شناسهٔ خبر: 21987204 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم ارتقاء حجم مبادلات ایران و ازبکستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با عبدالعزیز کامل اف وزیر خارجه و الیار غنی اف وزیر توسعه تجارت خارجی ازبکستان با اشاره به حجم ۱۳۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری دو کشور با جهان گفت: سطح مناسبات دو کشور در سالهای اخیر حدود ۴۰۰ میلیون دلار بوده است که جا دارد در این زمینه کار بیشتری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما محمد شریعتمداری که در دیدار هیئت ازبکستانی سخن می گفت ابراز امیدواری کرد؛ این سفر منشا خیر برای ایران و ازبکستان باشد و همکاری های دو کشور از سطح عادی به سمت گسترش فعالیتهای فنی و مهندسی با محوریت بخش خصوصی و دولتی برود.
وی با بیان اینکه در دوران خدمتش در وزارت بازرگانی دولت اصلاحات روابط خوبی میان دو کشور پایه گذاری شد از حضور وزیر امور خارجه ازبکستان در این جلسه قدردانی کرد و ارتباط وزیر خارجه ازبکستان با دکتر ظریف را عاملی دانست برای به ثمر نشستن تلاشهای دو کشور برای توسعه روابط.
رئیس ایرانی کمیته همکاریهای مشترک اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد: ایران با قریب به صد میلیارد دلار مبادلات تجاری با دنیا و ازبکستان با رقم قابل توجهی از مبادلات تجاری می توانند حجم مبادلات میان خود را برای تامین منافع مشترک گسترش دهند.
وی در عین حال گفت: در دولت دوازدهم تلاش خود را برای گسترش هر چه بیشتر روابط به کار می بریم.
شریعتمداری با اشاره به مناسبات سیاسی گفت: ایران و ازبکستان دارای کنش های خوب و منافع مشترک در منطقه هستند که این مهم ضرورت ارتباطات نزدیک و گسترش مناسبات را بیشتر می کند.
این وزیر کابینه دولت دوازدهم امنیت منطقه اسیای مرکزی را امنیت ایران خواند و تاکید کرد: ایران از هیچ کوششی در این حوزه دریغ نمی کند چراکه روابطش با ازبکستان بلند مدت است.
وی در عین حال از علاقمندی ایران برای تسهیل یا لغو روادید و برقراری پروازهای مشترک بین دو کشور گفت و تصریح کرد: توافق ترجیحی در حدود ۱۴ سال پیش ۲۷ قلم کالا را شامل می شد که امیدواریم این گونه توافقنامه ها با شتاب بیشتری در آینده نیز دنبال شود.
شریعتمداری در ادامه به معرفی شرکتهای ایرانی برای توسعه همکاریهای صنعتی و اقتصادی پرداخت.
او در این دیدار از مپنا به عنوان بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی نام برد و گفت: ایدرو با سابقه پنجاه ساله دیگر شرکت ایرانی ای است که آمادگی همکاری با ازبکستان را دارد و ایمیدرو در حوزه معدنی نیز آماده همکاری با این کشور است و همچنین در حوزه صنعتی نیز معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر همکاری های مشترک خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین پس از دیدار با عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان و هیئت همراه و در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به سندی که 14 سال قبل در زمینه تعرفه های ترجیحی با غنی اف وزیر توسعه تجارت خارجی ازبکستان امضاء کرده بود گفت: در دیدار امروز قرار شد به اقلام کالایی که طبق آن سند امضاء شد 50 قلم دیگر اضافه کنیم.
شریعتمداری همینطور از توافق افزایش حجم مبادلات دو کشور از حدود 400 میلیون دلار فعلی به سقف یک میلیارد دلار خبر داد و گفت: در زمینه مذاکرات تعرفه ترحیجی، مذاکرات تا سقف همکاریهای تجاری در قالب موافقتنامه بازرگانی دو کشور که به تصویب مجالس دو کشور خواهد رسید ادامه پیدا خواهد کرد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش از فعال بودن 116 کارخانه ایرانی در ازبکستان با مشارکت طرفهای ازبکستانی خبر داد و گفت: سطح همکاریهای ما که با تاسیس کارخانه دارویی دکتر عبیدی از حدود 15 سال پیش آغاز شد امروز خیلی پیشرفت کرده و تا صدور خدمات فنی و مهندسی افزایش یافته است که این زمینه های گسترده همکاریها را پیش روی ما می گذارد.
وی با یادآوری این که ترانزیت و حمل و نقل دو زمینه مهم همکاری است که کمیسیون مشترکی اقتصادی آن را با قوت پیگیری می کند گفت: کریدور ترانزیت ایران و ازبکستان از طریق افغانستان همینطور مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان که خلیج فارس را به ازبکستان متصل میکند در دیدار امروز مورد مذاکره قرار گرفت.
شریعتمداری گفت: ما برای عبور کالاهای ازبکستانی از ایران ترجیحاتی قرار داده ایم و به طور متقابل می خواهیم که ازبکستان این پرجمعیت ترین کشور آسیای مرکزی و واقع شده در قلب این منطقه جغرافیایی نیز چنین تسهیلاتی را نیز برای ما در نظر گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده ای نزدیک کمیسیون مشترک همکاریهای همه جانبه دو کشور که دو سال فعالیت آن دچار وقفه شده بود مجدد برقرار شود و با زمینه سازی سفر مهم آقای روحانی به ازبکستان نقطه عطفی در روابط دو کشور به وجود آید.

 * وزیر توسعه تجارت خارجی ازبکستان: آمادگی راه اندازی کارخانجات مشترک را در ایران و ازبکستان داریم

وزیر توسعه تجارت خارجی ازبکستان هم از آمادگی کشورش برای راه اندازی کارخانجات مشترک در ایران و ازبکستان و سرمایه گذاری مشترک به خصوص در حوزه حمل و نقل و ترانزیت خبر داد.
عبدالعزیز الیار غنی اف در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با اشاره به جلسات پیشین خود پیشنهاد کرد که در دهه دوم ماه دسامبر در تهران جلسه کمیسیون مشترک برگزار شود.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۳ آخرین سند همکاری مشترک میان دو کشور امضا شد و اکنون آماده بررسی برای انعقاد اسناد جدید هستیم.
غنی اف گفت: امضای یک قرارداد مشترک بازرگانی کامل با ارایه تمامی امتیازات مورد نیاز است‌ که بسیار خوب است پیش از زمان برگزاری جلسه کمیسیون مشترک این موضوع بررسی شود تا همزمان با سفر دکتر روحانی به ازبکستان به امضا برسد.
به گفته این وزیر ازبک در سال ۲۰۱۶ حجم مبادلات بازرگانی دو کشور ۱۰ درصد افزایش یافته است که می توان در سه سال آینده این گردش کالا را به یک میلیارد دلار افزایش داد‌.
غنی اف همینطور فناوریهای موجود در ازبکستان را با قیمت مناسب و کیفیت خوب معرفی کرد و گفت: خودروهای سبک و سنگین ساخت مشترک کشورش با کشورهایی مانند آلمان و ژاپن، ماشین آلات کشاورزی و تراکتورهای مختلف تولید مشترک با شرکت های آلمانی ظرفیت خوبی برای گسترش مبادلات خواهد بود.
وی همینطور از آغاز بومی سازی محصولاتی مانند ترانسفورماتور، ادوات کشاورزی و الکتروموتورهای گوناگون در ازبکستان خبر داد و گفت: در ازبکستان نساجی، نخ بافته شده و پارچه های ابریشمی توسعه یافته است و آماده ارایه تسهیلات و امتیاز خوبی برای ایران در این حوزه ها هستیم.
وزیر توسعه تجارت خارجی ازبکستان گفت: در سال ۲۰۱۶ ترانزیت کالاهای ازبکستان به ایران ۱۰ درصد افزایش یافت و به نیم میلیون تن رسید و در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۹۰ هزارتن کالا از طریق ایران برای ازبکستان ترانزیت شد.
وی در ادامه گفت: کریدور افغانستان و پروژه ترانزیت چابهار دو پروژه مهم ازبکستان در حوزه ترانزیت خارجی است که با قدرت دنبال می شود.

نظر شما