شناسهٔ خبر: 21990379 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آینه

صاحب‌خبر -

جمهوری اسلامی
فرصت تجدیدنظر  برای بارزانی
پس از پایان ضرب‌الاجل دولت بغداد به اقلیم کردستان برای لغو نتایج همه‌پرسی جدايی اقلیم از عراق، ارتش و نیروهای مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی برای دراختیارگرفتن فرودگاه کرکوک و سایر نقاط استراتژیک منطقه وارد عمل شدند. انتظار می‌رفت مسعود بارزانی از این فرصت برای نشان‌دادن حسن نیت و گشودن باب مذاکرات اقلیم با بغداد استفاده کند و راه را برای خروج اقلیم از بن‌بست کنونی هموار كند. نیروهای پیشمرگه درحال‌حاضر در جاهايی مستقر شده‌اند که قاعدتا نباید در این مناطق باشند و عملا رو در روی ارتش عراق و نیروهای مردمی قرار گرفته‌اند و به‌سوی آنها شلیک می‌کنند. این به آن معنی است که از این پس، هر خونی که از هر طرف بر زمین ریخته شود، بارزانی و دستیارانش مسئول‌اند و قطعا باید پاسخ‌گو باشند. فراموش نکنیم که بارزانی پیش از این اعلام کرده بود پیشمرگه‌ها در چارچوب رویارويی با داعش وارد هر بخشی از سرزمین عراق شوند، قطعا در همانجا باقی خواهند ماند و هرگز از آنجا خارج نخواهند شد، اما در میدان عمل نیروهای خود را به نقاطی اعزام کردند که اساسا قلمرو مقابله با داعش نبود و به رویارويی با ارتش عراق منجر شد که پیامدهای خونباری داشت. دقیقا در چارچوب همین توطئه شوم است که رسانه‌های آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی طی ماه‌های اخیر مدعی بودند که گویا مقابله با داعش در عراق و سوریه فقط توسط کردها صورت می‌گیرد و این حق آنهاست که آنچه به‌دست آورده اند، برای خودشان حفظ کنند.

اعتماد
بازگشت ارتش عراق به شرايط پيش از  داعش
حسن دانايي‌فر سفير پيشين ايران در بغداد: آنچه از بامداد دوشنبه در شبكه‌هاي خبري و شبكه‌هاي مجازي منتشر شده است، خبر از آغاز يك عمليات از سوي ارتش عراق بود. اين عمليات در واقع در ادامه عمليات الحويجه است كه به‌تازگي از سوي ارتش عراق از تصرف داعش آزاد شده‌ بود. اين عمليات براي اين برگزار مي‌شود كه مناطقي كه در سال ٢٠١٤ از سوي ارتش عراق در پي حمله داعش از سوي ارتش عراق تخليه و نيروهاي ديگري غير از ارتش عراق در آن مستقر شده ‌بودند، پاكسازي شود. در اين ميان منطقه كركوك از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.  بغداد همواره اظهار كرده است كه برگزاري همه‌پرسي در اقليم غيرقانوني بود و اين غيرقانوني‌بودن براي استان كركوك دوچندان است. كركوك برخلاف استان‌هاي اربيل و سليمانيه كه تحت حكومت خودمختار اقليم كردستان قرار دارند، براساس قانون اساسي عراق، جزء مناطق اقليم نيست و از مناطق تحت ماده ١٤٠ قانون اساسي محسوب مي‌شود. مراجع قانوني و روندهاي حقوقي كه براي تعيين سازوكار اداره مناطق تحت ماده ١٤٠ قانون اساسي پيش‌بيني شده است، هيچ يك در برگزاري همه‌‌پرسي در كركوك رعايت نشده است. كركوك جزء مناطقي است كه بعد از هجوم داعش در سال ٢٠١٤، نيروهاي غيرارتش عراق به بهانه مبارزه با داعش در اين مناطق مستقر شده ‌بودند. قانون اساسي عراق به اين نيروهاي غيرارتش عراق حق استقرار در مناطق تحت منازعه موضوع اصل ١٤٠ قانون اساسي را نمي‌دهد. همين باعث شد دولت عراق تصميم بگيرد به‌صورت نظامي براي بازپس‌گيري كنترل اين مناطق اقدام كند. ما همچنان نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه آيا دولت عراق براي ادامه مسير ارتش به سمت مناطق ديگر غير از كركوك نيز تصميمي اتخاذ مي‌كند يا نه.

کیهان
حمایت دولت ترامپ از فتنه سبز هم‌زمان
 با تشدید تحریم‌ها
رئیس‌‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور در سخنانی از فتنه سبز در راستای براندازی جمهوری اسلامی حمایت کرده و هم‌زمان نیز از تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان سخن گفتند، حامیان فتنه‌گران که این روزها در بیانیه‌ها و تذکرهایی به برخی محدودیت‌های این فتنه‌گران انتقاد دارند با سر و صدای فراوان نسبت به برخی سخنان ترامپ در رابطه با برجام و خلیج‌فارس واکنش نشان داده ولی در رابطه با حمایت ترامپ از فتنه سکوت کرده‌اند! وی [رکس تیلرسون] اظهار كرد: تلاش ما این است که از صداهای معتدل در ایران حمایت کنیم، از دموکراسی‌خواهی و آزادی‌طلبی آنها حمایت کنیم، به این امید که روزی مردم ایران کنترل حکومت این کشور را بازپس بگیرند!... سال گذشته نیویورک تایمز در گزارشی افشا کرد: «حوادث سال 88 عامل اصلی تشویق کاخ‌سفید برای تحریم‌های کم‌سابقه علیه ایران بود». هفته گذشته نمایندگان فراکسیون امید پس از مذاکره و رایزنی با رئیس ‌مجلس، رؤسای دیگر فراکسیون‌ها و گفت‌وگو با برخی دیگر از نمایندگان حاضر در صحن، برای طرح یک تذکر کتبی به رئیس‌جمهور نزدیک به ۹۰ امضا جمع کردند. در این تذکر از آنچه اعمال محدودیت‌های جدید برای رئیس‌ دولت اصلاحات خوانده شده انتقاد شده بود. نمایندگان عضو فراکسیون امید باید پاسخ دهند که فتنه‌گران چه کار کرده‌اند که دولت سابق و کنونی آمریکا از آنان برای براندازی جمهوری اسلامی حمایت کرده است و آیا دفاع از چنین افرادی و هم‌زمان با محکوم‌کردن سایر سخنان و اقدامات دولت آمریکا عقلانی است؟!

نظر شما