شناسهٔ خبر: 21977616 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون رییس‌جمهور درخواست کرد

از لفظ «بافت فرسوده» برای بافت‌های تاریخی استفاده نکنید

71191

«امروز همه مردم به موضوع میراث‌فرهنگی و حفظ آثار بناهای تاریخی علاقه‌مند شده‌اند و ما نباید دیگر از لفظ بافت فرسوده برای بافت‌های تاریخی استفاده کنیم.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت راه و شهرسازی در راستای توجه بیشتر به بافت‌های تاریخی گفت: در سال‌های گذشته به بهانه توسعه، اقداماتی انجام شده که به هویت شهری آسیب زده، این در حالیست که مردم یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شهر هستند و اقداماتی که باعث گسست روابط مردم شود، سنجیده نیست.

او بیان کرد: اتوبان‌هایی در شهرها با ترازهای منفی ایجاد شده که از بافت‌های تاریخی عبور کرده و در محله‌ها گسست ایجاد کرده است، به دنبال این گسست روابط مردم در این محله‌ها دچار مشکل شده است.

وی با بیان این‌که باید در توسعه شهری به مؤلفه‌های فرهنگی توجه کنیم و برنامه‌هایی را انجام بدهیم که متناسب با هویت شهری باشد، افزود: امروز همه مردم به موضوع میراث‌فرهنگی و حفظ آثار بناهای تاریخی علاقه‌مند شده‌اند و ما نباید دیگر از لفظ بافت فرسوده برای بافت‌های تاریخی استفاده کنیم. حفاظت از بناهای تاریخی و ارزشمند امروز باید بیش ‌از پیش مورد توجه قرار گیرد، چراکه این موضوع دارای دو بُعد اجتماعی و اقتصادی است.

او بیان کرد: ما با حفظ این آثار و بافت‌های تاریخی از هویت، تاریخ و تمدن حفاظت می‌کنیم و ازسوی دیگر می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت‌ها توسعه گردشگری و کسب درآمد در مناطق مختلف کشور را شاهد باشیم. خوشبختانه امروز اقدامات خوبی از سوی وزارت راه و شهرسازی در این حوزه انجام شده است.

مونسان ادامه داد: اعتبارات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری محدود است و ما برای حفظ آثار و بناهای تاریخی به کمک همه دستگاه‌ها نیاز داریم البته مشارکت مردم نیز در این میان امری لازم و ضروری است.

او با بیان اینکه امروز کسب‌وکارهای کوچک در حوزه گردشگری و با استفاده از ظرفیت‌های میراث فرهنگی شکل گرفته گفت: یکی از بهترین راه‌ها برای رشد و رونق اقتصادی و توسعه گردشگری در مناطق مختلف کشور، استفاده از مزیت‌های تاریخی است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه در حوزه گردشگری توفیق چندانی در کشور حاصل نشده ادامه داد: حوزه گردشگری به بخش اجتماعی و اقتصادی توجه جدی دارد و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و مشارکت مردم این صنعت را رونق ببخشیم.

توسعه گردشگری دریایی با همکاری وزارت راه و شهرسازی

او گفت: در حوزه گردشگری، اولین مؤلفه حمل‌ونقل است و امروز شاهد هستیم که گردشگری ریلی در کشور رونق گرفته است. امیدواریم با همکاری و مشارکت وزارت راه و شهرسازی بتوانیم توسعه گردشگری دریایی را نیز به‌عنوان یک زمینه همکاری مشترک میان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و این وزارتخانه در دستور کار قرار دهیم.

معاون رئیس‌جمهوری در مورد مقاوم‌سازی بناهای تاریخی در برابر زلزله گفت: این سازمان برای مقاوم‌سازی بناها و بافت‌های تاریخی آمادگی کامل دارد، اما با توجه به اینکه این اقدام نیازمند هزینه و اعتبار بسیار زیادی است پیشنهاد می‌کنم با انتخاب چند بنای تاریخی مهم پروژه مقاوم‌سازی را آغاز کنیم.

بدون بافت‌های تاریخی، فضاهای شهری همچون کالبدی بی‌جان هستند

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز اظهار کرد: امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه همکاری‌های بیشتری با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشته باشیم، چرا که در آینده شهرسازی ایران به بافت‌های تاریخی و ارزشمند نیاز داریم.

او بیان کرد: باید هرچه در توان داریم برای حفظ و نگهداری از آثار و بافت‌های تاریخی به‌کار بگیریم، بدون بافت‌های تاریخی، فضاهای شهری همچون کالبدی بی‌جان هستند، اگر زیباترین ساختمان‌ها را هم بسازیم، بدون بافت‌های تاریخی شاهد شهری بدون جان خواهیم بود.

آخوندی ادامه داد: آرامش و آسایش بدون وجود آثار و بافت‌های تاریخی امکان‌پذیر نیست و اگر ما این ارزش‌ها را از دست بدهیم دچار اختلالات فرهنگی در جامعه می‌شویم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی آماده همکاری با سازمان میراث‌فرهنگی برای حفظ و نگهداری از آثار تاریخی است، همچنین در مورد توسعه گردشگری و به ویژه توسعه گردشگری دریایی این وزارتخانه آماده همکاری و مشارکت با این سازمان است.

انتهای پیام

نظر شما