شناسهٔ خبر: 21987979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

امریكا در منگنه دیپلماسی برجام

روزنامه جوان

ترامپ: لغو توافق هسته‌ای با ایران جدی است...

صاحب‌خبر -
واكنش بین‌المللی به موضع‌گیری رئیس‌جمهور امریكا مقابل توافق هسته‌ای در حال گسترده‌تر شدن است. وزرای خارجه 28عضو اتحادیه اروپا دو‌شنبه شب در نشست خود در بروكسل‌، درباره تبعات تغییر در برجام برای امنیت بین‌الملل هشدار دادند. فدریكا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا گفته كه برای حمایت از موضع ایران به واشنگتن خواهد رفت و سرگئی ریابكف، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید كه تلاش برای زیر سؤال بردن توافق هسته‌ای بی‌نتیجه خواهد ماند. ریابكف گفته كه تلاش خواهد کرد دیپلمات‌های امریکایی را در خصوص توافق هسته‌ای با ایران به عالم واقعیت بازگرداند. با این حال، رئیس‌جمهور امریكا یك بار دیگر مصرانه گفت كه احتمال لغو برجام کاملاً جدی است. جان بولتون، نماینده امریكا در سازمان ملل یك گام از ترامپ هم پیش‌تر گذاشته وگفته كه توافق هسته‌ای ایران نفس‌های آخر خود را می‌کشد و رو به زوال است.

سرگئی ریابكف، معاون وزیر خارجه روسیه این هفته میزبان «عباس عراقچی‌»، معاون وزیر خارجه ایران در مسکو خواهد بود تا درباره آخرین تحولات حول موضع امریكا در توافق هسته‌ای گفت‌وگو كنند. ریابكف مجدداً با موضع امریكا مخالفت كرده و گفته كه مسکو باید نادرست بودن تلاش‌های واشنگتن برای نفوذ در توافق هسته‌ای را بار‌‌ها و بار‌‌ها برایشان توضیح دهد: «ما هیچ دلیلی برای درخواست واشنگتن برای اصلاح این توافق نمی‌بینیم.» او از همكاری تهران و مسکو حول یك «رویكرد مشترك‌» در خصوص برجام سخن گفته، رویكردی كه به گفته او می‌خواهد امریکا را متقاعد کند که اقدامات پیشنهادی‌اش سازنده نیست. معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید كه «امریکا روح و متن برجام را از طریق برداشتن گام‌‌‌هایی خاص نقض کرده است و این در شرایطی است که ایران به توافق پایبند بوده است.‌» دیروز همچنین وزیر امور خارجه ژاپن ضمن تماس تلفنی با محمد‌جواد ظریف حمایت توکیو از برجام را اعلام و بر لزوم پایبندی همه طرف‌های توافق به آن تأکید کرد. ظریف در صفحه توئیتر خود نوشته كه جنگ‌طلبان اعتراف می‌کنند که بیشتر از نقض برجام، از پایبندی ما به این توافق نگران هستند. او با بیان اینکه هیچ تغییر موضع و چرخشی این موضوع را پنهان نخواهد کرد، عنوان کرد:« امریکا باید تلاش کند تا همچون ما (ایران) به برجام پایبند باشد.»
   
بیانیه 28 وزیر اروپایی
در لوكزامبورگ، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز دو‌شنبه بالاتفاق از برجام حمایت کردند و درباره عواقب لغو آن به امریکا هشدار دادند. بر اساس گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیك، 28وزیر خارجه اروپایی در بیانیه‌ای كه در بروکسل تصویب شد، گفته‌اند: «12 سال تلاش‌ دیپلماتیک که با میانجیگری اتحادیه اروپا، که به اتفاق آرا از سوی شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2231 تصویب شد، یک عنصر کلیدی از معماری جهانی در منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و برای امنیت منطقه بسیار مهم است.‌» «‌زیگمار گابریل»، وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به اینكه اروپا به این توافق متعهد است گفته كه «ما نمی‌خواهیم به خطر توسعه یک بمب اتمی در منطقه یا یک رویارویی نظامی برگردیم. خروج امریکا از توافق هسته‌ای به این مسئله منجر می‌شود که دیگر هیچ‌کس به این‌گونه توافقات اعتماد نکند. بنابراین کره‌شمالی نیز تسلیحات هسته‌ای خود را توسعه داده و دیگران نیز احتمالاً همین را انجام خواهند داد.» همچنین فدریكا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا در پایان نشست لوكزامبورگ ضمن حمایت مجدد از توافق هسته‌ای با ایران گفته كه ماه نوامبر 2017 (آبان ماه 96) به واشنگتن خواهد رفت تا با اعضای دولت و کنگره امریکا درخصوص برجام مذاكره كند‌. او گفته است: «در لوکزامبوگ به همراه وزیران امور خارجه 28 عضو اتحادیه اروپا بر موضع مشترک‌مان برای حفظ توافق تأکید کردیم.» موگرینی با انتشار یادداشتی در وبگاه شخصی خود نوشت: این روز‌ها به سختی برای حفظ توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران که برای امنیت خودمان در اروپا، برای امنیت منطقه‌مان و برای نظام عدم اشاعه جهانی ضروری است، تلاش می‌کنیم.
   
نفس‌های برجام به شماره افتاده است!
به‌رغم مخالفت بین‌المللی با موضع امریكا در مورد توافق هسته‌ای، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا دو‌شنبه شب در جمع خبرنگاران یك بار دیگر از نطق جمعه شب قبل خود حمایت كرد و گفت: «در مورد توافق هسته‌ای با ایران، این کاری بود که باید انجام‌‌ می‌شد و حالا باید ببینیم مرحله دوم چیست.» به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ لغو برجام را جدی خوانده و گفته است: «مرحله دوم می‌تواند مثبت باشد، می‌تواند خیلی منفی باشد. می‌تواند لغو کامل [برجام] باشد که احتمالش کاملاً جدی است. بعضی‌ها می‌گویند این گزینه بهتری است.‌» او برجام را برای ایران یك توافق عالی خوانده و می‌گوید: «آنها مذاکره‌کنندگانی عالی هستند و برای توافقی مذاکره کردند که برای آنها عالی است اما برای امریکا خیلی بد است.‌» جان بولتون، نماینده سابق امریکا در سازمان ملل نیز در یادداشتی گفته كه توافق هسته‌ای ایران نفس‌های آخر خود را می‌کشد و رو به زوال است. بولتون با بیان اینکه کنگره در حال بررسی چگونه واکنش نشان دادن یا احتمالاً نشان ندادن هیچ‌گونه واکنشی به توافق هسته‌ای است، آمده است: «هیچ راهی برای اصلاح این توافق ذاتاً اشتباه وجود ندارد. معاهده عدم اشاعه هسته‌ای هرگز دارای بندهای غروب نبوده است اما ایران برای دهه‌‌ها آن را نقض کرده است.‌» بولتون می‌گوید: «اگر امریکا از برجام خارج شود، نیازی نخواهد داشت تا تصمیمش را با نشان دادن اینکه ایران از حدود توافق در غنی‌سازی اورانیوم تجاوز کرده، توجیه کند.»
   
ارگان‌های دیگر دولتی ایران را نیز تحریم خواهیم کرد
 معاون وزارت خزانه‌داری امریکا نیز با بیان اینکه راهبرد جدید واشنگتن علیه ایران چهار هدف دارد، تأکید کرد ارگان‌های دیگر دولتی ایران را نیز هدف تحریم قرار خواهند داد. «سیگال مندلکر» معاون وزارت خزانه‌داری امریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم در توضیح استراتژی جدید واشنگتن علیه ایران، گفت این رویکرد بر مبنای چهار هدف است. مندلکر طی سخنرانی در نشست کمیته امور عمومی اسرائیل - امریکا (آیپک) با تکرار ادعاهای بی‌اساس دونالد ترامپ علیه ایران، این چهار هدف را اینگونه توضیح داد: اول خنثی‌کردن فعالیت‌های ثبات‌زدا و مهار تهاجم ایران در منطقه و حمایت‌هایش از گروه‌های شبه‌نظامی. این مسئله شامل فعالیت‌های ایران در سوریه، حمایت از حزب‌الله (در لبنان)، حماس (در غزه) و حشدالشعبی (در عراق) می‌شود که اسرائیل را تهدید می‌کند، دوم ممانعت از رسیدن منابع مالی به ایران و سپاه پاسداران برای فعالیت در منطقه، سوم مقابله با توانایی ایران در تهدید کردن امریکا و متحدانش با استفاده از موشک‌های بالستیک و دیگر جنگ‌افزارهای غیرمتقارن و چهارم مسدود کردن تمامی راه‌های ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای.

نظر شما