید نابودی حیات احتمالی در آن است.

از طرفی دانشمندان می‌خواهند علت سردشدن گوشته مریخ را بدانند، زیرا این اتفاق باعث شده آتشفشان‌های مریخی به مرور غیرفعال شوند. همچنین سردشدن گوشته موجب توقف تدریجی زمین‌لرزه‌ها در این سیاره شده است، زیرا یکی از عوامل مهم وقوع زمین لرزه در زمین حرکت صفحات پوسته روی گوشته مذاب و خمیری‌شکل زمین است. اما این تمام ماموریت اینسایت نیست. زمانی که این کاوشگر روی مریخ فرود بیاید، قادر است با ابزارهای خاصی به حفاری در این سیاره بپردازد و ترکیبات سنگ و خاک آن را تا عمق چند متری بررسی و کاوش می‌کند؛ چیزی که تا پیش از این سابقه نداشته است.

نام خود را به مریخ بفرستید!

حدود دو سال پیش زمانی که اینسایت برای پرتاب به مریخ آماده می‌شد، مدیران این ماموریت از مردم جهان خواستند تا نام خود را در وبگاهی که معرفی کرده بودند، ثبت کنند تا این اسامی در یک دیسک کوچک همراه با کاوشگر به مریخ پرتاب شود. در آن زمان بیش از 800 هزار نفر نام خود را ثبت کردند، اما تاخیر در پرواز اینسایت باعث شد، افرادی که در این ثبت‌نام جا مانده‌اند، این بخت را پیدا کنند و نام خود را به مریخ بفرستند. برای این کار کافی است به این نشانی اینترنتی بروید و ثبت‌نام کنید:

mars.nasa.gov/syn/insight

محمدرضا رضائی

نظر شما