شناسهٔ خبر: 21978129 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اختصاصی مشرق/

استان دیاله هم به کنترل نیروهای عراقی درآمد/ پاکسازی مناطق اشغالی در شمال غرب کرکوک در کمتر از 3 ساعت/ فرار تروریست‌های داعش به سمت مرزهای اربیل + تصاویر و نقشه میدانی

از شمال شرق استان دیاله خبر می‌رسد، نیروهای اقلیم کردستان دو شهر راهبردی «جلولا و خانقین» را به طور کامل تخلیه کرده‌اند و دقایقی قبل نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق کنترل این شهرها را در دست گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، از نیمه شب گذشته، نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک کردستان (حزب مسعود بارزانی) در اقدامی که بیشتر نشان دهنده شکست بزرگ آنان در عرصه تحولات میدانی و سیاسی بود، یک رسوایی تاریخی برای خود رقم زدند و  صدها تن از عناصر تروریستی داعش را که در جریان عملیات پاکسازی استان کرکوک تسلیم (نیروهای  پیشمرگه‌های کرد) شده بودند را به میدان نبرد با نیروهای عراقی اعزام کردند.

نقشه صبح امروز کرکوک و پس از حملات داعش

تروریست های داعش در گام نخست، شهرک «الدبس» و روستاهای «قره تبه، طویلعه، الملح و مشیرفه» را در حومه شمال غرب شهر کرکوک به اشغال خود درآورند؛ نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک کردستان وابسته به بارزانی تلاش کردند با وارد کردن تروریست های داعش در این محور یک سپر دفاعی در مسیر جاده مهم «کرکوک - اربیل» و حومه میادین نفتی در شمال غرب شهر کرکوک ایجاد کنند.

اما نیروهای بسیج مردمی به سرعت به مناطق درگیری اعزام شدند و پس از حملات گسترده موفق شدند با عقب راندن تروریست های داعش، مناطق « ملا عبدالله، حومه رودخانه الزاب، شهرک بای حسن، میدان های نفتی بای حسن و شهرک الدبس را به همراه روستای اشغال شده» را به کنترل خود درآورند.

در جریان این عملیات، تروریست های داعش از تمامی مناطق اشغالی عقب نشینی کردند و به سوی مناطق مرزی استان اربیل که تحت کنترل نیروهای اقلیم کردستان است، متواری شدند. دهها تن از عناصر تروریستی هم در درگیری های امروز کشته و زخمی شدند.

در حال حاضر، عملیات نیروهای عراقی به سمت حومه شمالی شهرک «الدبس» ادامه دارد و پاکسازی مناطق « نون کوبرو، کتکه و میدان های نفتی و گازی» در دستور کار قرار گرفته است؛ از حومه شهر کرکوک هم خبر می رسد نیروهای عراقی کنترل جاده «کرکوک - بغداد» را به طور کامل در دست گرفته اند.

از شمال شرق استان دیاله هم خبر می رسد، نیروهای اقلیم کردستان دو شهر راهبردی « جلولا و خانقین» را به طور کامل تخلیه کرده اند و دقایقی قبل نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق کنترل این شهرها را در دست گرفتند.با خروج نیروهای اقلیم کردستان از این دو شهر مهم، استان دیاله به طور کامل به کنترل نیروهای عراقی درآمد.

نقشه ظهر امروز کرکوک پس از پاکسازی مناطق اشغالی داعش و تحت تصرف نیروهای اقلیم کردستان

مناطق آبی رنگ در نقشه میدانی متعلق به دولت مرکزی عراق است اما سال ۹۳ با حمله داعش و با توجه به خلاء قدرت به وجود آمده،این مناطق به تصرف نیروهای اقلیم کردستان درآمد. براساس قانون این مناطق باید به نیروهای عراقی تحویل داده شوند. نیروهای حزب اتحادیه میهنی کردستان (حزب مرحوم جلال طالبانی) در دو روز گذشته بدون هیچ درگیری با نیروهای عراقی همکاری می کنند اما نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کردستان (مسعود بارزانی) حاضر به تحویل مناطق تحت تصرف نیستند.

نظر شما