شناسهٔ خبر: 21988405 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

چرا بعد از یک روز پر استرس، شب خوابمان نمی‌برد؟

اگر پس از یک روز سخت کاری نمی‌توانید هنگام به خواب رفتن آرامش داشته باشید، انتظار تجربه خواب با کیفیت بالا و خوب را نیز نداشته باشید. احتمالا در به خواب رفتن، در خواب باقی ماندن، یا تجربه خواب راحت با مشکل مواجه می‌شوید.

صاحب‌خبر -

سرویس سبک زنگی فردا: اگر پس از یک روز سخت کاری نمی‌توانید هنگام به خواب رفتن آرامش داشته باشید، انتظار تجربه خواب با کیفیت بالا و خوب را نیز نداشته باشید.به نقل از سلامت نیوز، احتمالا از این موضوع آگاه هستید که استرس می‌تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر منفی بگذارد، اما شاید به طور دقیق از چرایی و چگونگی این شرایط آگاه نباشید. اساسا، افت کیفیت خواب هنگام احساس استرس به واسطه افزایش تحریک فیزیولوژیکی و روانی به روشی که در شکل گیری خواب آرامش بخش و انرژی بخش اختلال ایجاد می‌کند، رخ می‌دهد.

 

چرا بعد از یک روز پراسترس نمی‌توانیم شب راحت بخوابیم؟

 

اگر پس از یک روز سخت کاری نمی‌توانید هنگام به خواب رفتن آرامش داشته باشید، انتظار تجربه خواب با کیفیت بالا و خوب را نیز نداشته باشید. احتمالا در به خواب رفتن، در خواب باقی ماندن، یا تجربه خواب راحت با مشکل مواجه می‌شوید. همچنین، مدت زمانی که در مرحله خواب عمیق سپری می‌کنید (مراحل ۳ و ۴) ممکن است کاهش یابد. اگر خواب خوبی نداشته باشید، احتمال این که طی روز بعد استرس بیشتری را تجربه کنید نیز افزایش می‌یابد.

اما چگونه می‌توان متوجه استرس بیش از اندازه و مخل خوابی آرام و راحت شد؟ بدن و ذهن شما برخی نشانه‌ها و سرنخ‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهند. در ادامه با سه مورد بیشتر آشنا می‌شویم.

نمی‌توانید ذهن مشغول خود را غیر فعال کنید.

در عوض، شما بار‌ها و بار‌ها استرس ها، نگرانی ها، و ناکامی‌های خود را از جهات و زوایای مختلف در نظر می‌گیرید. این شرایط تقریبا شبیه به یک چرخه تکرار شونده که نمی‌توانید آن را متوقف کنید، به نظر می‌رسد و در توانایی به خواب رفتن و تجربه خواب خوب اختلال ایجاد می‌کند.

عضلات شما به طور جدی دچار تنش می‌شوند.

اگر تنش و درد عضلانی را تجربه می‌کنید، یا با درد‌های مرتبط با استرس مانند گردن و شانه درد یا سردرد مواجه هستید، این شرایط می‌تواند به خواب رفتن راحت و در خواب باقی ماندن را دشوار سازد. خواب ضعیف می‌تواند زمینه ساز تجربه سردرد‌های تنشی بیشتر و افزایش حساسیت به درد در روز بعد شود.

قلب شما سریع می‌تپد.

نرخ افزایش یافته ضربان قلب یکی از نشانه‌های شایع استرس است و با سطوح افزایش یافته هورمون کورتیزول (یک هورمون استرس)، تنش جسمانی بیشتر، و برانگیختگی خودبخود مرتبط است. این آثار به خواب رفتن و تجربه خواب راحت و خوب را دشوار می‌سازند و در مقابل زمینه ساز اختلالات خواب می‌شوند.

خوشبختانه، اگر پیش از این که به خواب بروید زمانی را برای انجام تمرینات تن آرامی مانند یوگا یا تنفس عمیق اختصاص دهید، می‌توانید به بدن و ذهن خود در کاهش استرس کمک کنید. تن آرامی و کسب آرامش پیش از خواب را به یک روال تبدیل کنید. به عنوان مثال، استفاده از حمامی گرم یا نوشیدن یک فنجان چای بدون کافئین آرامش بخش می‌توانند کمک حال شما در به خواب رفتن راحت و تجربه خوابی با کیفیت بالا باشند.

نظر شما