شناسهٔ خبر: 21977589 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس سازمان امور عشایری ایران در بیرجند:

مولفه‌های جمعیت، استقرار و معیشت عشایر در افق ۱۴۰۴ مورد توجه قرار گیرد

R41348/P1486/S6,56/CT11

رئیس سازمان امور عشایری ایران با اشاره به اینکه عشایر نماد اصلی کار جهادی به معنای واقعی هستند گفت: در افق ۱۴۰۴ سه شاخصه جمعیت، استقرار و معیشت عشایر مورد توجه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، کرمعلی قندالی صبح امروز در گردهمایی معاونین توسعه و امور زیربنایی ادارات کل امور عشایری کشور که در استان خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: عشایر از افراد توانمندی هستند که نباید به آنها واژه محرومیت بدهیم.

وی افزود: در ابتدای سال برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی هستیم و این فرصت‌هایی است که باید به جد مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان امور عشایری ایران با بیان اینکه یک سال تفکر بهتر از 70 سال عبادت است بیان کرد: اگر از تفکر غفلت کنیم بسیاری از کارهایمان معنا و ارزشی ندارد بنابراین این امر باید مورد توجه معاونین حوزه عشایری باشد.

قندالی بیان کرد: آنچه که در این سازمان به عنوان خروجی برای خدمت به جامعه هدف می‌بینیم نتیجه تفکر و اقدامات است و باید تجربه و توانایی خود را برای مناطق خود و به طور ملی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه قصد داریم تمام ارکان برنامه ششم را در طول برنامه یکساله ببینیم خاطرنشان کرد: باید این تلنگر در خراسان جنوبی نیز ایجاد شود.

رئیس سازمان امور عشایری ایران یادآور شد: 18 سال خشکسالی در خراسان جنوبی دیگر امر طبیعی شده و نباید به آن به عنوان بحران نگاه کرد.

قندالی اظهار داشت: طی دو سال گذشته 250 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به جامعه عشایری اختصاص یافت که شاید نسبت به جامعه عشایری چیز زیادی نباشد اما خدمت بزرگی از سوی دولت بود.

وی گفت: در حوزه منابع دیگر محدودیتی نداریم و باید بتوانیم این منابع را جذب کنیم چراکه عشایر ظرفیت‌های عظیمی در مشارکت‌های اجتماعی دارند.

رئیس سازمان امور عشایری ایران با اشاره به اینکه عشایر در بحث گردشگری، تولید و خدمات ذخیره‌های خوبی دارند گفت: برای عشایری نمی‌خواهیم صدقه بگیریم و باید از حوزه ظرفیت و تاثیری که در اقتصاد ملی و امنیت دارند ورود پیدا کنیم.

قندالی تصریح کرد: اگر می‌گوییم 25 درصد تولیدات صنایع دستی در اختیار عشایر استان است چرا این ظرفیت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد چراکه عشایر در کنار هر چادر عشایری دهها فعالیت تولیدی انجام می‌دهند. 

وی با بیان اینکه در خانوارهای عشایری نیروی انسانی خوبی وجود دارد بیان کرد: از همه سنین در چادر عشایری فعالیت می‌کنند که باید مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس سازمان امور عشایری ایران با اشاره به اینکه در خانوارهای عشایری ظرفیت‌های پنهان بسیاری وجود دارد که باید مورد استفاده واقع شود گفت:  عشایر نماد اصلی کار جهادی به معنای واقعی هستند که در کنار آن باید بیان ظرفیت‌ها، تفکر  و توانمندی اتفاق بیفتد.

قندالی با بیان اینکه در شورای عالی عشایری بسیاری از مشکلات حل می‌شود افزود: در این شورا سه مصوبه وجود دارد که مصوبه اول مربوط به معاونین توسعه و امور زیربنایی است که  ارتقا سطح سواد دانش و مهارت در این مصوبه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نباید نگران جمعت اندک عشایر باشیم افزود: جمعیت اندک با توانمندی بالا خودش یک امتیاز است بنابراین علیرغم اینکه می‌گوییم روستاها تخلیه شده است خوشبختانه جمعیت جامعه عشایری هیچ تغییری نکرده است.

رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت: همچنین علیرغم تمام محدودیت‌ها و مشکلات توانستیم جمعیت سرزمینی عشایر را حفظ کنیم و آنها را به سمت کانون‌هایی سوق دادیم که امروزه بسیاری از این کانون‌ها توانمند شده‌اند و وضعیت اقتصادی آنها نسبت به قبل بهتر شده است.

قندالی با بیان اینکه جمعیت تهدیدکننده حاشیه شهرها عشایر نخواهد بود چراکه کانون‌های عشایری ساماندهی شده‌اند افزود: باید در افق 1404 سه شاخصه جمعیت، استقرار و معیشت عشایر مورد توجه باشد. 

وی با بیان اینکه باید به دنبال افزایش بهره‌وری در جامعه عشایری باشیم و از تمام ظرفیت‌های دامی استفاده کنیم خاطرنشان کرد: تسهیلات عشایری ذره‌ای نباید انحراف پیدا کند و پرداخت تسهیلات باید از دورترین مناطق عشایری در هر منطقه شروع شود چون پرداخت تسهلات به طور مستمر رصد می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما