شناسهٔ خبر: 21986241 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

چند خبر از انتشارات جمکران

چاپ سی و چهارم کتاب در کربلا چه گذشت؟، چاپ دوم کتاب راز پیوند عاشورا و مهدویت، چاپ پنجم کتاب داستان برده‌‌ها و چاپ اول کتاب سیه رویان؛ بررسی ویژگی های دشمنان امام حسین علیه‌السلام از مهمتریت اخبار نشر جمکران هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا چاپ سی و چهارم کتاب در کربلا چه گذشت؟، چاپ دوم کتاب راز پیوند عاشورا و مهدویت، چاپ پنجم کتاب داستان برده‌‌ها و چاپ اول کتاب بررسی ویژگی های دشمنان امام حسین علیه‌السلام از مهمتریت اخبار نشر جمکران هستند.

در کربلا چه گذشت؟ترجمه مقتل معتبر نفس المهموم

اين اثر ترجمه فارسي كتاب نفس المهموم تأليف محدث قمي است كه يكي از كتاب هاي مشهور و معتبر شيعه در تاريخ شهادت امام حسين عليه السلام و موضوع مقتل محسوب مي شود. در پايان نيز ترجمه اي از كتاب نفثة المصدور ارائه شده كه بنا بر نظر محدث قمي، تتمه اي است بر كتاب نفس المهموم كه در چند فصل پيرامون فضايل و مناقب امام حسين عليه السلام، برخي وقايع تاريخي مرتبط با قيام عاشورا، قصايدي در رثاي امام حسين عليه السلام، فضيلت گريه بر آن حضرت و نيز خاتمه اي در ذكر مواعظ و نصايح براي اهل منبر، نگارش يافته است. مؤلف در ابتداي كتاب نفس المهموم، مناقب امام حسين عليه السلام و ثواب گريه بر آن حضرت، لعن بر قاتلان او و پيشگوئي شهادت امام حسين عليه السلام را برمي شمارد. سپس به شرح تفصيلي قيام و شهادت امام حسين عليه السلام به سبك كتب مقتل مي پردازد، كه مهم ترين عناوين آن عبارت اند از: مرگ معاويه و جانشيني يزيد، بيعت گرفتن از امام حسين عليه السلام و امتناع آن حضرت، حركت امام حسين عليه السلام به مكه، گسيل سفير به سوي عراق، تسلط ابن زياد بر كوفه، شهادت مسلم بن عقيل عليه السلام و هاني بن عروه، حركت امام حسين عليه السلام از مكه به سوي عراق، شرح حادثه عاشورا، اسارت اهل بيت امام حسين عليهم السلام، ورود آنها به كوفه و شام، خطبه حضرت زينب عليهاالسلام و امام سجاد عليه السلام، در كوفه و شام، بازگشت اهل بيت عليهم السلام به مدينه، ذكر اولاد و همسران سيدالشهدا عليه السلام، قيام توابين، حكومت مختار در كوفه، انتقام از قتله كربلا.

برشی از کتاب:

از اخبار بسیار استفاده می‌شود که برای امام حسین علیه‌السلام و حاملین اسرار، مسلم بوده است که محل شهادت،زمین کربلاست و بایست حسین علیه‌السلام به عراق بروند.در این صورت چرا ابی عبدالله علیه السلام بر عکس مقصد خود به مکه رفت و این راه دور و دراز را پیمود با آن که از خود مدینه راه کوبیده ای برای عراق وجود داشته است و نزدیک‌تر هم بوده،سر این مسافرت این است که :

۱- چون اخبار شهادت ابی عبدالله علیه السلام در سرزمین عراق کم و بیش مشهود بوده است،.در سر راه مدینه به عراق مراقبت هایی وجود داشته است که به آسانی مسافرت بدان ممکن نبوده و شاید سر این که مسلم بن عقیل پس از مأموریت دلیل گرفت و از بیراهه رفت و راه را گم کرد همین باشد.

۲- شهادت امام در روز عاشورا مقدر بود، از تاریخ حرکت او به مکه تا عاشورا ماه‌ها فاصله بود و اقامت او در مدینه میسر نبود و برای صرف وقت این مدت را به مکه مسافرت کرد.

۳- چون مکه از تاریخ حرکت حسین علیه السلام که اواخر رجب بود،کم کم محل اجتماع حجاج و مسلمانان اقطار بعیده‌ی اسلامی می‌شد و باید امام به همه‌ی مردم و همه‌ی مسلمانان،مقاصد خویش را بفهماند و دعوت اصلاحی خود را تبلیغ کند و با وضع کنترلی که بنی امیه فراهم کرده بودند، این مفصود جز درمکه و در موسم حج میسر نبود.امام به مکه مسافرت کرد و تا هشتم ذیحجه که همه‌ی مسافرین اطراف در آن جا جمع آوری می‌شوند در آن جا ماند،تا دعوت اصلاحی خود را به همه‌ی مردم برساند و به همه اتمام حجت کند.

۴- برای آن حضرت،اصحاب معینی بودند که در طول مدت باید از اطراف و اکناف عالم اسلامی و گوشه و کنار جمع آوری شوند و مسافرت امام حسین علیه السلام تا مکه و از مکه تا کربلا برای جمع آوری این اصحاب مخصوص بوده است و بر کناری نالایقان....

چاپ سی و چهارم این کتاب در 688صفحه و قیمت 35000تومان منتشر شده است.

راز پیوند عاشورا و مهدویت

زیارت عاشورا از جمله آداب عبادی است که در برنامه مومنین و منتظران حضرت قرار گرفته است. لذا دریافت هرچه بیشتر معارف از این گنجینه قدسی وظیفه منتظر واقعی است. دکتر محمد پاشایی در کتاب راز پیوند عاشورا و مهدویت به بیان مشترکات مهدویت و عاشورا با توجه به زیارت عاشورا می پردازد.

در مقدمۀ کتاب، حادثۀ «عاشورا» و «مهدویت» دو حادثۀ اثرگذار معرفی شده و سپس به تبیین رمز و راز پیوند این دو حادثه پرداخته شده است. در فصل اول ابتدا به اهمیت و جایگاه والای «زیارت عاشورا» در آموزه‌های دینی و نیز بررسی سندِ آن پرداخته شده و «فلسفۀ لعن» در زیارت عاشورا و شبهاتی در مورد آن بررسی می شود. در فصل دوم با استناد به برخی فقراتِ زیارت عاشورا، راز پیوند عاشورا و مهدویت در زیارت عاشورا مورد بحث قرار گرفته و به برخی پرسشها پاسخ داده است. در فصل سوم به کارکردهای عاشورا و مهدویت در چهار محور فرهنگی، دینی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی پرداخته شده و ویژگی‌ها و برجستگی‌های یاران امام حسین(ع) و امام مهدی(عج)، تبیین و بررسی شده است.

برشی از کتاب:

در محله های پایین شهر تهران، مردی بود قلدر و زورگو که هر هفته از قمارخانه ها و شیره کش خانه ها، دویست تومان باج می گرفت! در اوج قدرت (قلدری)، اتفاق عجیبی در زندگی اش افتاد و بارقه رحمت الهی و جاذبه لطف و عنایت آن دریای رحمت، یعنی اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) دلش را ربود. او تمام اموالی که از راه های نامشروع به دست آورد، فروخت و تبدیل به پول نقد کرد. وجه را در چمدانی گذاشت و برای توبه به قم رفت. مستقیم به محضر آیت الله العظمی بروجردی(ره) رفت و گفت: «تمام زندگی ام که از راه حرام به دست آمده، در این چمدان است. همه اش نجس است؛ حتی کت و شلوارم! اغلب صاحبانش را نمی شناسم و شدیدا این امر بر من سنگینی می کند. به محضر شما آمده ام که مرا جوری پاک کنی که اگر ده روز بعد افتادم و مُردم، چشمم به چشم امام حسین(علیه‌السلام) افتاد دیگر خجالت نکشم!»

چاپ دوم این کتاب در152صفحه و قیمت8500تومان منتشر شده است.

داستان برده ها

صحبت‌های چند روز قبل ترامپ را شنیدید؟ صحبت‌های دو سه سال قبل باراک اوباما را چطور؟ دنبال می‌کردید؟ راستی از جرج بوش پسر چه خبر؟ اگر نام هیچکدام را نشنیده‌اید، و اصلاً علاقه‌ای به رئیس‌جمهورهای آمریکا ندارید که تقریباً کسی علاقه‌ای به آن‌ها ندارد، بدانید آن‌ها هم به شما علاقه‌ای ندارند و از سر همین بی‌علاقه‌گی است که مدام در مورد شما فکر می کنند و نقشه می‌کشند و می‌خواهند سر به تنتان نباشد. فرقی هم نمی کند که گاوچرانی چون جرج بوش باشد یا اتوکشیده‌ای چون کلینتون یا حقوق‌‌خوانده‌ای مثل آقای باراک. بگذریم که دیگر ترامپ شورش را در آورده و خود آمریکایی‌ها هم دماغشان را از او می‌گیرند.

بهتر است به جای این آدم‌ها که هر روز در حال تغییر و جابجایی هستند، خوی #کدخدای_آمریکایی رو بشناسید. همان روحیه و رفتاری که خیلی وقت پیش، برای یک مشت دلار، سیاه‌پوست‌های بیچاره را از سرزمین خودشان آواره کرد، بینشان جنگ درست کرد تا اسیرشان کند، دزدیدشان، شکنجه‌شان کرد و به زور از روی اقیانوس به سرزمین جدید منتقلشان کرد. چرا؟ چون این سرزمین جدید خالی از آدمیزاد بود؟ چون واقعا کلمبوس اینجا را کشف کرده بود؟

خیر دوستان من! سرزمین جدید محل زندگی حدود 25 نوع قبیله و نژاد بود. آمریکای جنوبی از بزرگترین تمدن‌ها بود که اسپانیایی‌ها کامل از روی زمین حذفشان کردند. انگار اصلاً نبوده‌اند. در آمریکای مرکزی نژادهای مختلفی زندگی می‌کردند. حتی مسلمان و عرب. در آمریکای شمالی هم اغلب ساکنین سرخپوست‌ها و اسکیموها بودند که طیف مختلف و متنوعی از آدم‌ها را تشکیل می‌دادند.

همین اروپایی‌های متمدن و کت و شلوار پوشِ ادکلن‌زده، سیاه‌پوست‌ها رو بدبخت کردند،  آفریقا رو ذلیل و ضعیف نگه داشتند، ساکنان پراکنده و آرام حوزه کارائیب را نابود کردند و نژادشان را منقرض کردند، تمدن بزرگ و پیشرفته ساکنان آمریکای جنوبی را هم محو کردند. بعد هم که مهاجران اروپایی ساکن آمریکا از اروپا مستقل شدند، با قتل عام و کشتار سرخپوست‌ها کار نکرده اروپایی‌ها را تکمیل کردند.

حالا شما از این نسل سیاستمدار آمریکایی چه انتظاری دارید؟ فاصله شما تا اروپا تقریبا با فاصله اروپا تا آمریکا یکسان است. همان پرتغالی‌هایی که هرمز را از شما گرفتند رفتند آمریکا را هم از ساکنانش گرفتند!

بد نیست حواسمان باشد!

این کتاب با ترجمه سعید سعادت در 180صفحه و قیمت25000تومان منتشر شده است.

سیه رویان، بررسی ویژگی های دشمنان امام حسین علیه‌السلام

برای فهم بهتر عاشورا باید از لایه های روییِ شخصیت دشمنان حضرت علیه‌السلام عبور کرده و به بررسی لایه های زیرین شخصیت آنان بپردازیم. اگر چنین نکنیم چه بسا هرگاه که زیارت عاشورا میخوانیم، شمر از همان عالم برزخ صدایش را بلند کند: تو دیگر چرا لعنت میکنی؟ تو که از خودمانی... .

راستش را بخواهی تا به الان در هیچ کتاب تاریخی ندیده ام که لشکریان یزید، موجودات عجیب‌الخلقه باشند، شاخ داشته باشند یا...! آنها هم موجوداتی دوپا بودند، نماز میخواندند، مسجد میساختند،  روزه میگرفتند، حج میگذاردند و حتی خون حسین علیه‌السلام را هم به پای نهال دینشان ریختند.

دشمنان حسین علیه‌السلام را باید شناخت تا مبادا آنان ما را خودمانی حسابمان کنند، تا مبادا اخلاق و منشمان کپی برابر اصل لشکر عمرسعد باشد. جبهه مقابل حسین علیه‌السلام را باید شناخت تا تکلیفمان را با خودمان یکسره کنیم؛ ما در نیمه حسینی عالم هستیم یا نیمه یزیدی؟

بازندگان و جاماندگان حادثه عاشورای سال شصت‌و‌یک را باید شناخت تا مبادا به هنگام ظهور امام زمان علیه‌السلام به مشکل آنان دچار شویم. سفیانیها بیش از اینکه از نژاد بنی امیه باشند اخلاق و مرامشان اموی است. منتظر مهدی  علیه‌السلام تلاش میکند تا یزیدیان را بشناسد و به رسم آموختن ادب از بیادبان صف خود را از آنان جدا نماید.

محمدعلی جابری، کتاب «سیه رویان» را بر اساس همین دغدغه تألیف کرده است.

برشی از کتاب:

شاید برخی گمان کنند، دوران آن جاهلیت ها گذشته، الان قرن بیست و یک است و زمانه ، زمانه ی علوم و تکنولوژی است ، جاهلیت خیلی وقت است که از بینانسان ها پر کشیده است و جای خود را به علم و معرفت داده است.

ای کاش چنین بود ، امام واقعیت این است که جهل هنوز سایه ی شومش را از سر انسان ها بر نداشته ، کمی که در عقاید و اخلاق و رفتار انسان های همین چند قرن اخیر دقیق شوی ، جاهلیت های را خواهی دید که در آن عصر حتی به فکرشان هم نمی رسید.

این کتاب در 112صفحه و6000تومان منتشر شده است.925/پ204/ش

 

نظر شما