شناسهٔ خبر: 21977738 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی در بازدید از تسنیم:

۶۰ درصد از قنات‌های خراسان رضوی نیازمند احیاء هستند

R41347/P1336/S6,1188/CT1

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بالغ بر ۶۰ درصد قنوات خراسان رضوی نیاز ۱۰۰ درصدی به احیا دارد و ما هرساله باید تامین اعتبار کنیم و این مهم را در اولویت خود قرار داده‌ایم زیرا قنات مظهر زندگی است و اگر قطع شود دیگر زندگی نخواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

ابراهیم بهبودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: برخی از روستاها با خشک شدن قنات در حال مهاجرت بودند و از ظرفیت تعدادی از خیرین در این حوزه استفاده کردیم و برای مثال در سبزوار این اقدام صورت گرفت و ساکنان در روستا باقی ماندند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: قنوات یک امر حیاتی در روستاها است و هم اعتباراتی را برای احیا اینها اختصاص می‌دهیم و هم از ظرفیت خیران استفاده کرده‌ایم و اخیراً آستان قدس رضوی نیز به این حوزه ورود کرده و با نظارت ما در تلاش هستیم تا این منبع آبی را احیا کنیم.

بهبودی تصریح کرد: قنات یک منبع آبی است و هرساله نیاز به لایروبی دارد و کشاورزان این مهم را صورت می‌دهند و بحث احیا و مرمت با ما است؛ بالغ بر 60 درصد قنوات خراسان رضوی نیاز 100 درصدی به احیا دارد و ما هرساله باید تامین اعتبار کنیم و این مهم را در اولویت خود قرار داده‌ایم زیرا قنات مظهر زندگی است و اگر قطع شود دیگر زندگی نخواهیم داشت.

وی افزود: تا جایی که در توان داریم این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم زیرا قنات یک عامل پدافندی بسیار خوب است و اگر زمانی نیروگاهی برایش اتفاقی بیفتد و برق نداشته باشیم چاه خاموش می‌شود اما از قنات بدون صرف انرژی می‌توانیم استفاده کنیم.

بهبودی تصریح کرد: در مورد حوزه‌های آبریزی که قنات در آنها حفر شده تفاهم نامه‌ای با منابع طبیعی استان داشتیم تا یک طرح مشترک انجام دهیم و از اعتبارات آنها نیز استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما