شناسهٔ خبر: 21977433 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر کشاورزی خبر داد

برنامه‌ریزی برای ایجاد ۵۰۰ هزار هکتار باغ در اراضی شیبدار

نمایندگی مازندران

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۵۰۰ هزار هکتار برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدعلی طهماسبی در دوره آموزشی ملی تولید نهال گواهی شده در مازندران، با بیان اینکه باید شرایط علمی و فنی در بحث احداث باغ در اراضی شیبدار به نمایش گذاشته شود، گفت: تمام موارد مرتبط با میزان بارندگی، تبخیر و تعرق، ارتفاع از سطح دریا، نوع خاک و آب، نوع نهال و میزان تراکم نهال در ایجاد باغ برای باغداران در دستور کار قرار بگیرد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۰۰ هزار هکتار باغ در کشور نیازمند اصلاح و نوسازی است، خاطرنشان کرد: این باغ‌ها به دلیل اینکه سنتی کشت شدند یا باغاتی که فقط برای فضای سبز احداث شدند نیاز به اصلاح دارد.

وی تصریح کرد: باغاتی که برای فضای سبز احداث شدند اقتصادی نیست و در برخی موارد تبدیل به کانون آفات شده است که باید اصلاح و نوسازی شوند.

طهماسبی افزود: باغات باید هر ۳۰ سال کف‌بُر شوند و در این باغات باید به دنبال جوانه‌های زایشی بود نه اینکه تنها چوب درخت را هرس کرد که هیچ نقشی در باردهی ندارند و در احداث باغ های جدید باید ارقام جدید، پایه های جدید و تغییرات اقلیمی را مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه نهال‌هایی که برای پهنه‌ها مشخص می‌شود باید بر اساس اقلیم پهنه‌بندی‌ها باشد، خاطرنشان کرد: برای اصلاح درختان باید به پهنه‌بندی، نوع آب و هوا و اقلیم منطقه توجه شود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ۱۰۰ میلیون تومان برای احداث گلخانه در مقایس کوچک پرداخت می‌شود که دستورالعمل آن به زودی ابلاغ و پیشنهاد می شود با ایجاد تشکل ها و اتحادیه احداث و بهره برداری شوند.

طهماسبی با تاکید بر ایجاد زنجیره‌های تولید محصولات کشاورزی گفت: از ظرفیت صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان‌ها و شهرستان‌ها بهره‌گیری شود.

انتهای پیام

نظر شما