شناسهٔ خبر: 21979814 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درخواست گوترش برای حمایت از نیروهای مبارزه با افراطی‌گری در منطقه "ساحل" آفریقا

71593

دبیرکل سازمان ملل برای مبارزه با خطر رو به رشد افراطگران در منطقه وسیع "ساحل" آفریقا، از جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا از یک نیروی ۵۰۰۰ نفره برای این منظور حمایت کنند. وی هشدار داده که اگر در این زمینه اقدامات فوری صورت نگیرد، "ثبات کل منطقه و حتی فراتر از آن در خطر خواهد بود".

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی گفت، شرایط امنیتی در منطقه ساحل "در گردابی ادامه‌دار" قرار دارد و تاکید کرد که بی‌عملی، میلیون‌ها تن از مردم را در خطر خشونت قرار خواهد داد.

گوترش افزود: در نهایت، ما، جامعه بین‌المللی، مسئولیت چنین سناریو فاجعه‌باری را به دوش خواهیم کشید.

در ماه فوریه، رهبران مالی، موریتانی، نیجر، بورکینافاسو و چاد با فعالیت این نیروها برای مقابله با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته فراملیتی، کمک به بازگرداندن اختیارات دولت در سراسر این کشورها، بازگشت میلیون‌ها پناهجو و آواره و نیز تسهیل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه، توافق کردند.

این گزارش ۲۲ صفحه‌ای چهره ترسناکی را از شرایط حال حاضر این منطقه به تصویر می‌کشد.

گوترش گفت: هم‌اکنون منطقه ساحل در حلقه‌ای بی‌رحمانه حبس شده‌ است؛ حلقه‌ای که در آن حکومت سیاسی و امنیتی ضعیف، توامان با فقر دیرینه و تاثیرات تغییرات آب و هوایی، به ناامنی انجامیده است. گسترش تروریسم و بی‌قانونی اختیارات دولت را بیش از پیش تضعیف کرده و دولت‌ها را برای تامین شهروندان خود و محافظت از آنان ناتوان ساخته که به افراطی‌گری و افزایش بی‌ثباتی منجر شده است.

وی افزود، امروزه در حدود ۴.۹ میلیون تن از مردم در سراسر ساحل، به ناچار آواره شده‌اند که این از عوارض درگیری‌ و خشونت‌ در این منطقه است و در منطقه وسیع‌تری که کامرون، نیجر و سنگال را نیز شامل می‌شود، در حدود ۲۴ میلیون نفر نیازمند کمک‌های حیاتی هستند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد، برنامه عملیاتی مالی، موریتانی، نیجر، بورکینافاسو و چاد موسوم به نیروی مشترک ، خواستار تقویت امنیت مرزی در مرحله اول این عملیات و نیز استقرار نیروهای تکامل‌یافته در سراسر ساحل که مشغول عملیات برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی و سازمان‌های تبهکار هستند، در مرحله دوم و از ماه مارس سال آینده هستند.

اما تامین مالی این عملیات مسئله‌ای مورد انتقاد است.

شورای امنیت نیز به اتفاق آرا در ماه ژوئن راه حلی را اتخاذ و از استقرار نیروهای استقبال کرد، اما با پافشاری آمریکا این طرح از سرمایه مالی سازمان ملل بی‌بهره ماند. شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا استقرار خود را برای مدتی ۱۲ ماهه در مرحله ابتدایی جایز دانسته است.

گوترش گفت، مسئولیت ابتدایی برای سازمان‌دهی منابع در حمایت از نیروها به پنج کشوری وابسته است که در تامین سربازها مشارکت دارند.

کشورهای شرکت‌کننده در بودجه‌ای در حدود ۴۲۳ میلیون یورو را فراهم کرده‌اند تا برای امور نیروهای مشترک، از جمله هزینه‌های اولین سال عملیات آنان صرف شود. اما گوترش می‌گوید، سازمان ملل تنها تامین یک چهارم این مبلغ را متعهد شده است.

وی افزود، یک کنفرانس برای اهداکنندگان در ۱۶ دسامبر در بروکسل برگزار خواهد شد و تاکید کرد، حمایت دوجانبه از سرویس‌های امنیتی و نیروهای مسلح کشورهای ، همچنان انتقادبرانگیز باقی خواهد ماند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد، به تامین هرگونه حمایت از جانب سازمان ملل برای این منطقه پایبند خواهد ماند و استقرار نیروهای ، فرصتی برای خواهد بود که نمی‌توان آن را از دست داد.

گوترش همچنین چهار گزینه را برای حمایت سازمان ملل از این نیروها مطرح کرد.

وی در این باره گفت، شورای امنیت پیش از این حمایت لجستیکی از ماموریت‌های خارج از فعالیت‌های سازمان ملل در سودان و سومالی را تایید کرده و سازمان ملل چهار گزینه را مشخص کرده که این سازمان می‌تواند از مشارکت‌های ارزیابی شده از جانب ۱۹۳ عضو سازمان ملل برای حمایت از عملیات صلح اتحادیه آفریقایی استفاده کند.

محدودترین گزینه حمایت‌های سازمان ملل از این عملیات شامل کمک‌های دارویی، غذا، سوخت، آب و کمک‌های فنی خواهد بود و جاه‌طلبانه‌ترین گزینه آن، کمک‌های اداره حمایت سازمان ملل را تا حد تامین عکس‌های هوایی، قراردادهای تعمیر و نگهداری، خدمات مخابراتی، فناوری اطلاعات و حمایت‌های زیرساختی افزایش می‌دهد.

گوترش اظهار امیدواری کرد که دیدار شورای امنیت از منطقه ساحل که در اواخر هفته جاری صورت می‌گیرد، فرصتی باشد تا اعضای شورا بینش روشن‌تری را از شرایط این منطقه به دست آورده و ضرورت حمایت از نیروهای مشترک را درک کنند.

دبیرکل سازمان ملل در روز ۳۰ اکتبر، پیشنهادهای این گزارش را در نشست وزرای امور خارجه شورای امنیت به ریاست ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، ارائه خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما