شناسهٔ خبر: 21977595 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عملیات کرکوک، سبب ایجاد اختلاف میان احزاب کرد شد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، اسکای نیوز عربی، عملیات کرکوک و تلاش حزب بارزانی برای انحصار قدرت در منطقه کردستان را عامل شکل گیری اختلاف‌های مجدد میان دو حزب اصلی در این منطقه دانست.
به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی عملیات نظامی نیرو‌های عراقی در شهر کرکوک، اختلاف‌ها میان احزاب کُرد در منطقه کردستان عراق را افزایش داده است. این احزاب شماری از مسئولان حزب اتحادیه میهنی کردستان را که حامی جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق هستند به خیانت متهم کردند.
خبرنگار اسکای نیوز در گزارشی در این زمینه گفت: آزمون‌های بزرگ، حجم اختلاف‌ها در داخل هر رژیمی را بر ملا می‌کند. عملیات کرکوک، آزمونی است که اختلاف میان دو حزب اصلی در منطقه کردستان را برملا و بار دیگر این اختلاف‌ها را نو کرده است. این دو حزب شامل اتحادیه میهنی کردستان است که از جلال طالبانی رئیس جمهور فقید عراق حمایت می‌کند و حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان که دوره ریاست اش به پایان رسیده است.
این اتهام‌ها تا حدی بود که مسئولان منطقه کردستان عراق، شماری از مسئولان اتحادیه میهنی را به خیانت متهم کردند. برخی منابع امنیتی هم نیرو‌های پیشمرگه وابسته به حزب اتحادیه میهنی کردستان را به تخلیه مواضع خود در جنوب کرکوک متهم کردند؛ موضوعی که به نیرو‌های عراقی اجازه داد به این مناطق پیشروی کنند و کنترل آنجا را به دست بگیرند.
به سبب وجود اختلاف سیاسی پنهانی میان دو طرف اختلاف‌ها در جبهه نبرد قابل پیش بینی بود. این اختلاف‌های سیاسی با برگزاری همه پرسی جدایی در ماه گذشته آشکار شد.
حزب اتحادیه میهنی کردستان با همه پرسی مخالفت کرد و همه پرسی را تلاش بارزانی و حزب او برای تحکیم انحصار قدرت در دست آن‌ها دانست. اختلاف‌های داخلی میان کُرد‌ها در یک لحظه به وجود نیامده است بلکه این اختلاف‌ها قدیمی و شدید هستند.
با اینکه منطقه کردستان عراق از بیش از دو دهه پیش در سال ۱۹۷۰، از دولت خودمختار برخوردار بود در سال ۱۹۹۴ میان حزب طالبانی و بارزانی درگیری‌های خونین شکل گرفت.
آمریکا در سال بعد یعنی سال ۱۹۹۵ میان دو طرف، آتش بس برقرار کرد، سپس درگیری‌ها میان دو طرف در سال ۱۹۹۶ دوباره آغاز شد. نبرد میان کُرد‌ها باعث شد ترکیه در سال ۱۹۹۷ برای حمایت از حزب دموکرات کردستان به ریاست بارزانی دخالت کند و یک ائتلاف طولانی میان دو طرف ایجاد شد. در سال ۱۹۹۸ میان طالبانی و بارزانی با میانجیگری آمریکا یک توافقنامه امضا شد. این توافقنامه تا چند سال پا بر جا بود تا اینکه آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد و اختلاف‌ها میان کُرد‌ها به تعویق افتاد تا هدف مشترک آن‌ها یعنی سرنگونی نظام صدام حسین تحقق یابد.
پس از حمله آمریکا، توافق‌های سیاسی و قرارداد‌های تقسیم قدرت این زمینه را فراهم کرد تا طالبانی در عراق به قدرت برسد و بارزانی به تنهایی ریاست منطقه کردستان را به دست بگیرد و به این ترتیب میان دو طرف، صلح طولانی مدت ایجاد شد.
اما معروف است که با از بین رفتن علل آتش بس‌ها و توافقنامه‌ها و یا با پایان یافتن منافع مشترک طرف ها، این توافق‌ها و آتش بس‌ها هم به پایان می‌رسد. تلاش یک حزب برای به انحصار درآوردن ترسیم آینده منطقه کردستان عراق بار دیگر اختلاف‌ها را باز گرداند.

نظر شما