شناسهٔ خبر: 21989719 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

معاون رئیس‌جمهور در کرج:

کشور در خطر «ورشکستگی آبی» است

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز ما به ورشکستگی آبی رسیده‌ایم، گفت: در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود آب تجدیدپذیر 88 میلیارد متر مکعب و مصرف آن 97 میلیارد متر مکعب باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، عیسی کلانتری در همایش ملی بررسی ساختار تشکلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط‌زیست ایران اظهار داشت: انتظاری که از دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذار داریم توجه به مشکلات زیست محیطی است که متاسفانه انجمن‌های علمی کشور نسبت به این مشکلات سکوت کرده‌اند مانند سیاست‌های غلط آبی که این انجمن‌ها دیدند و ساکت ماندند.

وی با اشاره به اینکه امروز ما به ورشکستگی آبی رسیده‌ایم، افزود: در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود آب تجدیدپذیر 88 میلیارد متر مکعب و مصرف آن 97 میلیارد متر مکعب باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه حدود 110 درصد استحصال از منابع آبی در کشور انجام می‌شود, عنوان کرد: سقف این استحصال 40 درصد از منابع تجدید شونده آب است.

کلانتری با بیان اینکه جزو نخستین‌ کشورها در فرسایش خاک هستیم, بیان کرد: ایران جزو نخستین کشورها در فرسایش ژنتیکی چه جانوری چه گیاهی است.

وی در ارتباط با یوزپلنگ ایرانی گفت: 16 سال پیش حفاظت از این سرمایه که حدود 112 قلاده یوزپلنگ بود با میلیاردها تومان هزینه انجام شد ولی متاسفانه در حال حاضر این تعداد به 47 قلاده رسیده است.

کلانتری با بیان اینکه در امسال 120 میلیون واحد دامی داریم که در مراتع فرسوده هستند و منابع آبی را از دست داده‌اند مشغول چرا هستند, افزود: محیط‌زیست امانتی برای آ یندگان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه تا کنون توانسته‌ایم از این امانت استفاده کنیم، ادامه داد: در سازمانی که مسولیتش با من است و آب پایه محیط زیست است حتی یک کارشناس متخصص در این حوزه وجود ندارد ولی 10 کارشناس در ارتباط با گرگ داریم.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه بخش کشاورزی با بهره‌وری موجود آب که سالانه حق نداریم بیش از 35 میلیارد متر مکعب از منابع موجود آبی را استفاده کنیم, به دولت ابلاغ شده است 132 میلیارد متر مکعب آب نیازمند هستیم.

معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: انجمن‌های علمی منابع طبیعی، کشاورزی، محیط زیست و آب و خاک در مقابل تکالیف قانونی که آقایان تصویب کردند ساکت هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه استفاده از دستاوردهای علمی در جایی که تخریب وجود دارد مجاز است، گفت: محیط زیست و منابع طبیعی دستگاه‌های تصدی‌گری نیستند بلکه دستگاه متولی و حاکمیتی هستند که باید دستگاه تنظیم کننده استفاده از مراتع باشند.

کلانتری بیان داشت: مردم ما حق دارند رفاه بخواهند و حق دارند که خدمات بیشتری از حاکمیت‌ها بخواهند ولی همین مردم در عین این خواست‌ها، تخریب نمی‌خواهند و ما موظف هستیم به عنوان دستگاه متولی بستر را برای بهبود زندگی مردم آماده کنیم. توسعه پایدار هیچ تضادی با این دو موضوع ندارد و اگر عقل حاکم باشد این‌ها هیچ تضادی با هم ندارند.

نظر شما